Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Yabancı Dil Öğretiminde Karşılaştıkları Problemlerin Belirlenmesi

Yıl 2020, , 27 - 42, 31.01.2020
https://doi.org/10.33907/turkjes.581983

Öz

Son yüzyılda ulaşım ve iletişim
araçlarının ülkeler arası uzaklığı aza indirmesi ile insanlar arası ilişkileri
ve etkileşimleri kaçınılmaz olarak gündeme getirmiş ve bu meseleye paralele
olarak etkileşimde olduğu toplulukların dilini öğrenmesi de kaçınılmaz olmuş ve
bu anlamda dil öğrenimine katkıda bulunmuştur. 
Dünyada durum böyleyken ülkemizde yabancı dil öğretiminde elde edilen
olumsuz sonuçlar güncel konularda tartışma konusu olmaya devam. Ülkemizde
insanların motive edilememesi ve eğitim kurumlarında uygulamada olan yanlış
yöntemler toplumun yabancı dil öğretiminde çok ciddi bir ön yargıya sebebiyet
vermiştir.



Türkiye’de liseni
hazırlık sınıflarında ve özel okullarda verilen yabancı dil eğitiminin saati
hariç olmak üzere, eğitim kurumlarında yabancı dil genellikle İngilizce,
Almanca ve Fransızca ikinci bir dil olarak haftada 2 saat öğrencilere dil
eğitimi verilmektedir. Literatür incelemeleri ve alanda yapılan araştırmalara
göre, yabancı dil öğretiminde farklı sorunlardan kaynaklanan problemler ile
karşılaşılabileceği sonucuna varılmıştır.



Bu araştırma amaç, ilkokulda
görev yapan sınıf öğretmenlerinin yabancı dil öğretiminde (İngilizce)
karşılaştıkları problemleri tespit etmektir. Bu araştırmanın bir diğer amacı
ise, Türkiye’de yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunların öğrenci,
öğretmen, öğretim programı ve yönetim göre belirlemek ve ikinci yabancı dil
öğretiminin daha etkili ve yararlı olmasını sağlayacak öneriler geliştirmektir.
Sınıf öğretmenlerinin yabancı öğretiminde yaşadıkları problemleri belirlemeyi
amaçlayan bu araştırmada veriler, sınıf öğretmenlerinin görüşlerinden elde
edilmiştir. Görüşme yapın sınıf öğretmenleri görüşlerini özgür bir şekilde
ifade etmiş, görüşme esnasında katılımcıyı yönlendirici herhangi bir ifade
kullanılmamıştır. 



Araştırma, 2016-2017 öğretim
yılında Elazığ, Bitlis, Bingöl illerinde bulunan 18 İlkokulda görev yapan
toplam 130 sınıf öğretmeni üzerinde yürütülmüştür. Bu araştırma sınıf
öğretmenlerinin İngilizce dersini öğretirken yaşadıkları sıkıntıları
belirlemeyi amaçlamaktır. Araştırmaya katılanların % 45.1 i erkek, % 56.9 bayan
öğretmenlerden oluşmaktadır.



Verileri elde etmede toplam 20
maddeden oluşan 5’li likert türü anket formundan faydalanılmıştır. Ayrıca araştırmanın güvenirlik ve
geçerliliğini artırmak için uzman görüşüyle birlikte anket formu sonunda açık
uçlu maddeler verilmiş ve öğretmenlerden farklı görüşü olanların bu kısmı
doldurmaları da istenmiştir. 
Araştırmada elde edilen verileri çözümlemede SPSS paket programından
faydalanılmış olup, yüzde, frekans ve aritmetik ortalama teknikleri
kullanılarak değerlendirilmiştir.



