Öğretmenlerin sınıflarında neyin dikkate değer olduğuna karar vermesi, yaşanan özel durumları analiz edip anlamlandırabilmesi ve öğretimlerini buna göre düzenlemesi fark etme (noticing) olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı bir ortaokul matematik öğretmeninin kendi öğretim sürecini fark etme becerisi çerçevesinde analiz etmesinin matematiği öğretme bilgisi ve mesleki gelişimine olan katkısını incelemektir. Çalışma eylem araştırması deseninde yürütülmüştür. Katılımcılar bir ortaokul matematik öğretmeni ile yedinci sınıfta öğrenim gören 17 öğrencidir. Öğretmen, oran-orantı konusunun öğretimi sırasında derslerini video kayıt altına almıştır. Bu kayıtları izleyerek ders analiz günlüklerini oluşturmuş ve bu günlükleri içerik analizi yöntemiyle analiz etmiştir. Öğretmen video kayıtlarını analiz etme yoluyla öğrenci düşünmelerine daha fazla dikkat etmeye başlamış ve bunlar üzerinde ayrıntılı düşünme fırsatı bulmuştur. Yaptığı analizlerde ders içerisinde yeterince dikkat etmediği veya gözden kaçırdığı noktaları yakalayarak öğretimini buna göre düzenlemiştir. Araştırma oran-orantı konusu özelinde yürütüldüğünden öğretmen bu konuya ait öğrenci güçlüklerini belirlemiş ve çözüm önerileri geliştirmiştir. Ayrıca dersin planı ve akışıyla ilgili olumlu ve olumsuz noktaları tespit eden öğretmen ilerleyen zamanlarda yapacağı öğretim için fikir sahibi olmuştur.
Noticing is
defined that the teachers can decide what is important in the classroom, they
can analyze efficiently and they can organize their teaching according to this
process. The aim of the research is to examine the contribution of a secondary
school mathematics teacher's pedagogical mathematical knowledge and
professional development which is analyzing by her teaching process in the
framework of noticing. This study is conducted in the scope of action research.
Participants are 17 students in 7th grade and 1 secondary school mathematics
teacher. The teacher recorded a videos in the classroom about the subject of
rate and ratio. She kept analyses logs by watching this records and she
analyzed these logs with content analysis methods. In this study teacher was
more careful about students’ thinking and she found a chance to think about
this process in detail. She realized the unseen points in the learning process
and organized her teaching process according to this video records. Teacher
defined that students didn’t examine their answers and because of that they had
difficulties about noticing their misconceptions. This research determined
difficulties in the subject of rate and ratio, improved solutions and defined
students’ difficulties related to the topics. Additionally, she identified
negative and positive points about process also she had ideas for her future
teaching process.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2 |