BibTex RIS Kaynak Göster

Oğuznamecilik Geleneği ve Milli Destan Şairimiz Basri Gocul

Yıl 2016, Sayı: 32, 223 - 238, 01.06.2016

Öz

Bu çalışmada Türk edebiyatında uzunca bir dönem varlık gösteren bir gelenek Oğuznamecilik, Basri Gocul örneğinde ele alınmıştır. Lirizm ile olayın birleşmesiyle oluşan destan türü toplumların millî hayatına katkısı oldukça açıktır. Oğuznamecilik Dede Korkut ve Oğuz destanına dayanan bir gelenektir. Destan bir müzik aleti ile çalınıp söylenmiştir. Oldukça karmaşık bir süreç olan destan söyleme her dönemde sanat olarak görülmelidir. Bu gelenek Cumhuriyet döneminde de Basri Gocul ile devam etmiştir. Gocul’un Oğuzname çalışmaları uzun bir zaman almıştır. Bu uzun çalışmasını tek bir kitap halinde toplamaya çalışır. Onun destanında Dede Korkut’un asırları aşan söylemini buluruz

Kaynakça

  • AÇA, Mehmet (2003). Oğuznamecilik ve Andalıp Oğuznamesi, İstanbul.
  • ATSIZ, Nihal (1992). Makaleler 1. İstanbul.
  • BAYAT, Fuzuli (2006). Oğuz Destan Dünyası Oğuznamelerin Tarihi Mitolojik Kökenleri ve Teşekkülü. İstanbul
  • BIRAY Himmet (1989). “Andelip ve Oğuznamesi-I”, Millî Folklor Dergisi, Sayı 4: 12-13.
  • BİRAY, Himmet (1990). “Andelip ve Oğuznamesi-II”, Millî Folklor Dergisi, Sayı 6: 23-25.
  • CUMHURİYET Ansiklopedisi (2002). 2. Cilt, İstanbul: YKY Yay.
  • ERCİLASUN, Ahmet Bican (2007). Makaleler. Ankara: Akçağ Yay.
  • GOCUL, Basri (1952). Oğuzlama, İstanbul: Millî Destan Yay. 11.
  • GOCUL, Basri (1955) Türk Şehnamesi, Kayseri: Yeni Erciyes Yayınları:1.
  • GOCUL, Basri (1969) Bal Yeyip Gül Koklasam Azalmış Olmaz Tasam, Bursa.
  • GOCUL, Basri (1971) Türk Millî Destanı Oğuzlama, Bursa.
  • GOCUL, Basri (Böyleleştiren) (1966) Altmış Vecize, Bursa.
  • GOCUL, Basri (Türkçeleştiren) (1970) Pakistan Millî Şairi ikbal’in Hikmetli Şiirleri, Bursa.
  • GOCUL, Basri “Yolculuk”, Fikir Sanat ve Edebiyatta Töre
  • GÖKYAY, O. Ş. (1968) “Hannâme”, Necati Lugal Armağanı, Ankara: 75-329.
  • GÖZLER, Fethi (1952). “Türk Millî Destanı Oğuzlama Artık Bastırılmalıdır”, TÜRKELİ Dergisi, Sayı 14, 26 Haziran.
  • İNAN, Abdülkadir (1998). “Millî Destanlarımız Millî Kültür Tarihi Araştırmaları Bakımından Destanlarımızın Önemi”, Makaleler ve Incelemeler, 2. Cilt, Ankara: TDK Yay.
  • MEVLANA (Sözlendiren Basri Gocul) (1971). Aşıklar, Bursa.
  • ÖZMEL, İsmail (2001) Niğdeli Şair ve Yazarlar-2, Niğde.
  • REICHL, Karl (2002). Türk Boylarının Destanları. (Çev. Metin Ekici), Ankara: TDK Yayınları.
  • YALÇIN, Alemdar, (1985). “Destanlarımızdan Örnekler”, Belgelerle Türk Tarihi Dergisi, Sayı 6, Ağustos.
  • YALÇIN, Alemdar; Aytaş, Gıyasettin (2002). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • YILDIRIM, Dursun (1998). Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları.

