Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of the Effect of Geographical Indication on Consumer Behaviour: The Case of Selçuk District of Konya Province

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 3, 668 - 679, 24.07.2024
https://doi.org/10.30910/turkjans.1422476

Öz

Geographical indication is a process that has a great contribution to local economies and accordingly to national economies in terms of protecting local products in national economies and encouraging their production. It is important in terms of both increasing production in the region where the product is specific and developing employment opportunities. This study aims to analyse the place of geographically marked products in consumer habits in today's global world. For this purpose, firstly, the subject of geographical indication and concepts were discussed. Then, in order to obtain more concrete data, Selçuklu district of Konya province was preferred and consumer behaviours regarding the use of geographically marked products in this district were analysed. In the study, a survey was conducted among a certain number of consumers living in Selçuklu district of Konya province. The data obtained as a result of the survey were analysed and concrete results were obtained. These results are discussed in the conclusions and recommendations section, which is the last part of the study.

Kaynakça

  • Addor, F., Thumm, N., Grazıolı, A. (2003). Geographical Indications: Important Issues For Industrialized And Developing Countries, The IPTS Report, 74, s. 24-31.
  • Arıkan M., Taşcıoğlu Y., (2017). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kırsal Alana Olan Etkilerinin Üreticiler Açısından Belirlenmesi: Finike Portakalı Örneği. Mediterranean Agricultural Sciences, 32(3), 1.
  • Boyraz M., (2019). Coğrafi İşaretli Ürünler: Afyonkarahisar. International Journal Entrepreneurship and Management Inquiries (Journal EMI) Dergisi, 3(4), 26-46.
  • Cebeci, H, Şen, M.A. (2020). Coğrafi İşaret Tescilli Soğuk Bir Lezzet: Görele Dondurması, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, Vol. 4, Issue 2, s.,197-217.
  • Çakaloğlu, M. (2015). Marka Ürünler, Coğrafi İşaret ve Tüketici Algısı, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Antalya.
  • Çalışkan, V. ve Koç, H. (2012). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Dağılış Özelliklerinin ve Coğrafiİşaret Potansiyelinin Değerlendirilmesi, Doğu Coğrafya Dergisi, 17(28), s.193- 214.
  • Erol, Y. (2014). Türkiye'de Coğrafi İşaretleme Sisteminin Mevcut Yapısı, Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Gökovalı, U. (2007). Coğrafi İşaretler ve Ekonomik Etkileri: Türkiye Örneği, Atatürk Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 21(2), s.141-160
  • Gökşen, F. 2(016). Coğrafi İşaretin Türkiye’deki Yeri ve Bölgesel Kalkınmadaki Önemi:TR63 Düzeyi Bölgesinde Coğrafi İşaret Tescili Örneği, Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı 3 Aylık Dergi, Nisan 2016, Sayı:9.
  • Gürbüz G.,(2019). Mevka Coğrafi İşaretler Raporu. In MEVKA (Ed.), (s.29). Retrieved from https://www.mevka.org.tr/Yukleme/Uploads/DsyDD9qJm513201914513PM.pdf
  • Ilıcalı, G. (2005). Coğrafi İşaretler, Coğrafi İşaretlerde Denetim ve Denetimde Akreditasyonun Önemi. Ankara Üniversitesi, Avrupa Toplulukları Araştırma Uygulama Merkezi (Ataum), 36. Dönem Avrupa Birliği Temel Eğitim Programı Semineri, Ankara.
  • Kan M., Gülçubuk B., (2008). Kırsal ekonominin canlanmasında ve yerel sahiplenmede coğrafi işaretler, Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 57-66.
  • Malhotra, N.K. (2004). Marketing Research, Prentice Hall, New Jersey.
  • Mercan, Ş. O., Üzülmez, M. (2014). Coğrafi İşaretlerin Bölgesel Turizm Gelişimindeki Önemi: Çanakkale İli Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), s.67-94.
  • Oraman Y., (2015). Türkiye’de Coğrafi İşaretli Ürünler. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 76-85.
  • Öz, H., Dönmez, B. (2018). Yerel Gıda Ve Coğrafi İşaretleme Kapsamında Süryani Şarabının Değerlendirilmesi, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi (GTAD), Cilt: 2, Sayı: 2, s. 260-269.
  • Savaşkan, Y., & Kıngır, S. (2020). Sakarya İli Gastronomik Unsurlarının Coğrafi İşaret Kapsamında Değerlendirilmesi, Alanya Akademik Bakış, 4(3), s.939-961.
  • Saygın Alparslan, Ö., Demirbaş, N. (2019). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Bal Üretim ve Ticareti Açısından Coğrafi İşaret Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Yuzuncu Yıl University Journal of Agricultural Sciences, 29(3), s.526-538.
  • Schneider, G. K., Ceritoğlu, A. B. (2010). Yöresel Ürün İmajının Tüketici Satın alma Davranışı ve Yüksek Fiyat Ödeme Eğilimi Üzerindeki Etkisiİstanbul İlinde Bir Uygulama, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 3(6), s. 29-52.
  • Şahin, G.(2013). Coğrafi İşaretlerin Önemi ve Vize (Kırklareli)’nin Coğrafi İşaretleri, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), s.23-37
  • Tekelioğlu, Y. (2019). Coğrafi İşaretler ve Türkiye Uygulamaları, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler EnstitüsüDergisi, 8(15), s.47-75.
  • Toklu S., Pekerşen Y., (2019). Coğrafi İşaretli Gastronomik Bir Değer Olan Karaman Divle Obruğu Tulum Peynirinin Bölge Halkı Tarafından Algılanması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (3), 2273.
  • TURKPATENT (2022). Coğrafi İşaret İstatistikleri. https://ci.turkpatent.gov.tr/veri-tabani.
  • Yalım Kaya, S., Şahin, E. (2018). Tescilden Uygulamaya Coğrafi İşaretler: Adana Kebabı Üzerine Bir İnceleme, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), s.189-199.
  • Yamane T. (2010). Temel Örnekleme Yöntemleri, Literatür Yayıncılık, ISBN 978-975-8431-34-2.
  • Yürekli, D. (2015). Coğrafi İşaretlerin Tescili ve Uygulama Sürecindeki Sonuçların Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Dış Ticaret Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.

