Özet: Sınav, öğrencinin bilgi, beceri ve yeteneğini ölçmek için yapılan bir değerlendirmedir. Öğrencilerin
performanslarını belirlemek için verdikleri değerlendirme şekli ne olursa olsun, öğrencilere sınav salonunda
geçirecekleri belirli bir zaman verilir. Değerlendirmelerini tamamlayan ve değerlendirildikten sonra aynı puanı
veya skoru alan öğrencilerin aynı zamanı harcama ihtimalleri çok düşüktür. Öğrencilerin sınav puanlarını
etkileyen; ders içeriği, öğretimde kullanılan stratejiler, sınav koşulları ve öğrencilerin sınavlara hazırlıkları gibi
bazı faktörler vardır. Bu çalışmada, araştırmacılar, öğrencilerin sınav sorularını cevaplamada geçirdikleri süre ile
bunların performansları arasındaki ilişkiyi araştırmaya çalışmışlardır. Bu çalışmanın katılımcıları basit tesadüfi
örneklem tekniği ile seçilmiştir. Kaza sonucu örnekleme tekniği ile, ilk dönem sınavlarının sonunda
değerlendirilen dört dersin her birinde sınav senaryosuna giren ilk ve son on öğrenciden veri toplanmıştır. Bu
araştırmada seksen öğrenciye ait veriler toplanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın seksen katılımcısından veri
toplamak için açık uçlu bir anket kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, adayların cinsiyeti ile sınav
puanları arasında pozitif, fakat anlamlı olmayan bir ilişki ortaya çıkmıştır. Çalışma sonucunda, sınav ve
cinsiyette harcanan zamanın öğrencilerin akademik performansı üzerinde önemli bir pratik etkisi olmadığı
sonucuna varılmıştır.
Keywords: İnceleme biçimlendirici değerlendirme performans toplam değerlendirme
Abstract: Examination is an assessment intended to measure student’s knowledge, skills and ability.
Irrespective of the form of assessment administered to students to ascertain their performance, students are given
a specific time to be spent in the examination hall. Students are highly unlikely to spend the same amount of
time finishing their assessments and scoring the same point or mark after they have been assessed. There are
some factors that influence student’s examination scores which include the content of courses, strategies used in
teaching, examination conditions and students’ preparation towards examinations. In this paper, the researchers
sought to investigate the relationship between the duration students spent in answering examination questions
and their respective performance. Participants of this study were selected by means of simple random and
accidental random techniques. A close-ended questionnaire was used to collect data from the eighty respondents
of the study. The questionnaire sought information on starting time for the examinations, finishing time, duration, participants’ gender, age, time of submission of examination script and the duration spent on each
paper. Further findings revealed that a positive but non-significant relationship exists between the sex of the
candidates and their examination scores. The study concluded that time spent in examination and gender did not
have any significant practical effect on students’ academic performance. The authors recommended that
educational trainers and facilitators should encourage students to prepare well in advance before taking part in
examinations
Keywords: examination formative assessment performance summative assessment
Diğer ID | JA65RM46NJ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 3 |