The Tradition Of “Oguzname” And Basri Gocul, A National Epic Poet

Yıl 2016, Sayı: 32, 223 - 238, 01.06.2016

Öz

In this study, the tradition of “Oğuzname” that has kept a long term presence in Turkish literature, is handled with the example “Basri Gocul”. The contribution of sagas that are composed by lyricism and plot to the national life of the societies is clear. “Oğuznamecilik” is a tradition dating back to the Dede Korkut and Oğuz saga. Sagas are performed with a legendary musical instrument. To perform a saga is quite a complex process and should be seen as an art at every age. This tradition has also continued in the Republic era by Basri Gocul in Turkey. Gocul’s Oğuzname studies have taken a long time. He collects this long-running work in a single book, in which we find the rhetoric of Dede Korkut that takes us to the centuries back

Kaynakça

  • AÇA, Mehmet (2003). Oğuznamecilik ve Andalıp Oğuznamesi, İstanbul.
  • ATSIZ, Nihal (1992). Makaleler 1. İstanbul.
  • BAYAT, Fuzuli (2006). Oğuz Destan Dünyası Oğuznamelerin Tarihi Mitolojik Kökenleri ve Teşekkülü. İstanbul
  • BIRAY Himmet (1989). “Andelip ve Oğuznamesi-I”, Millî Folklor Dergisi, Sayı 4: 12-13.
  • BİRAY, Himmet (1990). “Andelip ve Oğuznamesi-II”, Millî Folklor Dergisi, Sayı 6: 23-25.
  • CUMHURİYET Ansiklopedisi (2002). 2. Cilt, İstanbul: YKY Yay.
  • ERCİLASUN, Ahmet Bican (2007). Makaleler. Ankara: Akçağ Yay.
  • GOCUL, Basri (1952). Oğuzlama, İstanbul: Millî Destan Yay. 11.
  • GOCUL, Basri (1955) Türk Şehnamesi, Kayseri: Yeni Erciyes Yayınları:1.
  • GOCUL, Basri (1969) Bal Yeyip Gül Koklasam Azalmış Olmaz Tasam, Bursa.
  • GOCUL, Basri (1971) Türk Millî Destanı Oğuzlama, Bursa.
  • GOCUL, Basri (Böyleleştiren) (1966) Altmış Vecize, Bursa.
  • GOCUL, Basri (Türkçeleştiren) (1970) Pakistan Millî Şairi ikbal’in Hikmetli Şiirleri, Bursa.
  • GOCUL, Basri “Yolculuk”, Fikir Sanat ve Edebiyatta Töre
  • GÖKYAY, O. Ş. (1968) “Hannâme”, Necati Lugal Armağanı, Ankara: 75-329.
  • GÖZLER, Fethi (1952). “Türk Millî Destanı Oğuzlama Artık Bastırılmalıdır”, TÜRKELİ Dergisi, Sayı 14, 26 Haziran.
  • İNAN, Abdülkadir (1998). “Millî Destanlarımız Millî Kültür Tarihi Araştırmaları Bakımından Destanlarımızın Önemi”, Makaleler ve Incelemeler, 2. Cilt, Ankara: TDK Yay.
  • MEVLANA (Sözlendiren Basri Gocul) (1971). Aşıklar, Bursa.
  • ÖZMEL, İsmail (2001) Niğdeli Şair ve Yazarlar-2, Niğde.
  • REICHL, Karl (2002). Türk Boylarının Destanları. (Çev. Metin Ekici), Ankara: TDK Yayınları.
  • YALÇIN, Alemdar, (1985). “Destanlarımızdan Örnekler”, Belgelerle Türk Tarihi Dergisi, Sayı 6, Ağustos.
  • YALÇIN, Alemdar; Aytaş, Gıyasettin (2002). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • YILDIRIM, Dursun (1998). Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nuray Odacı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Odacı, N. (2016). Oğuznamecilik Geleneği ve Milli Destan Şairimiz Basri Gocul. Türkbilig(32), 223-238.