Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Problems of Teachers Offering Science and Technology Courses in Primary Schools

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 99 - 117, 30.10.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.461176

Öz

This study was conducted to determine the problems faced by science and technology teachers in primary schools in Elazig. The population of the study was conducted in the 2011-2012 academic year by teachers working in primary schools in the province of Elazig; and the sample consists of 50 randomly selected teachers working in primary schools in Elazig province and district centers. The questionnaire was applied to the classroom teachers teaching the 4th and 5th grades of the first stage primary schools and to the science teachers teaching the second stage students. According to the findings of the study, it was determined that science and technology teachers experience more difficulties in the pre-process and measurement evaluation stages compared to classroom teachers, while in the process, the classroom teachers experience more difficulties than science and technology teachers. It was determined that female teachers face more problems compared to male teachers in terms of science and technology course, practice process of this course and its curriculum. A significant difference was determined in favor of teachers who have a seniority of 0-5 years compared to ones who have 16 or more years of seniority and in favor of those who hold a master's degree.  

Kaynakça

  • Akamca, G. , Hamurcu, H. ve Günay, Y.,(2006) Yeni İlköğretim Fen ve Teknoloji Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Akdemir, Ö.,(2006) İlköğretim II. Kademede Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Laboratuar Uygulamalarındaki Yeterlilikleri ve Uygulamalar Sırasında Karşılaştıkları Sorunlar (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Akgün, Ş. (1995). Fen Bilgisi Öğretimi (5. Baskı). Giresun: Zirve Ofset.
  • Akgün, Ş. (2000) Öğretmen ve Adaylarına Fen Bilgisi Öğretimi (6. Baskı). Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Arslan, M. (2000). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisi Öğretimi ve Belli Başlı Sorunları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Atasoy, B. (2004) Fen Öğrenimi ve Öğretimi, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Avcı, Ö. (2006) Van İl Merkezinde İlköğretim İkinci Kademe Fen Bilgisi Öğretiminde Kullanılan Yöntemlerde Karşılaşılan Sorunlar (Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Boyacı, K. (2010). 2005 İlköğretim 6. 7. ve 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, Programın Uygulanmasında Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri ( Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bulut, İ. , Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88.
  • Çilenti, K.,(1984). Fen Öğretiminde Araç, Gereç Kullanımı ve Laboratuar Uygulaması. Ortaöğretim Kurumlarında Fen Öğretimi ve Sorunları. Türk Eğitim Derneği Bilimsel Toplantısı Bildiri ve Tutanakları IV. BİLDİRİ, 12-13 Haziran, Türk Eğitim Dermeği Yayınları Şafak Matbaası, Ankara.
  • Dede, Z. (2006). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisi Dersini Yürüten Öğretmenlerin Fen Bilgisi Dersi Öğretim Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar (Nevşehir İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ercan, F. ve Akbaba, Altun,S.,(2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4. ve 5. Sınıflar Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yeni İlköğretim Programları Değerlendirme Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Tekışık Eğitimi Geliştirme Vakfı.
  • Erdem, M. (2009). 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Eğitim Programının Yeterlilikleri ve Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Eşme, İ. (2004) İlk ve Ortaöğretimde Araştırma Teknikleri ve Proje. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Fernandez, T. S. ve Ritchie, G.,(1992). Reconstructingthe Interactive Science Pedegoji: Experiences of Beginning Teachers Implementing the Interactive Science Pedegoji. Research in Science Education (22), 123-131.
  • Genç, M.,(2001). İlköğretim Okullarının İkinci Kademesindeki Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Karşı Tutumlarının Değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Gökyer, N. (2009). DAUM (Doğu Anadolu Bölgesi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi). 8 (1), 68-76.
  • Kaptan, F., ve Korkmaz, H.,(2001) Mevcut Fen Bilgisi Programı ile 2001-2002 Öğretim Yılında Uygulamaya Konulacak Olan Yeni Fen Bilgisi Programının Karşılaştırılması, Çağdaş Eğitim Dergisi, (273), 33 – 38.
  • Keskinkılıç, G.,(2010). İlköğretim 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde Uygulanan Yansıtıcı Düşünmeye Dayalı Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerilerinin Gelişimine ve Başarıya Etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kocabaş, Ö. (2004). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarına Fen ve Teknoloji Toplum Dersinin Etkisi ve Öğretmen Adaylarının Derse Karşı Tutumları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, I. (2001). Fen Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Başarısına, Kavram Öğrenmesine ve Hatırlamasına Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Mackınnu,(1991). Comparison of Learning Outcomes Between Classes Taught With A Science Technology and Society (STS) Approachand A Texbook Oriented Approach, The University of lowa, Ph. D. Thesis, “http://proquest.umi.com”.
  • Ocak, İ ve Ergün, S.S. (2006). İlköğretim 1. Kademe 4. ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Uygulamalarının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, Muğla.
  • Oğuz, A. (1993) Fen Öğretiminde İpuçları ve Dönüt Düzeltme İşlemlerinin Erişi Düzeyine Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özdemir, M.S. (2005). İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Programlarına (1-5. Sınıflar) İlişkin Görüşleri, XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Öztürk, Ş. (2009). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji dersinde Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Soylu, H. (2004). Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar Keşif Yoluyla Öğrenme, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tabak, R.,(2007) İlköğretim 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Programının Öğrenme- Öğretme ve Ölçme Değerlendirme Yaklaşımları Kapsamında İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tatar, F. (2010). İlköğretim Birinci Kademede Fen ve Teknoloji Dersinin Etkili Yürütülmesi Üzerine Bir Çalışma, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Temizyürek, K. (2003). Fen Öğretimi ve Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Terzi, Cemile I. (2008). İlköğretim I. Kademede Fen ve Teknoloji Dersini Yürüten Sınıf Öğretmenleri ile II. Kademede Fen ve Teknoloji Dersini Yürüten Fen Bilgisi (Fen ve Teknoloji) Öğretmenlerinin Fen Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi ve Sonuçların Karşılaştırılması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Unayağyol, S. (2009).Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji Programının Uygulanması Sürecinde Yaşadığı Sorunlar (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Üney, A. (2006). Farklı Branşlardan Mezun Olan Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Karşılaştığı Sorunlar, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Yager, R. E. (1995). Science / Technology / Society: A Reform Arisingfrom Learning Theory and Constructivist Research Association, San Fransisco.

