Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2007 Yılında Kurulan Bazı Üniversitelerin Örgüt Sağlığı ile Öğretim Elamanlarının Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 34 - 57, 30.01.2018

Öz



Araştırmanın
amacı, 2007 yılında kurulan Bingöl, Artvin ve Batman Üniversitelerinde görev
yapan öğretim elemanlarının görüşlerine göre, bu üniversitelerin örgüt sağlığı
ile öğretim elemanlarının örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi saptamaktır.
Araştırmada iki ya da daha çok değişken arasında birlikte değişim varlığını
belirlemeyi amaçlayan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.

Araştırmanın evreni üç üniversitede
görev yapan toplam 1450 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem
alma yoluna gidilmeyerek, veri toplama aracı bütün öğretim elemanlarına
dağıtılmaya çalışılmış, ancak ölçekleri doldurmakta gönülsüz, izinli, akademik
görevli olanlar ve kendilerine ulaşılamayanlar nedeniyle 537 kişiye ulaşılmıştır.

Katılımcıların algılarına göre örgüt
sağlığı ile örgütsel bağlılık arasında pozitif yönlü yüksek düzeyde bir ilişki
vardır.
Üniversitelerin örgüt
sağlığı orta düzeydedir.
Üniversitelerde örgütsel bağlılık orta düzeydedir. Katılımcıların genel örgütsel bağlılık algılarında cinsiyet, birim, daha
önce başka bir üniversitede çalışma ve kıdem değişkenlerine göre fark yoktur.




Kaynakça

  • Aydoğan, E. S. (2010). Resmi liselerde çalışan öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri. (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bakan, İ. ( 2011). Yöneticiler için başarı stratejileri. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Batmaz, M. (2012). Yöneticilerin yönetim tarzlarının çalışanların iş doyumlarına etkileri. Yüksek lisans tezi, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çırpan, H. (1999). Örgütsel öğrenme iklimi ve örgüte bağlılık ilişkisi: bir alan araştırması. (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Hoy, W. K., Tarter , C.J.& Kottkamp, R.B. (1991). Open schools / Healthy schools. Newbury Park, CA: Sage.
  • Gündoğan, T. (2009). Örgütsel bağlılık: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası uygulaması. (Uzmanlık yeterlilik tezi). Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Karagüzel, E. S. (2012) Örgüt sağlığının örgütsel bağlılığa etkisinin incelenmesi (bir devlet üniversitesi örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kavi, A., (1998). Relationship between organizational commitment and organizational-professional conflict, the case of electrical engineers in Turkey. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). ODTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kurtbaş, D. (2011). Akademisyenlerin maruz kaldıkları psikolojik şiddet ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Kamu ve vakıf üniversitelerinde bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kuvaas, B. (1995). Employee ownership and affective organizational commitment employees’ perceptions of fairness and their preference for company shares over cash. Scandinav Journal Management, 38 (1), 60-84.
  • Kurum, G. (2013). Trakya Üniversitesi’nde görev yapan öğretim elemanlarının örgüt sağlığı algıları ile örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Hoy, W. (1991). Örgüt Sağlığı Ölçeği, http://www.waynekhoy.com/ohi-m.html ‘den 05.04.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Özkırış, B. (2012). Akademisyenlerin temel benlik değerlendirmeleri ile duygusal örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, M. (2013). Örgütsel bağlılık ve sağlık çalışanlarının örgütsel bağlılık düzeyleri (Kırklareli örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Parsons, T. (1967). Some ingredients of a general theory of formal organization, In Andrew W. Halpin (Ed.), Administrative Theory in Education, New York, Macmillan, 40-72.
  • Polatçı, S., Ardıç, K. ve Kaya, A. (2008). Akademik kurumlarda örgüt sağlığı ve örgüt sağlığını etkileyen değişkenlerin analizi. Yönetim ve Ekonomi, 15 (2), 145-161.
  • Recepoğlu, E. ve Özdemir, S. (2013). Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile okulun örgütsel sağlığı arasındaki ilişki. Educational Administration: Theory and Practice, 4 (19), 629-664.
  • Tsui, K. T. ve Cheng Y. C. (1999). School organizational health and teacher commitment: A contingency study with multi-level analysis. Educational Research and Evaluation, 5 (3), 249-268.
  • Ünlü, M. (2011). Örgüt sağlığı algısının çalışma yaşamı kalitesi üzerine etkisi: İzmir ili Gaziemir ilçesindeki ortaöğretim kurumları uygulaması. (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Watkins, K. E. ve Marsick, V. J. (1993). Sculpting the learning organization. San Fransisco, Josseybass.
  • Yıldırım, N. (2006). Okul yönetimi ve dengeye ilişkin kuramsal bir inceleme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (2), 389-404.
  • Zengin, E. (2014). Orman ve su işleri bakanlığına bağlı kurumlarda çalışanların örgüt sağlığı ve iş tatmin düzeyleri (Adıyaman ili örneği). (Yüksek lisans tezi). Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 34 - 57, 30.01.2018

