Bu araştırmada Feridun Oral’ın çocuk kitaplarının peritextual özellikleri, metinlerin okunabilirlik düzeyi, işledikleri konu ve ana fikirlerin neler olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel yaklaşımla bütüncül çoklu durum desenine uygun olarak tasarlanmıştır. Veri kaynağı olarak Feridun Oral’ın özellikle tek başına yazıp çizdiği eserlerinden 13 hikâye kitabı kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde betimsel analiz ve tematik içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda veri kaynakları olan kitapların tamamının peritextual özellikleri açısından birbirine yakın ve yüksek puanlar aldığı görülmekle beraber tasarım özellikleri bakımından yazarın belirli uygulamaları tüm kitaplarına yansıttığı ortaya konmuştur. Araştırma kapsamında ele alınan tüm kitapların okunabilirlik düzeyinin ortalaması incelendiğinde kitapların genel olarak kolay olduğu görülmektedir. Veri kaynakları içerdikleri kodlar açısından incelendiğinde “sorumluluk, azim, saygı, kapsayıcılık, dayanışma, yardımlaşma, hayvan sevgisi, doğayı ve canlıları koruma” değerlerini okuyucuya aşılamayı içermektedir.
In this study, it was aimed to determine the level of the peritextual features of Feridun Oral's children's books, the readability of the texts, what the subject and main ideas are. The research was designed according to the holistic multi-case pattern of the qualitative methods. 13 storybooks from the works of Feridun Oral were used as data sources. Document analysis method was used to collect data in the study. Both descriptive analysis and thematic content analysis were used in the analysis of the data obtained in the study. As a result of the analysis, although it was seen that all of the books, which are data sources, got close and high scores in terms of peritextual features, it was revealed that the author reflected certain practices in all his books in terms of design features. When the average level of readability of all the books considered within the scope of the research was examined, it was seen that the books are generally easy. When the data sources were examined in terms of the codes they contain, it included instilling the values of "responsibility, determination, respect, inclusiveness, solidarity, social aid, love of animals, protection of nature and living things" to the reader.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Acceptance Date | March 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0