Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 2, 323 - 337, 08.09.2015
https://doi.org/10.16949/turcomat.36234

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik öğretmeni adaylarının açı kavramı bilgilerini bilgisayar destekli ortamda hazırlanan kavram haritalarından yola çıkarak değerlendirmektir. Bu amaca ulaşmak için öncelikle 57 ortaokul matematik öğretmen adaylarına kavram haritası tasarımı için geliştirilmiş olan Inspiration9 programı tanıtılmıştır. Daha sonra adaylardan bu programı kullanarak açı kavramıyla ilgili bir kavram haritası hazırlamaları istenmiştir. Çalışma sonunda öğretmen adaylarının kavram haritalarını oluştururken kullandıkları kavramlarda konu alanı bilgisi açısından çapraz bağlantılarda anlamlı ilişkiler kuramadıkları ortaya çıkmıştır. Diğer bir taraftan kavram haritalarının kavramsal anlamaya ve yapısal değişimleri incelemeye yönelik kullanışlı bir araç olduğu görülmüştür. 

Anahtar Kelimeler:  Kavram  haritası,  açı kavramı, ortaokul matematik öğretmeni adayı

Kaynakça

  • Argun, Z., (2014), Arıkan, A, Bulut, S., Halıcıoğlu, S.,(2014), Temel Matematik Kavramlarının Künyesi, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Baki, A., (2008). Kuramdan uygulamaya Matematik Eğitimi, Harf Eğitim Yayıncılık, Ankara
  • Baki, A. ve Şahin, S.M.(2004). Bilgisayar destekli kavram haritası yöntemiyle öğretmen adaylarının matematiksel öğrenmelerinin değerlendirilmesi, The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 3, 2.
  • Baykul, Y., (2012), İlkokulda Matematik Öğretimi, Pegem Yayınları Ankara, 11. Baskı
  • Baykul, Y., (2014), Ortaokulda Matematik Öğretimi, Pegem Yayınları Ankara, 2. Baskı
  • Blitzer, B. (2005). “Thinking Mathematically”, Third Edition. Pearson Education, Inc. USA p:491- 557
  • Burak, B,S,. (2010), İlköğretim 6. Sınıf matematik dersi geometri öğrenme alanında kavram haritası kullanmanın öğrencilerin başarıları ve bilgilerinin kalıcılığı üzerine etkisi, Gazi Üni. Eğitim Bilimleri Ens. Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • Clements, D.H, Battista, T.M, (1990), The Effects of Logo on Children's Conceptualizations of Angle and Polygons, Journal for Research in Mathematics Education, Vol. 21, No. 5 (Nov., 1990), pp. 356-371
  • Çebi, M., Çebi, H., (2013), İlköğretim matematik öğrenci çalışma kitabı, Dörtel Yayıncılık, Ankara.
  • Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Dordrecht, The Netherlands: Reidel
  • Güven, B., (2002), Dinamik geometri yazılımı cabri ile keşfederek geometri öğrenme, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, KTÜ, Trabzon
  • Grevholm, B. & Holmberg, I. (2004). To develop the ability of teacher students to reason mathematically. Final report on project number 026/00 to the Council for Higher Education from Department of Mathematics and Science, Kristianstad University. Kristianstad: Kristianstad University.
  • Grevholm, B., (2008),Concept Maps As Research Tool In Mathematıcs Education, Concept Mapping: Connecting Educators Proc. of the Third Int. Conference on Concept Mapping A. J. Cañas, P. Reiska, M. Åhlberg & J. D. Novak, Eds. Tallinn, Estonia & Helsinki, Finland
  • Hansson, Ö,. (2005), Preservice teachers’ view on y = x + 5 and y =x2 expressed through the utilization of concept maps: a study of the concept of function, In Chick, H. L. & Vincent, J. L. (Eds.). Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, pp. 97-104. Melbourne: PME
  • Hiebert, J., & Carpenter, T. P. (1992). Learning and teaching with understanding. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 65-97). New York:Macmillan.