Coğrafi İşaretin Tüketici Davranışlarına Etkisinin Analizi: Konya İli Selçuklu İlçesi Örneği

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 3, 668 - 679, 24.07.2024
https://doi.org/10.30910/turkjans.1422476

Öz

Coğrafi işaretleme ülke ekonomilerinde yerel ürünlerin korunması, üretimlerinin teşvik edilmesi bakımından yerel ekonomilere ve buna bağlı olarak da ülke ekonomilerine katkısı büyük olan bir süreçtir. Gerek ürünün özgü olduğu bölgede üretimin artması gerekse de istihdam olanaklarının gelişmesi bakımından önemlidir. Bu çalışma günümüzde küresel dünyada coğrafi işaretli ürünlerin tüketici alışkanlıklarında yeri analiz edilmek istenmiştir. Bunun için öncelikle coğrafi işaret konusu ile kavramlar ele alınmıştır. Sonrasında daha somut veriler elde edilebilmesi için Konya ili Selçuklu ilçesi tercih edilerek, bu ilçedeki coğrafi işaretli ürün kullanımına dair tüketici davranışları analiz edilmiştir. Çalışmada Konya ili Selçuklu ilçesinde yaşayan belli sayıdaki tüketicilere anket çalışması yapılmıştır. Yapılan anket sonucunda ulaşılan veriler analiz edilmiş ve somut sonuçlara ulaşılmıştır. Bu sonuçlar çalışmanın son bölümü olan sonuç ve öneriler bölümünde ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Addor, F., Thumm, N., Grazıolı, A. (2003). Geographical Indications: Important Issues For Industrialized And Developing Countries, The IPTS Report, 74, s. 24-31.
  • Arıkan M., Taşcıoğlu Y., (2017). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kırsal Alana Olan Etkilerinin Üreticiler Açısından Belirlenmesi: Finike Portakalı Örneği. Mediterranean Agricultural Sciences, 32(3), 1.
  • Boyraz M., (2019). Coğrafi İşaretli Ürünler: Afyonkarahisar. International Journal Entrepreneurship and Management Inquiries (Journal EMI) Dergisi, 3(4), 26-46.
  • Cebeci, H, Şen, M.A. (2020). Coğrafi İşaret Tescilli Soğuk Bir Lezzet: Görele Dondurması, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, Vol. 4, Issue 2, s.,197-217.
  • Çakaloğlu, M. (2015). Marka Ürünler, Coğrafi İşaret ve Tüketici Algısı, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Antalya.
  • Çalışkan, V. ve Koç, H. (2012). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Dağılış Özelliklerinin ve Coğrafiİşaret Potansiyelinin Değerlendirilmesi, Doğu Coğrafya Dergisi, 17(28), s.193- 214.
  • Erol, Y. (2014). Türkiye'de Coğrafi İşaretleme Sisteminin Mevcut Yapısı, Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Gökovalı, U. (2007). Coğrafi İşaretler ve Ekonomik Etkileri: Türkiye Örneği, Atatürk Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 21(2), s.141-160
  • Gökşen, F. 2(016). Coğrafi İşaretin Türkiye’deki Yeri ve Bölgesel Kalkınmadaki Önemi:TR63 Düzeyi Bölgesinde Coğrafi İşaret Tescili Örneği, Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı 3 Aylık Dergi, Nisan 2016, Sayı:9.
  • Gürbüz G.,(2019). Mevka Coğrafi İşaretler Raporu. In MEVKA (Ed.), (s.29). Retrieved from https://www.mevka.org.tr/Yukleme/Uploads/DsyDD9qJm513201914513PM.pdf
  • Ilıcalı, G. (2005). Coğrafi İşaretler, Coğrafi İşaretlerde Denetim ve Denetimde Akreditasyonun Önemi. Ankara Üniversitesi, Avrupa Toplulukları Araştırma Uygulama Merkezi (Ataum), 36. Dönem Avrupa Birliği Temel Eğitim Programı Semineri, Ankara.
