BibTex RIS Kaynak Göster

Âşık Tarzı Kültür Geleneğinde Günümüz Kadın Âşıkları

Yıl 2010, Sayı: 20, 97 - 106, 01.06.2010

Öz

Âşıklık geleneği, yaşanılan zamana, coğrafyaya, sürdürülen ekonomik ve siyasî ilişkilere göre geçirdiği gelişim ve değişimlerle günümüze kadar canlılığını sürdüren bir gelenektir. Tespit edilebildiği ölçüde 17. yüzyıldan günümüze kadar pek çok kadın âşık, âşıklık geleneği içinde sanatlarını icrâ etmişlerdir; ancak geleneğin birçok özelliğini çıraklık, gezgin olma, âşık meclislerinde bulunma, vd. yerine getirememişlerdir. Çalışmamızda, âşıklık geleneğinin temel özellikleri açısından yaşamakta olan on beş kadın âşık değerlendirilecektir

Kaynakça

  • AKAGÜNDÜZ, Ülkü Özel, (2006), “Kadın Âşık Olursa”, Aksiyon Dergisi, sayı:590, 27. 3. 2006
  • ARTUN, Erman, (2001), Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yay.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul,(1999), “Elektronik Kültür Ortamında Âşık Tarzı Şiir Geleneği Bağlamında Çukurova Âşıkları Üzerine Tespitler”, III. Uluslararası Çukurova Halk Kültürü Sempozyumu Bildirileri, Adana: Çukurova Üniversitesi Yay., s. 246-253.
  • ÇOBANOĞLU, Aysun, (2007), “Âşık Şiirinde Kadın Sesi: Âşık Sarıca Kız”, http://www.folklor.org.tr. ÇOMAKLI, Zekiye, (2006), “Âşık Reyhani ve Bir Hatıram”, http://www.erzurumgazetesi.com.tr/erzurumgazetesi/yazarlar/yazar
  • GÜNAY, Umay, (1993), Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara: Akçağ Yay.
  • KAYA, Doğan, (2001), “Bir Âşık Ailesi: Âşık Yüzbaşıoğlu ve Ailesindeki Diğer Âşıklar”, Folklor/Edebiyat, sayı:28, s. 69-83.
  • KÜÇÜK, Sait, (2007), “Halk Şiirimizin Çorum’daki Kadın Sesi: EZGİLİ KEVSER”, ?.
  • ONG, Walter J. (1999), Sözlü ve Yazılı Kültür-Sözün Teknolojikleşmesi, İstanbul: Metis Yay. ORAL, Zeynep
  • (2005), “Kars'ta Aşk Şöleni: Âşıklar Bayramı”, Cumhuriyet Gazetesi, 8 Mayıs 2005
  • ÖZARSLAN, Metin, (2001), Erzurum Âşıklık Geleneği, Ankara: Akçağ Yay.
  • SHİLS, Edward, (2003), “Gelenek”, Doğu-Batı Dergisi, (Çev. H.Arslan), sayı:25, s.101- 131
  • ŞİMŞEK, Esma, (2007), “Âşıklık Geleneğinde Kadın Âşıkların Yeri ve Ayşe Çağlayan Örneği”, (Yayımlanmamış bildiri) SOKÜM: Yaşayan Âşık Sanatı Sempozyumu, (29- 30 Kasım 2007) Ankara.
  • YILDIRIM, Dursun, (1998), Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yay.
  • http://www.ozanlar.eu/B-Ozanlar.html
  • www.turkuler.com/ozan/dostbaginin.asp
  • http://www.turkuler.com/yazi/halksiirimizin.asp

The Today’s Women Minstrels in Minstrelsy Tradition

Yıl 2010, Sayı: 20, 97 - 106, 01.06.2010

Öz

Minstrelsy tradition is a tradition which has preserved its significance up to present with the changes and developments based on economic and political relations, geographical areas and the time. Many of the women minstrels since the 17th century have maintained this tradition. However, they have hardly performed the genuine requirements of the tradition such as apprenticeship, travelling, and participating in the minstrels’ communions. In this work, fifteen women minstrels who are still alive are examined in terms the basic characteristics of the minstrelsy tradition

Kaynakça

  • AKAGÜNDÜZ, Ülkü Özel, (2006), “Kadın Âşık Olursa”, Aksiyon Dergisi, sayı:590, 27. 3. 2006
  • ARTUN, Erman, (2001), Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yay.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul,(1999), “Elektronik Kültür Ortamında Âşık Tarzı Şiir Geleneği Bağlamında Çukurova Âşıkları Üzerine Tespitler”, III. Uluslararası Çukurova Halk Kültürü Sempozyumu Bildirileri, Adana: Çukurova Üniversitesi Yay., s. 246-253.
  • ÇOBANOĞLU, Aysun, (2007), “Âşık Şiirinde Kadın Sesi: Âşık Sarıca Kız”, http://www.folklor.org.tr. ÇOMAKLI, Zekiye, (2006), “Âşık Reyhani ve Bir Hatıram”, http://www.erzurumgazetesi.com.tr/erzurumgazetesi/yazarlar/yazar
  • GÜNAY, Umay, (1993), Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara: Akçağ Yay.
  • KAYA, Doğan, (2001), “Bir Âşık Ailesi: Âşık Yüzbaşıoğlu ve Ailesindeki Diğer Âşıklar”, Folklor/Edebiyat, sayı:28, s. 69-83.
  • KÜÇÜK, Sait, (2007), “Halk Şiirimizin Çorum’daki Kadın Sesi: EZGİLİ KEVSER”, ?.
  • ONG, Walter J. (1999), Sözlü ve Yazılı Kültür-Sözün Teknolojikleşmesi, İstanbul: Metis Yay. ORAL, Zeynep
  • (2005), “Kars'ta Aşk Şöleni: Âşıklar Bayramı”, Cumhuriyet Gazetesi, 8 Mayıs 2005
  • ÖZARSLAN, Metin, (2001), Erzurum Âşıklık Geleneği, Ankara: Akçağ Yay.
  • SHİLS, Edward, (2003), “Gelenek”, Doğu-Batı Dergisi, (Çev. H.Arslan), sayı:25, s.101- 131
  • ŞİMŞEK, Esma, (2007), “Âşıklık Geleneğinde Kadın Âşıkların Yeri ve Ayşe Çağlayan Örneği”, (Yayımlanmamış bildiri) SOKÜM: Yaşayan Âşık Sanatı Sempozyumu, (29- 30 Kasım 2007) Ankara.
  • YILDIRIM, Dursun, (1998), Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yay.
  • http://www.ozanlar.eu/B-Ozanlar.html
  • www.turkuler.com/ozan/dostbaginin.asp
  • http://www.turkuler.com/yazi/halksiirimizin.asp
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Sever Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Sever, M. (2010). Âşık Tarzı Kültür Geleneğinde Günümüz Kadın Âşıkları. Türkbilig(20), 97-106.