  • Hiebert, J., & Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural knowledge in mathematics: An intro ductory analysis. In J. Hiebert (Ed.), Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics (pp. 1–28). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Kabaca, T. ve Özdemir, A. Ş., (2002). Ortaöğretim matematik eğitiminde kavram haritası kullanımı. V. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Kabaca, T., (2013), Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar, Pegem Yayınları, Ankara
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 12. Baskı. Nobel yayınları. Ankara.
  • Keiser, J. M. (2004). Struggles with developing the concept of angle: Comparing sixth-grade students' discourse to the history of the angle concept. Mathematical Thinking and Learning An International Journal, 6(3), 285.
  • Meel, D., prospective teachers’ understandings: Function and composite function, http://www.k-prep.math.ttu.edu/journal/contentknowledge/meel01/article.pdf
  • Mitchelmore, M. C., & White, P. (1995), Development of the angle concept by abstraction from situated knowledge. Paper presented at the meeting of the American Educational Research Association, San Francisco.
  • Mitchelmore, M. C, (1997), Children’s informal knowledge of physical angle situations, Learning and Instruction. Vol. 7, No. I, pp. l-19, 1997
  • Mitchelmore, M. C., & White, P. (2000), Development of angle concepts by progressive abstraction and generalisation. Educational Studies in Mathematics, 41(3), 209.
  • Novak, J.D.and Gowin, D.B. (1984). Learning how to learn. Cambridge University Press: New York.
  • Pintrich, P. R., Marx, R. W., & Boyle, R. A. (1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63, 167–199
  • Ruiz-Primo, M.A., Schultz, S.E., Li, M., and Shavelson, R.J. (2001). Comparison of the reliability and validity of scores from two concept-mapping techniques. Journal of Research in Science Education, 38 (2), 260-278.
  • McClure, J.R., Sonak, B. and Suen, H.K. (1999). Concept map assessment of classroom learning: reliability, validity and logistical practicality. Journal of Researching Science Teaching, vol 36, no 4, p. 475-492.
  • Royer, J. M., Cisero, C. A., & Carlo, M. S. (1993). Techniques and procedures for assessing cognitive skills. Review of Educational Research, 63, 201–243.
  • Sipahi, İ.A, Özdemir, M.F (2010), “Ortaöğretim 10. Sınıf Geometri”, Kartopu Yayıncılık, İzmir.
  • Oktürk, Ş. (1977), Ahmet Hamdi Tanpınar’dan, Düşünceler, Görüşler, Özdeyişler, Derleyen. Yörük Matbaası, İstanbul.
  • Williams, C., (1998), Using concept maps to assess Conceptual knowledge of function, Journal for Research in Mathematics Education 1998, Vol. 29, No. 4, 414–421
  • Williams, E.& Shuard, H., (1991), “Primary Mathematics Today”, 4th Edition, towards 21 st century, Longman
  • Watterson, A. (2003), Contributing Editor, Intagrated Mathematics, Science, and Technology (IMaST) Project, Glecoe McGraw-Hill, Newyork. Student Workbook
  • Çizenel, T. (1961), Geometri Lise II Fen Kolu, 4. Baskı, İstanbul
  • Tanın, T. (1958) Geometri Dersleri, Lise II Fen kolu, 9. Baskı, İnkılap Kitabevi, 1958
  • Erdem, A, (1968), Trigonometri ve çözümlü Problemleri, I. baskı, Kutulmuş Matbaası, İstanbul, 1968
  • Ulusoy, E, (1969), Düzlem ve küresel TRİGONOMETRİ, Fen Fakültesi döner sermaye basımevi, İstanbul, 1969
  • Sağlam, Z.,Vd. (2006), Ortaöğretim Matematik 10. Sınıf Ders Kitabı, Kelebek Matbaacılık, İstanbul.

The Evaluation of the Concept Maps Created by Future Middle School Mathematics Teachers in Regard to the Concept of Angle

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 2, 323 - 337, 08.09.2015
https://doi.org/10.16949/turcomat.36234

Öz

The purpose of this study is to investigate a group of prospective middle school mathematics teachers’ knowledge on the concept of angle through their concept maps created within a computer-based environment. To this end, 57 middle school future mathematics teachers were first introduced to Inspiration9 software which was developed to create concept map. The participants then were asked to create a concept map illustrating the concept of angle and relationships between the concepts by using Inspiration9. The findings revealed that when preparing concept maps, the prospective teachers were not able to establish significant relationships between the concepts in diagonal relations in terms of subject matter knowledge. On the other hand, the concept maps were found to be instrumental in conceptual understanding and in assessing the structural changes.

KeywordsConcept maps, angle concept, middle school prospective mathematics teachers

Kaynakça

  • Argun, Z., (2014), Arıkan, A, Bulut, S., Halıcıoğlu, S.,(2014), Temel Matematik Kavramlarının Künyesi, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Baki, A., (2008). Kuramdan uygulamaya Matematik Eğitimi, Harf Eğitim Yayıncılık, Ankara
  • Baki, A. ve Şahin, S.M.(2004). Bilgisayar destekli kavram haritası yöntemiyle öğretmen adaylarının matematiksel öğrenmelerinin değerlendirilmesi, The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 3, 2.
  • Baykul, Y., (2012), İlkokulda Matematik Öğretimi, Pegem Yayınları Ankara, 11. Baskı
  • Baykul, Y., (2014), Ortaokulda Matematik Öğretimi, Pegem Yayınları Ankara, 2. Baskı
  • Blitzer, B. (2005). “Thinking Mathematically”, Third Edition. Pearson Education, Inc. USA p:491- 557
  • Burak, B,S,. (2010), İlköğretim 6. Sınıf matematik dersi geometri öğrenme alanında kavram haritası kullanmanın öğrencilerin başarıları ve bilgilerinin kalıcılığı üzerine etkisi, Gazi Üni. Eğitim Bilimleri Ens. Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • Clements, D.H, Battista, T.M, (1990), The Effects of Logo on Children's Conceptualizations of Angle and Polygons, Journal for Research in Mathematics Education, Vol. 21, No. 5 (Nov., 1990), pp. 356-371
  • Çebi, M., Çebi, H., (2013), İlköğretim matematik öğrenci çalışma kitabı, Dörtel Yayıncılık, Ankara.
  • Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Dordrecht, The Netherlands: Reidel
  • Güven, B., (2002), Dinamik geometri yazılımı cabri ile keşfederek geometri öğrenme, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, KTÜ, Trabzon
  • Grevholm, B. & Holmberg, I. (2004). To develop the ability of teacher students to reason mathematically. Final report on project number 026/00 to the Council for Higher Education from Department of Mathematics and Science, Kristianstad University. Kristianstad: Kristianstad University.
  • Grevholm, B., (2008),Concept Maps As Research Tool In Mathematıcs Education, Concept Mapping: Connecting Educators Proc. of the Third Int. Conference on Concept Mapping A. J. Cañas, P. Reiska, M. Åhlberg & J. D. Novak, Eds. Tallinn, Estonia & Helsinki, Finland
  • Hansson, Ö,. (2005), Preservice teachers’ view on y = x + 5 and y =x2 expressed through the utilization of concept maps: a study of the concept of function, In Chick, H. L. & Vincent, J. L. (Eds.). Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, pp. 97-104. Melbourne: PME
  • Hiebert, J., & Carpenter, T. P. (1992). Learning and teaching with understanding. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 65-97). New York:Macmillan.
  • Hiebert, J., & Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural knowledge in mathematics: An intro ductory analysis. In J. Hiebert (Ed.), Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics (pp. 1–28). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Kabaca, T. ve Özdemir, A. Ş., (2002). Ortaöğretim matematik eğitiminde kavram haritası kullanımı. V. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Kabaca, T., (2013), Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar, Pegem Yayınları, Ankara
