Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gastronomi Turizmi Tesisleri Üzerine Kavramsal Bir İnceleme*

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 57 - 74, 01.07.2021

Öz

21. yüzyılda turizm endüstrisinde yaşanan gelişmelere bağlı olarak gastronomi turizmi de hızlı bir ilerleme göstermektedir. Özellikle kitle turizminin en büyük sorunlarından olan mevsimselliği ortadan kaldırması ve destinasyonların kültürel altyapısı ile yakın ilişkiler içerisinde olması, destinasyonların turizm rekabetinde gastronomiye öncelik vermelerine neden olmaktadır.
Destinasyonların gastronomi turizmi ile ilgili güçlü yanlarının bilinmesi rekabet avantajı sağlamalarına öncülük edebilir. Bu güçlü yanların başında ise gastronomi turizmi ile ilgili tesisler gelmektedir. Bu bilgiler ışığında çalışmada gastronomi turizmi tesisleriyle ilgili kavramsal bir incelemenin yapılması amaçlanmıştır. Ayrıca, gastronomi turizmi tesisleriyle ilgili dağınık halde bulunan bilgiler bu çalışma ile derlenerek bir araya getirilmesi hedeflenmiştir. Çalışmada gastronomi turizmi tesisleriyle ilgili değerlendirmeler yapılar, arazı kullanımı ve rotalar bağlamında gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın hem literatürdeki bir boşluğu doldurması hem de Türkiye’de gastronomi turizmi paydaşlarının karar alma süreçlerine katkı sağlaması bakımından önemli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Balanya, T., Sana, J., Gonzalez, M. L., & De la Pena, M. (1994). Utilizacion de compost de residuos solidos urbanos en un vinedodel Penedes. Viticultura/Enologıa Profesional 31, 20–25.
  • Batie, S. S. (2003). The multifunctional attributes of Northeastern agriculture: a research agenda. Agricultural and Resource Economics Review, 32 (1), 1-8.
  • Beer, S., Edwards, C. Fernandes, C. & Sampaio, F. (2002). Regional food cultures: ıntegral to the rural tourism product?. In A. M. Hjalager and G. Richards (Eds.), Tourism and Gastronomy, (s. 207-223). London: Routlendge Publishing.
  • Brown, P. (2011). Man Walks İnto A Pub: A Sociable History Of Beer. London: Pan Books.
  • Bujdoso, Z., & Szucs, C. (2012). Beer tourism–from theory to practice. Academica Turistica, 5 (1), 103-111. Bujdoso, Z., Kerekesno, M. A., & Ujvari, K. (2011). Gastronomy And Hospitality (İn Hungarian). Gyöngyös: KRF Press.
  • Caffyn, A. (2010, 14 January). Beer and tourism: a relationship worth fostering. Tourism Insights, Retrieved from https://www.cabdirect.org/cabdirect /abstract/201033111 40.
  • Candela, G. (1996). Manuale di Economia del Turismo, Bologna: Clueb Carruthers, C., Burns, A., & Elliott, G. (2015). Gastronomytourism development, sustainability and applications- a case study of county cork, Republic of Ireland. In P. Solan, W. Legrand & C. Hindley (Eds.), The Routledge Handbook of Sustainable Food and Gastronomy, (s. 1121-1151), iBooks.
  • Ciambriello, C., & Dimitri, C. (2015). The Political and Economic Realities of Food System Sustainability. In P. Solan, W. Legrand ve C. Hindley (Eds.), The Routledge Handbook of Sustainable Food and Gastronomy, (s.1212-1265), iBooks.
  • Cleave, P. (2015). Food for Thought Culinary heritage, nostalgia, and food history. In P. Solan, W. Legrand ve C. Hindley (Eds.), The Routledge Handbook of Sustainable Food and Gastronomy, (s. 168-198), iBooks.
  • Clemente-Ricolfe, J. S., Escriba-Pérez, C., Rodríguez-Barrio, J. E., & Buitrago Vera, J. M. (2012). The potential wine tourist market: The case of Valencia (Spain). Journal of Wine Research, 23 (2), 185–202.
  • Corigliano, M. A. (2002). The Route to Quality: Italian Gastronomy Networks in Operation. In A. M. Hjalager and G. Richards (Eds.), Tourism and Gastronomy, (s. 166-185). London: Routlendge Publishing.
  • Çetin, M., & Küçükkömürler, S. (2017). Destinasyon çekicilik unsuru olarak gastronomi müzeleri: Oleatrium Zeytin ve Zeytinyağı Tarihi Müzesi Örneği. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22 (1), 1-17.
  • Diaz, M. J., Madejon, E., Lopez, F., Lopez, R., & Cabrera, F. (2002). Optimization of the rate vinasse/grape marc for co-composting process. Process Biochemistry, 37, 1143–1150.
  • Ferrari, S., & Gilli, M. (2015). Authenticity and experience in sustainable food tourism. In Ph. Sloan & W. Legrand (Eds.), The Routledge handbook of sustainable food, beverage and gastronomy, (s. 315-325). New York: Routledge Press.
  • Ferrer, J., Paez, G., Marmol, Z., Ramones, E., Chandler, C., Marin, M., & Ferrer, A. (2001). Agronomic use of biotechnologically processed grape wastes. Bioresource Technology, 76 (1), 39–44.
  • Fields, K. (2002). Demand for the gastronomy tourism product: motivational factors. (Eds.) A. M. Hjalager and G. Richards, İçinde Tourism and Gastronomoy, (s. 36-49). London: Routlendge Publishing.
  • Grolleau, H. (1987). Le Tourisme Rural Dans les 12 Etats Membres de la Communauté Economique Européenne. Bruxelles: TER.
