Alan
araştırması niteliğini taşıyan bu çalışma; “Tarih Ders Kitabında Eğitim
Materyali Olarak Karikatürlerin” nasıl kullanıldığını incelemek amacıyla
yapılmıştır. Bu araştırmanın çalışma evrenini 15.09.2015 tarihinde Tebliğler
Dergisinde yayınlanan 2016-2017 eğitim öğretim yılında okutulan ortaöğretim
Tarih ders kitapları oluşturmaktadır. Bu çalışmanın örneklemini tesadüfi
yöntemle seçilen ders kitaplarında yer alan karikatürler oluşturmaktadır. Bu
araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın ölçme aracı olarak
kullanılan ders kitapları için Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye
Kurulunun kararlarına göre 2016-2017 öğretim yılında kullanılan ders kitabı olarak
kabul edilmiş kitaplar incelenmiştir. 2017 yılında 9. sınıf ders kitapları
yenilendiği için, yenilenen ders kitabı incelemeye alınmıştır. Veri toplama
aracı olarak ders kitaplarındaki karikatürlerin dağılımını incelemek üzere
araştırmacı tarafından çizelge geliştirilmiştir. Oluşturulan çizelgede
karikatürlerin dağılımı sınıf sınıf ve ünite ünite gösterilmiştir. İncelen ders
kitaplarına göre 9. ve 10. sınıf kitaplarında birer tane karikatür
kullanıldığı, 11. Sınıf Seçmeli Tarih ders kitabında hiç kullanılmadığı, en çok
ise Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi ders kitabında karikatüre yer verildiği
saptanmıştır. Belirlenen karikatürlerin ortaöğretim Tarih ders programlarında
yer alan kazanımları ne kadar kapsadığı da belirlenmeye çalışılmıştır. 9.sınıf için
kullanılan karikatürün ilgili kazanımı yansıtmadığı, diğer ders kitaplarında
yer alan karikatürlerin ilgili kazanımları yansıttığı saptanmıştır. Karikatürle
eğitimin ders kitaplarında nasıl kullanılması gerektiği ile ilgili önerilerle
araştırma tamamlanmıştır.
Ortaöğretim Tarih Dersi Programı Ders Kitabı Görsel Materyaller
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 24 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |