This study was conducted to determine the problems faced by science and technology teachers in primary schools in Elazig. The population of the study was conducted in the 2011-2012 academic year by teachers working in primary schools in the province of Elazig; and the sample consists of 50 randomly selected teachers working in primary schools in Elazig province and district centers. The questionnaire was applied to the classroom teachers teaching the 4th and 5th grades of the first stage primary schools and to the science teachers teaching the second stage students. According to the findings of the study, it was determined that science and technology teachers experience more difficulties in the pre-process and measurement evaluation stages compared to classroom teachers, while in the process, the classroom teachers experience more difficulties than science and technology teachers. It was determined that female teachers face more problems compared to male teachers in terms of science and technology course, practice process of this course and its curriculum. A significant difference was determined in favor of teachers who have a seniority of 0-5 years compared to ones who have 16 or more years of seniority and in favor of those who hold a master's degree.
Primary schools science education testing and evaluation curriculum
Bu araştırma Elazığ
ilindeki ilköğretim fen ve teknoloji dersini yürüten öğretmenlerin öğretim
sürecince yaşadıkları sorunları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini,
Elazığ iline bağlı ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenler; örneklemini
ise, Elazığ il ve ilçe merkezlerindeki ilköğretim okullarında rastgele seçilen ve
fen bilgisi dersini yürüten 50 öğretmen oluşturmaktadır. Hazırlanan anket ilköğretim
birinci kademe 4. ve 5.sınıflarını okutmakta olan sınıf öğretmenleri ile ikinci
kademe fen bilgisi derslerini yürüten fen bilgisi öğretmenlerine uygulanmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre, süreç öncesi ve ölçme değerlendirme aşamalarında
fen ve teknoloji öğretmenlerinin sınıf öğretmenlerine oranla daha fazla güçlük
yaşadığı, süreçte ise sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji öğretmenlerine
oranla daha fazla güçlük yaşadığı belirlenmiştir. Fen ve Teknoloji dersini
yürüten öğretmenlerinin uygulamada karşılaştıkları sorunlarda, Fen ve Teknoloji
dersi ile ilgili karşılaşılan sorunlarda ve Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim
Programıyla ilgili sorunlarda cinsiyet açısından kadın öğretmenlerin erkek
öğretmenlere oranla daha fazla sorun yaşadığı belirlenmiştir. Sıfır-5 yıl ile
16 yıl ve üzeri kıdemi olanlar arasında 0-5 yıl kıdemi olanların lehine, yüksek
lisans eğitimi açısından da yüksek lisans yapan öğretmenler lehine anlamlı
farklılık belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3 |