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 12. Baskı. Nobel yayınları. Ankara.
  • Keiser, J. M. (2004). Struggles with developing the concept of angle: Comparing sixth-grade students' discourse to the history of the angle concept. Mathematical Thinking and Learning An International Journal, 6(3), 285.
  • Meel, D., prospective teachers’ understandings: Function and composite function, http://www.k-prep.math.ttu.edu/journal/contentknowledge/meel01/article.pdf
  • Mitchelmore, M. C., & White, P. (1995), Development of the angle concept by abstraction from situated knowledge. Paper presented at the meeting of the American Educational Research Association, San Francisco.
  • Mitchelmore, M. C, (1997), Children’s informal knowledge of physical angle situations, Learning and Instruction. Vol. 7, No. I, pp. l-19, 1997
  • Mitchelmore, M. C., & White, P. (2000), Development of angle concepts by progressive abstraction and generalisation. Educational Studies in Mathematics, 41(3), 209.
  • Novak, J.D.and Gowin, D.B. (1984). Learning how to learn. Cambridge University Press: New York.
  • Pintrich, P. R., Marx, R. W., & Boyle, R. A. (1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63, 167–199
  • Ruiz-Primo, M.A., Schultz, S.E., Li, M., and Shavelson, R.J. (2001). Comparison of the reliability and validity of scores from two concept-mapping techniques. Journal of Research in Science Education, 38 (2), 260-278.
  • McClure, J.R., Sonak, B. and Suen, H.K. (1999). Concept map assessment of classroom learning: reliability, validity and logistical practicality. Journal of Researching Science Teaching, vol 36, no 4, p. 475-492.
  • Royer, J. M., Cisero, C. A., & Carlo, M. S. (1993). Techniques and procedures for assessing cognitive skills. Review of Educational Research, 63, 201–243.
  • Sipahi, İ.A, Özdemir, M.F (2010), “Ortaöğretim 10. Sınıf Geometri”, Kartopu Yayıncılık, İzmir.
  • Oktürk, Ş. (1977), Ahmet Hamdi Tanpınar’dan, Düşünceler, Görüşler, Özdeyişler, Derleyen. Yörük Matbaası, İstanbul.
  • Williams, C., (1998), Using concept maps to assess Conceptual knowledge of function, Journal for Research in Mathematics Education 1998, Vol. 29, No. 4, 414–421
  • Williams, E.& Shuard, H., (1991), “Primary Mathematics Today”, 4th Edition, towards 21 st century, Longman
  • Watterson, A. (2003), Contributing Editor, Intagrated Mathematics, Science, and Technology (IMaST) Project, Glecoe McGraw-Hill, Newyork. Student Workbook
  • Çizenel, T. (1961), Geometri Lise II Fen Kolu, 4. Baskı, İstanbul
  • Tanın, T. (1958) Geometri Dersleri, Lise II Fen kolu, 9. Baskı, İnkılap Kitabevi, 1958
  • Erdem, A, (1968), Trigonometri ve çözümlü Problemleri, I. baskı, Kutulmuş Matbaası, İstanbul, 1968
  • Ulusoy, E, (1969), Düzlem ve küresel TRİGONOMETRİ, Fen Fakültesi döner sermaye basımevi, İstanbul, 1969
  • Sağlam, Z.,Vd. (2006), Ortaöğretim Matematik 10. Sınıf Ders Kitabı, Kelebek Matbaacılık, İstanbul.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Güler Tuluk

Yayımlanma Tarihi 8 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tuluk, G. (2015). Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 323-337. https://doi.org/10.16949/turcomat.36234
AMA Tuluk G. Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). Eylül 2015;6(2):323-337. doi:10.16949/turcomat.36234
Chicago Tuluk, Güler. “Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 6, sy. 2 (Eylül 2015): 323-37. https://doi.org/10.16949/turcomat.36234.
EndNote Tuluk G (01 Eylül 2015) Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 6 2 323–337.
IEEE G. Tuluk, “Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 6, sy. 2, ss. 323–337, 2015, doi: 10.16949/turcomat.36234.
ISNAD Tuluk, Güler. “Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 6/2 (Eylül 2015), 323-337. https://doi.org/10.16949/turcomat.36234.
JAMA Tuluk G. Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2015;6:323–337.
MLA Tuluk, Güler. “Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 6, sy. 2, 2015, ss. 323-37, doi:10.16949/turcomat.36234.
Vancouver Tuluk G. Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2015;6(2):323-37.