Öz

Kaynakça

  • Aydoğan, E. S. (2010). Resmi liselerde çalışan öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri. (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bakan, İ. ( 2011). Yöneticiler için başarı stratejileri. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Batmaz, M. (2012). Yöneticilerin yönetim tarzlarının çalışanların iş doyumlarına etkileri. Yüksek lisans tezi, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çırpan, H. (1999). Örgütsel öğrenme iklimi ve örgüte bağlılık ilişkisi: bir alan araştırması. (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Hoy, W. K., Tarter , C.J.& Kottkamp, R.B. (1991). Open schools / Healthy schools. Newbury Park, CA: Sage.
  • Gündoğan, T. (2009). Örgütsel bağlılık: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası uygulaması. (Uzmanlık yeterlilik tezi). Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Karagüzel, E. S. (2012) Örgüt sağlığının örgütsel bağlılığa etkisinin incelenmesi (bir devlet üniversitesi örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kavi, A., (1998). Relationship between organizational commitment and organizational-professional conflict, the case of electrical engineers in Turkey. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). ODTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kurtbaş, D. (2011). Akademisyenlerin maruz kaldıkları psikolojik şiddet ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Kamu ve vakıf üniversitelerinde bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kuvaas, B. (1995). Employee ownership and affective organizational commitment employees’ perceptions of fairness and their preference for company shares over cash. Scandinav Journal Management, 38 (1), 60-84.
  • Kurum, G. (2013). Trakya Üniversitesi’nde görev yapan öğretim elemanlarının örgüt sağlığı algıları ile örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Hoy, W. (1991). Örgüt Sağlığı Ölçeği, http://www.waynekhoy.com/ohi-m.html ‘den 05.04.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Özkırış, B. (2012). Akademisyenlerin temel benlik değerlendirmeleri ile duygusal örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, M. (2013). Örgütsel bağlılık ve sağlık çalışanlarının örgütsel bağlılık düzeyleri (Kırklareli örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Parsons, T. (1967). Some ingredients of a general theory of formal organization, In Andrew W. Halpin (Ed.), Administrative Theory in Education, New York, Macmillan, 40-72.
  • Polatçı, S., Ardıç, K. ve Kaya, A. (2008). Akademik kurumlarda örgüt sağlığı ve örgüt sağlığını etkileyen değişkenlerin analizi. Yönetim ve Ekonomi, 15 (2), 145-161.
  • Recepoğlu, E. ve Özdemir, S. (2013). Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile okulun örgütsel sağlığı arasındaki ilişki. Educational Administration: Theory and Practice, 4 (19), 629-664.
  • Tsui, K. T. ve Cheng Y. C. (1999). School organizational health and teacher commitment: A contingency study with multi-level analysis. Educational Research and Evaluation, 5 (3), 249-268.
  • Ünlü, M. (2011). Örgüt sağlığı algısının çalışma yaşamı kalitesi üzerine etkisi: İzmir ili Gaziemir ilçesindeki ortaöğretim kurumları uygulaması. (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Watkins, K. E. ve Marsick, V. J. (1993). Sculpting the learning organization. San Fransisco, Josseybass.
  • Yıldırım, N. (2006). Okul yönetimi ve dengeye ilişkin kuramsal bir inceleme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (2), 389-404.
  • Zengin, E. (2014). Orman ve su işleri bakanlığına bağlı kurumlarda çalışanların örgüt sağlığı ve iş tatmin düzeyleri (Adıyaman ili örneği). (Yüksek lisans tezi). Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Necmi Gökyer

Serkan Bakcak

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2018
Kabul Tarihi 28 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökyer, N., & Bakcak, S. (2018). 2007 Yılında Kurulan Bazı Üniversitelerin Örgüt Sağlığı ile Öğretim Elamanlarının Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki. Turkish Journal of Educational Studies, 5(1), 34-57.