The aim of this research is to investigate 7th grade students’ informal understandings of the concept of fractal in relation to its characteristics. The case research method was employed for this study, clinical interviews with 18 7th grade students was conducted by using an interview protocol. The interview protocol consisted of two parts. In the first part, the students were asked draw previous and next stages of a given pattern at a certain stage. In the second part, 8 patterns were given to the students and they were asked to classify them. Some of the patterns were in fractal structure, while some of them were not. The findings showed that even though the students have not learned the fractals formally, they could recognize fractals informally. According to their drawings and explanations, these students could distinguish fractals from other patterns regarding their characteristics such as iteration and self-similarity. These results suggest that 7th grade students have informal understandings of the concept of fractal in relation to its characteristics prior to formal instruction.
Key Words: Fractal, fractals’ characteristics, informal understanding, 7th grade
Fractal fractals’ characteristics informal understanding 7th grade
Bu çalışmada, 7. sınıf öğrencilerinin fraktal yapılara yönelik informel anlamalarını belirlemek amaçlanmıştır. Bunun için 7. sınıfta okuyan 18 öğrenci ile klinik görüşmeler yapılarak fraktalları öğrencilerle tanıştırmadan önce ön bilgilerinin ne düzeyde olduğuna ilişkin bilgi toplanmıştır. Klinik görüşmeler bir görüşme formu çerçevesinde iki aşamada gerçekleştirilmiştir. 1. aşamada öğrencilerden belirli bir adımı verilen örüntünün önceki ve sonraki adımını çizmeleri ve açıklamaları, 2. aşamada ise öğrencilerden aralarında fraktalların da bulunduğu sekiz örüntüyü sınıflandırmaları istenmiştir. Öğrenciler, her şeklin önceki ve sonraki adımını doğru çizemeseler de doğru çizim yapan öğrencilerin kullandıkları ifadelerden fraktalların tekrarlama ve öz benzerlik özelliğini kullanarak fraktalları informel olarak fark ettikleri belirlenmiştir. Örüntüleri sınıflandırırken ise tüm fraktalları aynı grupta bir araya getiren hiçbir öğrenci olmasa da, fraktal yapıdaki örüntülerden ikisini ya da üçünü tekrarlama ve öz benzerlik özelliklerini ayırt edici olarak kullandıklarını belirten ifadeler kullanarak bir gruba aldıkları görülmüştür. Sonuç olarak 7. sınıf öğrencilerinin formel anlamda fraktal kavramını bilmeseler dahi sezgisel olarak fraktallara ilişkin farkındalıklarının olduğu ve bu farkındalığın belirlenmesinde fraktalların tekrarlama ve öz benzerlik özelliklerini informel olarak kullandıkları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Fraktal, fraktalların özellikleri, informel anlama, 7. sınıf
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 3 |