Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR ANITIN ENSTALASYONA DÖNÜŞÜMÜ: ZONGULDAK HAVZASI MADEN ŞEHİTLERİ ANITI

Yıl 2017, Sayı: 27, 217 - 233, 31.01.2018
https://doi.org/10.20427/turkiyat.311412

Öz

Anıt, bir kişi veya bir olayın anısına gerçekleştirilmiş
yapıt iken enstalasyon, düşünce zeminine oturan mekân, nesne ile izleyici
arasında sanatçı veya sanat eleştirmeninin kurmuş olduğu ilişkiler ağını
gösteren bir süreçtir.

Sanat kavramı hakkında pek çok düşünür, sanatçı veya sanat
eleştirmeni çeşitli görüşler ileri sürmüştür. Bu görüşler, sanat kavramının
koşullar içerisinde değişkenlik gösterdiğini ve süreklilik arz ettiğini
doğrular niteliktedir.

Zonguldak Havzası Maden Şehitleri Anıtı geleneksel sanat tarihi kavramlarından ‘anıt’ ve postmodern
sanat kavramlarından “enstalasyon”u bir süreç içinde buluşturmuştur.

Bu çalışmayla bir sanat kavramını oluşturan yapıtın, başka
bir sanat kavramını tanımlayan yapıta mekân ve nesneler değişmeden de karşıt
anlamı ifade edebilecek şekilde nasıl dönüşebildiği ortaya konmuştur. Böylece
sanat kavramının koşullar içerisinde sürekliliği ve değişkenliği somut bir
örnekte tartışılabilecektir.

Çalışmanın içeriğindeki anıt ve enstalasyon terimleri
irdelenmiş, makaleye konu olan sanat kavramlarının belirli bir süreçte içerdiği
anlamına zıt bir anlama dönüşümü ortaya konmuş, bu dönüşüm sanat kavramları
üzerinden açıklanmıştır.












Kaynakça

  • Altet Xavier B. (2011). Sanat Tarihi, çev: İsmail Yerguz, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. Antmen, A. (2009). 20.Yüzyılda Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık. Danto, C. A. (2014). Sanatın Sonundan Sonra, çev: Zeynep Demirsü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Focillon H. (2015). Biçimlerin Yaşamı, çev: Alp Tümertekin, İstanbul: Janus Yayıncılık. Freeland C. (2008). Sanat Kuramı, çev: Fisun Demir, Ankara: Kültür Kitaplığı. Gombrich E. H. (2013). Sanatın Öyküsü, çev: Erol Erduran; Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi. Graf M. (2008). Kavramsal Renkler, Sanat No: 1, İstanbul: Galeri Perform Yayınları, Harrıson C. (2001). Conceptual Art and Paıntıng, Londra: The MIT Press Cambridge. Kaya Sezin T.; ALexiTala (2012) ‘’Derin Enginlikler’, Sanat Dergisi, Sayı 24. s, 89-96. Larry S. (2013). Sanatın İcadı, çev: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Lynton N. (1991). Modern Sanatın Öyküsü, çev: Cevat Çapan; Sadi Öziş, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. Oliveira, de N.; Oxley, N.; Petry, M. (2001): Installation Art, Thames & Hudson Ltd, London. Oliveira, de N.; Oxley, N.; Petry, M. (2005): yeni milenyumda enstalasyon sanatı duyular imparatorluğu, çev: Osman Akınhay, Akbank Kültür ve Sanat Dizisi, İstanbul. Sözen M. - Tanyeli U. (1994). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. Süzen, Nilüfer H. (2010). Sanatta Disiplinlerarası Bir Yaklaşım: Enstalasyon Sanatı ve Genco Gülan Örneklemi, 6. Sayı, s., 151-158. Vasıf K. Salt 10, Derleme, Bölüm 25, 26. Yıldırım Ö. (2014). Bosphorus Art Newspaper, Sayı:86. Yılmaz M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat, Ankara: Ütopya Yayınevi. Yılmaz S. (2012) ‘1950 Sonrası Sanat Akımlarının Gelişiminde Robert Rouschenberg’in Etkisi’ Sanat ve Tasarım Dergisi, sayı 10, s.117-122.