  • Kan M., Gülçubuk B., (2008). Kırsal ekonominin canlanmasında ve yerel sahiplenmede coğrafi işaretler, Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 57-66.
  • Malhotra, N.K. (2004). Marketing Research, Prentice Hall, New Jersey.
  • Mercan, Ş. O., Üzülmez, M. (2014). Coğrafi İşaretlerin Bölgesel Turizm Gelişimindeki Önemi: Çanakkale İli Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), s.67-94.
  • Oraman Y., (2015). Türkiye’de Coğrafi İşaretli Ürünler. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 76-85.
  • Öz, H., Dönmez, B. (2018). Yerel Gıda Ve Coğrafi İşaretleme Kapsamında Süryani Şarabının Değerlendirilmesi, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi (GTAD), Cilt: 2, Sayı: 2, s. 260-269.
  • Savaşkan, Y., & Kıngır, S. (2020). Sakarya İli Gastronomik Unsurlarının Coğrafi İşaret Kapsamında Değerlendirilmesi, Alanya Akademik Bakış, 4(3), s.939-961.
  • Saygın Alparslan, Ö., Demirbaş, N. (2019). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Bal Üretim ve Ticareti Açısından Coğrafi İşaret Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Yuzuncu Yıl University Journal of Agricultural Sciences, 29(3), s.526-538.
  • Schneider, G. K., Ceritoğlu, A. B. (2010). Yöresel Ürün İmajının Tüketici Satın alma Davranışı ve Yüksek Fiyat Ödeme Eğilimi Üzerindeki Etkisiİstanbul İlinde Bir Uygulama, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 3(6), s. 29-52.
  • Şahin, G.(2013). Coğrafi İşaretlerin Önemi ve Vize (Kırklareli)’nin Coğrafi İşaretleri, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), s.23-37
  • Tekelioğlu, Y. (2019). Coğrafi İşaretler ve Türkiye Uygulamaları, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler EnstitüsüDergisi, 8(15), s.47-75.
  • Toklu S., Pekerşen Y., (2019). Coğrafi İşaretli Gastronomik Bir Değer Olan Karaman Divle Obruğu Tulum Peynirinin Bölge Halkı Tarafından Algılanması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (3), 2273.
  • TURKPATENT (2022). Coğrafi İşaret İstatistikleri. https://ci.turkpatent.gov.tr/veri-tabani.
  • Yalım Kaya, S., Şahin, E. (2018). Tescilden Uygulamaya Coğrafi İşaretler: Adana Kebabı Üzerine Bir İnceleme, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), s.189-199.
  • Yamane T. (2010). Temel Örnekleme Yöntemleri, Literatür Yayıncılık, ISBN 978-975-8431-34-2.
  • Yürekli, D. (2015). Coğrafi İşaretlerin Tescili ve Uygulama Sürecindeki Sonuçların Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Dış Ticaret Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tarım Ekonomisi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Arzu Berber 0000-0003-0788-6281

Gönül Gül Ekşi 0000-0002-7757-0437

Ayşenur Naçar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2024
Kabul Tarihi 9 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Berber, A., Gül Ekşi, G., & Naçar, A. (2024). Coğrafi İşaretin Tüketici Davranışlarına Etkisinin Analizi: Konya İli Selçuklu İlçesi Örneği. Türk Tarım Ve Doğa Bilimleri Dergisi, 11(3), 668-679. https://doi.org/10.30910/turkjans.1422476