Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kış Turizmine Katılan Gençlerin Seyahat Motivasyonları ve Memnuniyetleri: Uludağ Örneği

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 19 - 37, 31.01.2022

Öz

Günümüzde kış turizmine yönelik ilginin artması farklı turizm destinasyonlarının ön plana çıkmasına neden olmuştur. Türkiye’de ise Uludağ en popüler kış turizmi destinasyonları arasındandır. Yapılan çalışmada seyahat acentası aracılığı ile Uludağ’ı ziyaret eden üniversite öğrencilerinin kış turizm motivasyonlarının ve destinasyona yönelik görüşlerinin belirlenmesi amacıyla görüşme
yapılmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesi için iki adet ölçüm aracı kullanılmıştır. Bunlardan birincisi görüşme yapılan kişilerin demografik bilgilerinin yer aldığı bilgi formu, diğeri ise görüşme sorularını içeren bir formdur. Bu bağlamda 2019 yılı Ocak ayında gönüllü 15 katılımcıyla bir kısmı yüz yüze, bazı katılımcılarla da internet ortamında görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler
sonrasında elde edilen bulgular frekans ve yüzde olarak tablolarda verilmiştir. Benzerlik gösteren ifadeler gruplandırılarak uygun temalara eklenmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin Uludağ destinasyonunu eğlenmek ve kış turizmine katılmak gibi amaçlarla ziyaret ettikleri görülmüştür. Genel olarak öğrencilerin destinasyondaki fiyatların yüksek
olduğu görüşüne sahip oldukları ve Uludağ’ı tekrar ziyaret etmek istedikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, F., & Arıkan, E. (2018). Destinasyon imajı, hedonik alışveriş değeri ve yerel halkın olumlu özelliklerinin yabancı turistlerin davranışları üzerindeki etkileri. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 4 (1), 53-74.
  • Albayrak, A. (2013). Kış turizmi turistlerinin seyahat motivasyonları. 14. Ulusal Turizm Kongresi, 5-8 Aralık, Kayseri.
  • Alexandris, K., Kouthouris, C., Funk, D. & Giovani, C. (2009). Segmenting winter sport tourists by motivation: The case of recreational skiers. Journal of Hospitality Marketing and Management, 18 (5), 480-499.
  • Altaş, N.T., Çavuş, A. & Zaman, N. (2015). Türkiye’nin kış turizmi koridorunda yeni bir kış turizm merkezi: Konaklı. Marmara Coğrafya Dergisi, 31, 345-365.
  • Arıca, R. & Kafa, N. (2020). Seyahat acentalarında sürdürülebilirlik: Karadeniz Bölgesinde faaliyet gösteren seyahat acentaları üzerine bir inceleme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4 (3), 1847-1866.
  • Atasoy, E., Efe, R. & Soykan, A. (2008). Bursa ve Uludağ’ın turizm potansiyeli ve sorunları. International Conference Education, Science, Economics and Technologies in the Global World, 12th -14th September, Bulgaria.
  • Ay, S., Karakurt Tosun, E., & Yildirir Keser, H. (2016). Uludağ winter tourism and its importance in the economic development.13th International Scientific Conference on Economic and Social Development, 14-16 April, Barcelona.
  • Ayaz, N., & Apak, Ö. C. (2017). Kış turizmine katılan yerli ziyaretçilerin seyahat davranışları: Erciyes Kayak Merkezi Örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 49, 27-43.
  • Aydın, S., & Sezerel, H. (2017). Seyahat motivasyonlarına ilişkin bir yazın incelemesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 7 (2), 118-140.
  • Bahar, O., & Kozak, M. (2005). Küreselleşme sürecinde uluslararası turizm ve rekabet edebilirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Baloğlu, S., & Uysal, M. (1996). Market segments of push and pull motivations: A canonical correlation approach. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 8 (3), 32-38.
  • Bayih, B. E., & Singh, A. (2020). Modeling domestic tourism: Motivations, satisfaction and tourist. Heliyon, 6, 1-17.
  • Chen, H. B., Yeh, S-S. &Huan, T-C. (2014). Nostalgic emotion, experiential value, brand image, and consumption intentions of customers of nostalgic-themed restaurants. Journal of Business Research, 67 (3), 354-360.
  • Chi, C., & Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management, 29 (4), 624-636.
  • Correia, A. & Pimpao, A. (2008). Decision-making processes of Portuguese tourist travelling to South America and Africa. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 2 (4), 330- 373.
  • Çelik, P., & Yüzbaşıoğlu, N. (2018). Algılanan destinasyon imajının memnuniyet ve davranışsal niyet ile ilişkisi. 19. Ulusal Turizm Kongresi, 17-21 Ekim, Afyonkarahisar.
  • Demir, Ş. Ş. & Kozak, M. (2011). Turizmde tüketici davranışları modelini oluşturan aşamalar arasındaki ilişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22 (1), 19-34.
  • Demiroğlu, O. C. (2015). Kış turizmi pazarı. Resort, 13 (147), 68-96. Devesa, M., Laguna, M., &Palacios, A. (2010). The role of motivation in visitor satisfaction: Empirical evidence in rural tourism. Tourism Management, 31 (4), 547- 552.
  • Doğanay, H., & Zaman, S. (2013). Türkiye turizm coğrafyası. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Doyeon W., Hyejin B., & David J. S. (2008). Relative importance of factors involved in choosing a regional ski destination: Influence of consumption situation and recreation specialization. Journal of Sport and Tourism, 13 (4), 249-271.
  • Evren, S., & Kozak, N. (2019). Kış turizm destinasyonlarının algılanan performansı: Türkiye’deki beş destinasyonun kıyaslaması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30 (1), 45-56.
  • Gajdošíková, Z., Gajdošík, T. & Kučerová, J. (2019). Slowak winter tourism destinations: Future playground for tourists in the Carpathians.Tourism and Hospitality Management, 25 (1), 161-178.
  • Hudson, S. (2003). Sport and adventure tourism. New York: The Haworth Hospitality.
  • İlban, O. M., & Kaşlı, M. (2008). Kış turizmi, turistik ürün çeşitlendirilmesi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Jolley, J. (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş. (Çev. Sultan Ayaz.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karadamar, A. A., Öztürk, O. & Taşkın, Ç. (2018). Turizmde destinasyon hayranlığı modelinin uygulanması: Uludağ destinasyonu örneği.B.U.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37 (1), 1-27.
  • Karaman, A., & Gül, M. (2016). Alternatif turizm kapsamında Kahramanmaraş ili Yedi kuyular bölgesi dağ ve kış sporları turizmi için öneriler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (2), 583- 599.
  • Kim, S. S., Lee, C. K., & Klenosky, D. B. (2003). The influence of push and pull factors at Korean National Parks. Tourism Management, 24 (2), 169-180.
  • Koşan, A. (2013). Kış sporları turizmi kayak turistlerinin kış turizm merkezlerini algı ve değerlendirmelerine ait bir araştırma (Palandöken’de bir uygulama). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2), 293-324.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2020). Kış sporları turizm merkezlerine ilişkin genel bilgiler,https://yigm.ktb.gov. tr/TR-10177/kis-sporlari-turizm-merkezlerine-iliskin-genel-bilgiler.html, Erişim Tarihi: 10.12.2020.
  • Lee, C. K., Lee, Y. K., & Lee, B. K. (2005). Korea’s destination image formed by the 2002 World Cup. Annals of Tourism Research, 22 (4), 839-858.
  • Lin, C., & Kuo, B. Z. (2016). The behavioral consequences of tourist experience. Tourism Management Perspectives, 18, 84-91.
  • Matzler, K. & Siller, H. J. (2003). Linking travel motivations with perceptions of destinations: The case of youth travelers in Alpine summer and winter tourism. Tourism Review, 58 (4), 6-11.
  • Mehmetoğlu, M. (2004). A typology of tourists from a different angle. International Journal of Hospitality and Tourism Administration, 5 (3), 69-90.
  • Meng, F., Tepanon, Y., & Uysal, M. (2008). Measuring tourist satisfaction by attribute and motivation: The case of a nature-based resort. Journal of Vacation Marketing, 14 (1), 41-56.
  • Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook, California: Sage Publications.
  • O’Leary, S., & Deegan, J. (2003). People, pace, place: Qualitative and quantitative images of Ireland as a tourism destination in France. Journal of Vacation Marketing, 9 (3), 213-226.
  • Özçoban, E. (2019). Türkiye’de kış turizmi ve Erciyes Kayak Merkezi üzerine bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (3), 1606-1625.
  • Öztürk, Y., & Şahbaz, R. P. (2019). Hizmet kalitesi, destinasyon imajı ve davranışsal niyetler arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Ilgaz Dağı Milli Parkı ziyaretçilerine yönelik bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (4), 2962-2976.
  • Palinkas L. A., Horwitz S. M., Green C. A., Wisdom J. P., Duan N. & Hoagwood K. (2015). Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 42 (5), 533-544.
  • Preko, D., Doe, F., & Dadzie, S. A. (2019). The future of youth tourism in Ghana, motives, satisfaction and behavioural intentions. Journal of Tourism Future, 5 (1), 5-21.
  • Roth, R., Türk, S., Armbruster, F., Polenz, R., Velten, A., &Schrahe, C. (2001). Masterplan wintersport in sauerland und siegerland-wittgenstein, https://www.dshs-koeln.de/fileadmin/redaktion/Institute/ Natursport_und_Oekologie/Veroeffentlichungen/Schriftenreihe/INOEK_Band_06_Masterplan_ Wintersport_Sauerland_Stufe_I.pdf Erişim Tarihi: 22.12.2020.
  • Sağlık, E., & Türkeri, İ. (2015). Destinasyon imajının ve kişiliğinin destinasyon aidiyeti üzerine etkisi: Palandöken Kayak Merkezi Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12 (1), 25-42.
  • Sevim, B., & Zeydan, Ö. (2008). İklim değişikliğinin Türkiye turizmine etkileri. Çeşme Ulusal Turizm Sempozyumu, 21–23 Kasım, İzmir.
  • Sirakaya, E., Uysal, M. &Yoshioka, C. F. (2003). Segmenting the Japanese tour market to Turkey. Journal of Travel Research, 41 (3), 293-304.
  • Turizm Bakanlığı (2000). Türkiye’de turizm yatırım olanakları ve yatırım süreci, Ankara: Yatırımlar Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Türkiye Turizm Yatırımcılar Derneği (2020). Türkiye’de turizm yatırım olanakları ve yatırım süreci. http:// ttyd.org.tr/tr/turizmde-yatirim-sureci, Erişim Tarihi: 20.12.2020.
  • Türk Dil Kurumu (2020). Genel türkçe sözlük. https://www.tdktr.com/motivasyon-kelimesinin-turkcekarsiligi.html, Erişim Tarihi: 20.12.2020. Türkiye Kayak Federasyonu (2006). Yarışma sonuçları. www.kayak.org.tr/Yarişmasonuçları, Erişim Tarihi: 22.12.2020.
  • Uysal, M., & Jurowski, C. (1994). Testing the push and pull factors. Annals of Tourism Research, 21 (4), 844- 846.
  • Ülker, İ. (2006). Dağlarımız: Dağ sporları ve dağ turizmi, yüksek dağlarımız ve kayak merkezleri, Ankara: T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Van Peer, L. (2003). Tourism development and strategies for success in ski resorts: A study of the theory and practice (Doktora Tezi). Bournemouth University, England.
  • Vanat, L. (2020). International report on snow & mountain tourism overview of the key industry figures for ski resorts. https://www.vanat.ch/RM-world-report-2020.pdf, Erişim Tarihi: 13.12.2020.
  • Weed, M., & Bull, C. (2004). Sports tourism: Participants, policy and providers, Burlington: Elsevier Butterworth-Heinemann.
  • Yıldırım, A., & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, A., Yüksel, F., & Bilim, Y. (2010). Destination attachment: Effects on customer satisfaction and cognitive, affective and conative loyalty. Tourism Management, 31 (2), 274-284.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Neşe Kafa Bu kişi benim 0000-0002-4153-5533

Mesut Bozkurt Bu kişi benim 0000-0003-3000-6422

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kafa, N., & Bozkurt, M. (2022). Kış Turizmine Katılan Gençlerin Seyahat Motivasyonları ve Memnuniyetleri: Uludağ Örneği. Turizm Ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(1), 19-37.