BibTex RIS Kaynak Göster

Nahit Sırrı Örik’in Öykülerinde Varolamayan Aşklar

Yıl 2009, Sayı: 18, 133 - 143, 01.06.2009

Öz

Nahit Sırrı Örik, erken Cumhuriyet döneminin özgün yazarlarından biridir. 1929 yılında Kırmızı ve Siyah başlığı altında derlenmiş olan öykülerinde, temelde güzellik-çirkinlik, iyilik-şeytanilik, zafer-mağlubiyet gibi karşıtlıkların olduğu görülür. Bu öykülerde anahtar kelime “ihanet”tir. Kahramanlar çoğunlukla iradesizdir ve “ihtiras”ın kölesi olmuş durumdadır. Güzelliğin ahlaksızlıkla, çirkinliğin ise iyilikle özdeşleştirildiği görülür. Her iki cinste de güzel olan tarafta cinsel başarı bir tür “fetih” olarak algılanmaktadır. Karşı cins fethedildiğinde, ona duyulan ilgi azalır. Kahramanlardaki mazoşist-sadist ve narsist kişilik örüntüleri, onların karşı cinsle sağlıklı bir ilişkiye girmelerini engeller. Dolayısıyla, Örik’in kurmaca dünyasında aşktan değil, haset içindeki kişilerin birbirlerini ele geçirme hırsından söz edilebilir

Kaynakça

  • DİNÇER, Yeşim, (2001), “Nahid Sırrı Örik’in Öyküleri”, Virgül, 41: 52-54.
  • KERNBERG, Otto, (2000), Aşk İlişkileri, (Çeviren: Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • KLEİN, Melanie, (1999), Haset ve Şükran, (Çeviren: Orhan Koçak ve Yavuz Erten), İstanbul: Metis Yayınları.
  • KOÇAK, Orhan ve Ahmet OKTAY, (1997), “Nahid Sırrı Nerede Unutuldu?”, Virgül, 1: 52- 54.
  • ÖRİK, Nahid Sırrı, (1997), Kırmızı ve Siyah, İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • ÖZGÜL, Kayahan, (1997), “Aşka Epithalamium Yahut Ölmüş Bir Sevdaya Epitaph”, Kırmızı ve Siyah, İstanbul: Oğlak Yayınları, 9- 19.
  • TURA, Saffet Murat, (2000), Günümüzde Psikoterapi, İstanbul. Metis Yayınları.

NON-EXISTENT LOVE IN NAHIT SIRRI’S SHORT STORIES

Yıl 2009, Sayı: 18, 133 - 143, 01.06.2009

Öz

Nahit Sırrı Örik is one of the original writers of the early Republican age. In his short stories collected in 1929 under the title of Red and Black, contrasts like beauty-ugliness, good- demonic, victory-defeat are remarkable. The key word in these short stories is “betrayal”. Characters are usually irresolute and slaves of passion. Beauty is identified with immorality and ugliness with morality. Every character that has the beauty perceives sexual achievement as a “conquest”. When the opposite sex is conquered, interest for her/him begins to diminish. Masochist-sadist and narcissist patterns of the characters restrain themselves from having healthy relations with the opposite sex. Concerning Örik’s fictitious world, we cannot talk about love but characters’ ambitions to conquer one another

Kaynakça

  • DİNÇER, Yeşim, (2001), “Nahid Sırrı Örik’in Öyküleri”, Virgül, 41: 52-54.
  • KERNBERG, Otto, (2000), Aşk İlişkileri, (Çeviren: Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • KLEİN, Melanie, (1999), Haset ve Şükran, (Çeviren: Orhan Koçak ve Yavuz Erten), İstanbul: Metis Yayınları.
  • KOÇAK, Orhan ve Ahmet OKTAY, (1997), “Nahid Sırrı Nerede Unutuldu?”, Virgül, 1: 52- 54.
  • ÖRİK, Nahid Sırrı, (1997), Kırmızı ve Siyah, İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • ÖZGÜL, Kayahan, (1997), “Aşka Epithalamium Yahut Ölmüş Bir Sevdaya Epitaph”, Kırmızı ve Siyah, İstanbul: Oğlak Yayınları, 9- 19.
  • TURA, Saffet Murat, (2000), Günümüzde Psikoterapi, İstanbul. Metis Yayınları.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Jale Özata Dirlikyapan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Özata Dirlikyapan, J. (2009). Nahit Sırrı Örik’in Öykülerinde Varolamayan Aşklar. Türkbilig(18), 133-143.