Anıt, bir kişi veya bir olayın anısına gerçekleştirilmiş
yapıt iken enstalasyon, düşünce zeminine oturan mekân, nesne ile izleyici
arasında sanatçı veya sanat eleştirmeninin kurmuş olduğu ilişkiler ağını
gösteren bir süreçtir.
Sanat kavramı hakkında pek çok düşünür, sanatçı veya sanat
eleştirmeni çeşitli görüşler ileri sürmüştür. Bu görüşler, sanat kavramının
koşullar içerisinde değişkenlik gösterdiğini ve süreklilik arz ettiğini
doğrular niteliktedir.
Zonguldak Havzası Maden Şehitleri Anıtı geleneksel sanat tarihi kavramlarından ‘anıt’ ve postmodern
sanat kavramlarından “enstalasyon”u bir süreç içinde buluşturmuştur.
Bu çalışmayla bir sanat kavramını oluşturan yapıtın, başka
bir sanat kavramını tanımlayan yapıta mekân ve nesneler değişmeden de karşıt
anlamı ifade edebilecek şekilde nasıl dönüşebildiği ortaya konmuştur. Böylece
sanat kavramının koşullar içerisinde sürekliliği ve değişkenliği somut bir
örnekte tartışılabilecektir.
Çalışmanın içeriğindeki anıt ve enstalasyon terimleri
irdelenmiş, makaleye konu olan sanat kavramlarının belirli bir süreçte içerdiği
anlamına zıt bir anlama dönüşümü ortaya konmuş, bu dönüşüm sanat kavramları
üzerinden açıklanmıştır.
Anıt Enstalasyon Sanat Eleştirisi Geleneksel Sanat Postmodernizm Geçicilik Deneyimsel Kuram
Whereas a monument is a structure inspired by an event or a person, its installation is a process depicting the relation between the object and the audience as perceived by the artist and its critics.
There are many thinkers, artists and art critics that claim different ideas about art. These different opinions demonstrate the dynamic and continuous change impeded in art.
The Dead Miners’ Monument in the Zonguldak District combined the traditional art history concept of a monument with the post-modern art theme of installation.
This study shows how an artistic structure can transform into a different work of art whereupon although the space and objects are unalterable a reciprocating meaning is stated. Thus a discussion on continuity and changeability will be made through tangible examples.
This paper analyses monument and installation themes and art themes along with their antonymic transformation to their original meanings through a specific process. In addition, this antonymic transformation is explained through art concepts.
Monument installation art critic traditional art postmodernism temporariness experience theory.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 27 |