The Transformation of an Installed Monument: The Zonguldak Miner “Martyrs’” Monument

Yıl 2017, Sayı: 27, 217 - 233, 31.01.2018
https://doi.org/10.20427/turkiyat.311412

Öz

Whereas a monument is a structure inspired by an event or a person, its installation is a process depicting the relation between the object and the audience as perceived by the artist and its critics.
There are many thinkers, artists and art critics that claim different ideas about art. These different opinions demonstrate the dynamic and continuous change impeded in art.
The Dead Miners’ Monument in the Zonguldak District combined the traditional art history concept of a monument with the post-modern art theme of installation.
This study shows how an artistic structure can transform into a different work of art whereupon although the space and objects are unalterable a reciprocating meaning is stated. Thus a discussion on continuity and changeability will be made through tangible examples.
This paper analyses monument and installation themes and art themes along with their antonymic transformation to their original meanings through a specific process. In addition, this antonymic transformation is explained through art concepts.

Kaynakça

  • Altet Xavier B. (2011). Sanat Tarihi, çev: İsmail Yerguz, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. Antmen, A. (2009). 20.Yüzyılda Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık. Danto, C. A. (2014). Sanatın Sonundan Sonra, çev: Zeynep Demirsü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Focillon H. (2015). Biçimlerin Yaşamı, çev: Alp Tümertekin, İstanbul: Janus Yayıncılık. Freeland C. (2008). Sanat Kuramı, çev: Fisun Demir, Ankara: Kültür Kitaplığı. Gombrich E. H. (2013). Sanatın Öyküsü, çev: Erol Erduran; Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi. Graf M. (2008). Kavramsal Renkler, Sanat No: 1, İstanbul: Galeri Perform Yayınları, Harrıson C. (2001). Conceptual Art and Paıntıng, Londra: The MIT Press Cambridge. Kaya Sezin T.; ALexiTala (2012) ‘’Derin Enginlikler’, Sanat Dergisi, Sayı 24. s, 89-96. Larry S. (2013). Sanatın İcadı, çev: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Lynton N. (1991). Modern Sanatın Öyküsü, çev: Cevat Çapan; Sadi Öziş, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. Oliveira, de N.; Oxley, N.; Petry, M. (2001): Installation Art, Thames & Hudson Ltd, London. Oliveira, de N.; Oxley, N.; Petry, M. (2005): yeni milenyumda enstalasyon sanatı duyular imparatorluğu, çev: Osman Akınhay, Akbank Kültür ve Sanat Dizisi, İstanbul. Sözen M. - Tanyeli U. (1994). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. Süzen, Nilüfer H. (2010). Sanatta Disiplinlerarası Bir Yaklaşım: Enstalasyon Sanatı ve Genco Gülan Örneklemi, 6. Sayı, s., 151-158. Vasıf K. Salt 10, Derleme, Bölüm 25, 26. Yıldırım Ö. (2014). Bosphorus Art Newspaper, Sayı:86. Yılmaz M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat, Ankara: Ütopya Yayınevi. Yılmaz S. (2012) ‘1950 Sonrası Sanat Akımlarının Gelişiminde Robert Rouschenberg’in Etkisi’ Sanat ve Tasarım Dergisi, sayı 10, s.117-122.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Oral

Bülent Oral

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Oral, B., & Oral, B. (2018). BİR ANITIN ENSTALASYONA DÖNÜŞÜMÜ: ZONGULDAK HAVZASI MADEN ŞEHİTLERİ ANITI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)(27), 217-233. https://doi.org/10.20427/turkiyat.311412

 32315  MLA   TR DİZİN    32307   EBSCO 

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (HÜTAD)
Tel: +90 312 297 71 82
hutad@hacettepe.edu.tr