Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK MİLLETİNİN RUHUNDAN KOPAN SES İSTİKLAL MARŞI

Yıl 2021, Sayı: 35/Özel Sayı, 115 - 126, 27.12.2021
https://doi.org/10.20427/turkiyat.1019342

Öz

Milletlerin hayatında bazı önemli anlar ve bu anları dile getiren eserler her zaman olur. Bu eserlerin başında da hiç şüphesiz onların millî marşları ilk sırada gelir. Toplumları ayakta tutan ve onlara yön veren aydınlar, bir taraftan yaşantılar, diğer taraftan toplumlarından aldıklarını onların hizmetine sunarak görevlerini ifa ederler. Mehmet Âkif Ersoy da Türk edebiyatının yetiştirdiği aydınlar arısında kendine özgü kimlik ve kişiliği ile özel ve önemli bir yere sahip olan sanatçıdır. Söylediklerini öncelikle doğruluk ilkesi, ardından da samimiyetle dile getiren şair, kaleme aldığı “İstiklal Marşı” ile Türk milletinin nezdinde müstesna bir yere sahip olur. O diğer eserlerini yazmamış olsa bile, kaleme aldığı İstiklal Marşı ile Türk edebiyat tarihinde yerini alabilecek bir sanatçıdır. Diğer milletlerin millî marşları incelendiğinde, her birinin bir tesadüfe bağlı olarak söylendiği veya oluşturulduğu, hiçbirinin bir mücadele ruhunu yansıtacak niteliğe sahip olmadığı, bir kısmının da ait olduğu milletin gerçekliği ile alakadar olmadığı görülmektedir. İstiklal Marşı, bir zaruretin eseri olmakla birlikte, bir ruh ve heyecanın da yansıması olarak karşımızda durmaktadır. Yazılış macerası ve bunun Millet Meclisinde kabul ediliş süreci birçok bakımdan Âkif’in ayrıcalığını ortaya koymaktadır. On kıtadan meydana gelen marş, her bir kıtasında farklı sesleniş ve hitaplara sahne olmaktadır. Korkma diye başlayan marş, “Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklal” sözleri ile sonuçlanır.

Kaynakça

  • Ersoy, M. Â. (1990). Safahat (Edisyon kritik) (M. E. Düzdağ, Haz.). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Kuntay, M. C. (1990). Mehmet Akif. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Molnar, T. (1961). The Decline of the Intellectual. New York: Meridian Books.
  • Tansel, F. A. (1945). Mehmet Âkif. İs¬tanbul.
  • Yücebaş, H. (1958). Bütün Cepheleriyle Mehmet Âkif. İstanbul: Dizerkonca Matbaası.

The Voice of the Turkish Nation’s Soul: Turkish National Anthem

Yıl 2021, Sayı: 35/Özel Sayı, 115 - 126, 27.12.2021
https://doi.org/10.20427/turkiyat.1019342

Öz

There are always some important periods in the history of nations and the works that express them. National anthems are prominent among these works. Intellectuals, who ensure the continuity of societies and guide them, do their duties to the society which form their mindset and character by experiences and values. Mehmet Âkif Ersoy with his unique identity and personality was an artist who had a special and important role among these intellectuals in the Turkish literature culture. The poet, who expressed himself with the principle of accuracy and then with sincerity, had an exceptional person for the Turkish nation with the National Anthem penned by him. Even though he did not collect his other works in a book or in a journal, he was an artist who became a significant artist in the history of Turkish literature only with the National Anthem. If the national anthems of the nations are examined, it can be clearly seen that each of them was sung or created by chance, none of them is qualified to Express a fighting spirit, struggle and some of them are not related to the reality of the value of the nations. The National Anthem was a product of difficult conditions, but it was also a reflection of spirit and excitement. The story of its creating and the process of acceptance in the Grand National Assembly of Turkey reveal the privilege of Âkif in many respects.
The anthem consists of ten stanzas which each of them is a scene of different call and appeals. The anthem, starts as the phrase “Fear not,” ends with the sentence “For independence is the absolute right of my God-worshipping nation!”.

Kaynakça

  • Ersoy, M. Â. (1990). Safahat (Edisyon kritik) (M. E. Düzdağ, Haz.). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Kuntay, M. C. (1990). Mehmet Akif. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Molnar, T. (1961). The Decline of the Intellectual. New York: Meridian Books.
  • Tansel, F. A. (1945). Mehmet Âkif. İs¬tanbul.
  • Yücebaş, H. (1958). Bütün Cepheleriyle Mehmet Âkif. İstanbul: Dizerkonca Matbaası.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gıyasettin Aytaş 0000-0002-1381-1094

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 35/Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Aytaş, G. (2021). TÜRK MİLLETİNİN RUHUNDAN KOPAN SES İSTİKLAL MARŞI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)(35/Özel Sayı), 115-126. https://doi.org/10.20427/turkiyat.1019342

Cited By

 32315  MLA   TR DİZİN    32307   EBSCO 

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (HÜTAD)
Tel: +90 312 297 71 82
hutad@hacettepe.edu.tr