Araştırma sonucunda; sınıf
öğretmenlerinin İngilizce ders öğretimine ilkokulda 2. Sınıfta başlanmasına
olumlu baktıkları tespit edilmiştir. Bunu ile birlikte sınıf öğretmenleri
İngilizce dersine İngilizce branş öğretmenlerinin girmesi gerekliliğini ifade
etmişlerdir. Ayrıca sınıf öğretmenleri, İngilizcenin yazıldığı gibi
okunmamasından dolayı problem yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Yine sınıf
öğretmenleri öğrencilerin yabancı dili pratiğe dökebilecekleri ortamın
olmamasından kaynaklı sorun yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Bunlarla birlikte
araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin İngilizceye yeteri kadar hakim
olmadıkları tespit edilmiştir. 
Araştırmanda elde edilen sonuçlardan biri de sınıf öğretmenleri
İngilizce ders saatinin yeterliliğine ve İngilizce öğretimi için okulda yeteri
kadar materyal bulunması durumuna kısmen katıldıkları tespit edilmiştir. Ayrıca
katılımcılar, öğrencilerin İngilizce öğretiminde dinleme becerilerine gereken
önemi vermeye, dil öğretiminde değerlendirmeyi yazılı sorularla yapmanın daha
uygun alacağı düşüncesine, İngilizce ders kitapları öğrenci seviyesine
uygunluğu konusuna ve ilkokullarda uygulanan İngilizce müfredatı öğrenme
açısından yetersizliğine kısmen katıldıkları yapına araştırma sonucunda elde
edilen bir diğer veridir. Araşmada sorulan açık uçlu sorunun analizinde ise,
katılımcılar tarafından problemlerin giderilmesine yönelik birkaç çözüm önerisi
yapıldığı tespit edilmiştir. Bu önerilerin birkaçı şunladır, İngilizce dersine
branş öğretmenlerinin girmesi öğretim açısından daha faydalı olacaktır, yabancı
dil öğretiminde materyallerin geliştirilmesi ve eğitim kurumlarında
kullanılması gerekir. Araştırma sonunda uygulayıcılara çeşitli öneriler
sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim. (1), TDK Yayınları: Ankara.
  • Asher, J., & Garcia, R. (1969). The optimal age to learn a foreign language. Modern Language Journal, 53, 334- 341.
  • Aybek, B. (2015). İlkokul ikinci sınıf İngilizce dersinin İngilizce öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10(15), 67-84
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Başaran, İ. E. (1994). Eğitime Giriş, Kadıoğlu: Ankara,
  • Bayyurt, Y. (2012). 4+ 4+ 4 Eğitim sisteminde erken yaşta yabancı dil eğitimi. Yabancı Dil Eğitimi Çalıştayı, Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Genç, Ş. (1990). Çocuk Gelişim. Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Yayını: Ankara,
  • Harmer, J. (1991). The practice of English Language Teaching. Longman Publishing, New York
  • İlter, B. G., & Sühendan, E. R. (2007). Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi Üzerine Veli Ve Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergis. 15(1), 21-30.
  • Johnson, J., ve Newport, E. (1989). Critical period effects in second language learning: The influence of maturational state on the acquisition of English as a second language. Cognitive Psychology, 21, 60-99.
  • Johnson, J.S., ve Newport, E.L. (1991). Critical period effects on universal properties of language: The status of subjacency in the acquisition of a second language. Cognition, 39, 215-258.
  • Krashen, S., Scarcella, R., ve Long, M. (1982). Child-adult differences in second language acquisition. Rowley, MA: Newbury House.
  • Lenneberg, E.H. (1967). Biological foundations of language. New York: Wiley.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2006). Türkiye Eğitim İstatistikleri, Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara. http://sgb.meb.gov.tr/daireler/istatistik/istatistik.html
  • Nunan, D. (2003). The impact of English as a global language on educational policies and practices in the Asia-Pasific region. TESOL Quarterly, 37(4), 589-613.
  • Oğuz, A. (2002). Üniversitelerdeki öğretim elamanlarının yabancı dili geliştirme güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 27 (125), 17-27.
  • Oğuz, K. E. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf İngilizce öğretim programlarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 1-25.
  • Oğuzkan, F. (1993). Egitim terimleri sözlügü. Emel Matbaacilik: Ankara
  • Oyama, S. (1978). The sensitive period and comprehension of speech. Working Papers on Bilingualism, 16, 1-17.
  • Patkowski, M. (1980). The sensitive period for the acquisition syntax in a second language. Language Learning, 30, 449-472.
  • Resmi Gazete (11 Nisan 2012). 28261 Sayılı Nüsha.
  • Singleton, D. (1989). Language acquisition: The age factor. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
  • Slavoff, G. R. ve Johnson, J. S. (1995). The effects of age on the rate of learning a second language. Studies in Second Language Acquisition, 17, 1-16.
  • Songün,R. (1983). Doğu Anadolu Orta Dereceli Okullarda İngilizce Öğretmen, Öğrencilerinin öğretim, öğrenim ve ilişkileri, Türk Dili Dil Öğrenim Özel sayısı, ss 102,
  • Ankara
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2007). Yüksek Öğretim İstatistikleri, http://www.tuik.gov.tr
  • Ülgen, G. ve Fidan, E. (1997). Çocuk Gelişimi. Millî Eğitim Basımevi: İstanbul
  • Üste, R. B. ve Meslek, İ. (2007). İnsan Hakları Eğitimi ve İlköğretimdeki Önemi. Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review. 7(1), 295–310 Yaşar, Ş. (1990). Yabancı dil öğretiminde çağdaş program anlayışının benimsenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 89-96
  • Yılmaz, F. ve Babacan, G. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Podcast kullanımı. International Periodical For The Languages, Literature and History of
  • Turkish or Turkic. Volume 10/3,1153-1170
  • Zanden, J. W. W. (1997). Human Development. (Sixth Edition). The Mc.Graw-Hill Companies: New York
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erdal Zengin 0000-0002-4771-0160

Abdulhak Halim Ulaş

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2019
Kabul Tarihi 3 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Zengin, E., & Ulaş, A. H. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Yabancı Dil Öğretiminde Karşılaştıkları Problemlerin Belirlenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 7(1), 27-42. https://doi.org/10.33907/turkjes.581983