  • Hjalager, A. M. (2002). Gastronomy: An Essential Ingredient in Tourism Production and Consumption?. In A. M. Hjalager & G. Richards (Eds.), Tourism and Gastronomy, (s. 21-35). London: Routlendge Publishing.
  • Kervankıran, İ. & Çuhadar, M. (2014). Turizm Rotalarının Oluşturulmasında Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Önemi. III. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı, 04-05 Nisan, Kuşadası, 576-589
  • Kızılırmak, İ., Ofluoğlu, M., & Şişik, L. (2016). Türkiye’de uygulanan gastronomi turları rotalarının web tabanlı analizi ve değerlendirmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special Issue 1), 258-269.
  • Kiper, T., & Arslan, M. (2007). Safranbolu-Yörükköyü tarımsal turizm potansiyelinin kırsal kalkınma açısından değerlendirilmesi. Türkiye Ormancılık Dergisi, 8 (2), 145-158.
  • Klosse, P. (2010). The Essence Of Gastronomy: Understanding The Flavor Of Foods And Beverages. New York: CRC Taylor & Francis Group Press.
  • Korkutal, İ., Bahar, E., & Zinni, A. (2018). Tekirdağ ili Şarköy ilçesi bağcılık yapısının incelenmesi. Selcuk Journal of Agriculture and Food Sciences, 32 (3), 475-481.
  • Leed, E.J. (1992). La Mente del Viaggiatore: Dall’Odissea al Turismo Globale. Bologna: Il Mulino. Levent, Y. S., & Uçar, M. (2018). Kültürel Rotalar Bağlamında Mersin İlinin İnanç Turizmi Potansiyelinin Değerlendirilmesi. I. Uluslararası Akdeniz Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 1-3 Kasım, Mersin.
  • Lopez-Guzman, T., Vieira-Rodriguez, A., & Rodriguez-Garcia, J. (2014). Profile and motivations of European tourists on the Sherry wine route of Spain. Tourism Management Perspectives, 11, 63-68.
  • Marvin, B. (1992). Restaurant Basics. New York: John Wiley & Sons, Inc. McEachern, M. G., Warnaby, G., Carrigan, M. & Szmigin, I. (2010). Thinking locally, acting locally? conscious consumers and farmers’ markets. Journal of Marketing Management, 26 (5/6), 395-412
  • Montanari, M. (1994). The Culture of Food. Oxford: Blackwell Publishing. Nosi, C., & Zanni, L. (2004). Moving from “typical products” to “food-related services” – the Slow Food case as a new business paradigm. British Food Journal, 106 (10/11), 779-792.
  • Okuyucu, D. (2008). Kapadokya bölgesi yeraltı şehirlerinde bulunan şaraphanelerden birkaç örnek. Adıyaman Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), 138-149.
  • Paul, C., Nehring, R., Banker, D., & Somwaru, A. (2004). Scale economies and efficiency in US agriculture: are traditional farms history?. Journal of Productivity Analysis, 22 (3), 185–205.
  • Pearson, D., Henryks, J., Trott, A., Jones, P., Parker, G., Dumaresq, D. & Dyball, R. (2011). Local food: understanding consumer motivations in innovative retail formats. British Food Journal, 113 (6–7), 886-899.
  • Richards, G. (2002). Gastronomy: An Essential Ingredient in Tourism Production and Consumption? In A. M. Hjalager and G. Richards (Eds.), Tourism and Gastronomy, London: Routlendge Publishing.
  • Schulp, J. A. (2015). Reducing the Food Miles Locavorism and seasonal eating. In P. Solan, W. Legrand & C. Hindley (Eds.), The Routledge Handbook of Sustainable Food and Gastronomy, iBooks.
  • Smith, S. L., & Xiao, H. (2008). Culinary tourism supply chains: A preliminary examination. Journal of travel research, 46(3), 289-299.
  • Sormaz, Ü. (2017). Gastronomy Tourism Potential of Turkey. Revista de turism-studii si cercetari in turism, Journal of Tourism Studies and Research in Tourism (24), 8-15
  • Stam, J. M., & Dixon, B. L. (2004). Farmer Bankruptcies and Farm Exits in the United States, 1899-2002, Washington, DC: US Department of Agriculture, Economic Research Service.
  • Starkey, L. (2002). Hotel-Restaurant Management Career Starter. New York, Published in the United States by LearningExpress, LLC.
  • Stevenson, G. W., Clancy, K., King, R., Lev, L., Ostrom, M., & Smith, S. (2011). Midscale food value chains: an introduction. Journal of Agriculture, Food Systems, and Community Development, 1(4), 27-34.
  • Sürenkök, A., Baggio, R., & Antonioli, M. (2010). Gastronomy and Tourism in Turkey: The Role of ICTs. Information and Communication Technologies in Tourism, (20), 321-336.
  • Timothy, D. J. (2016). Heritage cuisines, foodways and culinary traditions. In D. J. Timothy (Eds.), Heritage Cuisines, 22-81, New York: Routledge
  • Vigano, G. (1998). Il Turismo Enogastronomico. Strumenti Operativi e Strategie di Valorizzazione, in Materiali del Corso di Perfezionamento in Economia del Turismo, Milan: Università Bocconi.
  • Yılmaz, H., & Şener, P. (2014). Turistik bir çekicilik olarak gastronomi müzeleri, 15. Ulusal Turizm Kongresi Kongre Kitabı, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Merve Işkın Bu kişi benim 0000-0002-4748-0422

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işkın, M. (2021). Gastronomi Turizmi Tesisleri Üzerine Kavramsal Bir İnceleme*. Turizm Ve İşletme Bilimleri Dergisi, 1(2), 57-74.