İlköğretimde Fen ve Teknoloji Dersini Yürüten Öğretmenlerin Öğretim Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği)

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 99 - 117, 30.10.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.461176

Öz

Bu araştırma Elazığ
ilindeki ilköğretim fen ve teknoloji dersini yürüten öğretmenlerin öğretim
sürecince yaşadıkları sorunları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini,
Elazığ iline bağlı ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenler; örneklemini
ise, Elazığ il ve ilçe merkezlerindeki ilköğretim okullarında rastgele seçilen ve
fen bilgisi dersini yürüten 50 öğretmen oluşturmaktadır. Hazırlanan anket ilköğretim
birinci kademe 4. ve 5.sınıflarını okutmakta olan sınıf öğretmenleri ile ikinci
kademe fen bilgisi derslerini yürüten fen bilgisi öğretmenlerine uygulanmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre, süreç öncesi ve ölçme değerlendirme aşamalarında
fen ve teknoloji öğretmenlerinin sınıf öğretmenlerine oranla daha fazla güçlük
yaşadığı, süreçte ise sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji öğretmenlerine
oranla daha fazla güçlük yaşadığı belirlenmiştir. Fen ve Teknoloji dersini
yürüten öğretmenlerinin uygulamada karşılaştıkları sorunlarda, Fen ve Teknoloji
dersi ile ilgili karşılaşılan sorunlarda ve Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim
Programıyla ilgili sorunlarda cinsiyet açısından kadın öğretmenlerin erkek
öğretmenlere oranla daha fazla sorun yaşadığı belirlenmiştir. Sıfır-5 yıl ile
16 yıl ve üzeri kıdemi olanlar arasında 0-5 yıl kıdemi olanların lehine, yüksek
lisans eğitimi açısından da yüksek lisans yapan öğretmenler lehine anlamlı
farklılık belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akamca, G. , Hamurcu, H. ve Günay, Y.,(2006) Yeni İlköğretim Fen ve Teknoloji Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Akdemir, Ö.,(2006) İlköğretim II. Kademede Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Laboratuar Uygulamalarındaki Yeterlilikleri ve Uygulamalar Sırasında Karşılaştıkları Sorunlar (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Akgün, Ş. (1995). Fen Bilgisi Öğretimi (5. Baskı). Giresun: Zirve Ofset.
  • Akgün, Ş. (2000) Öğretmen ve Adaylarına Fen Bilgisi Öğretimi (6. Baskı). Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Arslan, M. (2000). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisi Öğretimi ve Belli Başlı Sorunları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Atasoy, B. (2004) Fen Öğrenimi ve Öğretimi, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Avcı, Ö. (2006) Van İl Merkezinde İlköğretim İkinci Kademe Fen Bilgisi Öğretiminde Kullanılan Yöntemlerde Karşılaşılan Sorunlar (Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Boyacı, K. (2010). 2005 İlköğretim 6. 7. ve 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, Programın Uygulanmasında Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri ( Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bulut, İ. , Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88.
  • Çilenti, K.,(1984). Fen Öğretiminde Araç, Gereç Kullanımı ve Laboratuar Uygulaması. Ortaöğretim Kurumlarında Fen Öğretimi ve Sorunları. Türk Eğitim Derneği Bilimsel Toplantısı Bildiri ve Tutanakları IV. BİLDİRİ, 12-13 Haziran, Türk Eğitim Dermeği Yayınları Şafak Matbaası, Ankara.
  • Dede, Z. (2006). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisi Dersini Yürüten Öğretmenlerin Fen Bilgisi Dersi Öğretim Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar (Nevşehir İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ercan, F. ve Akbaba, Altun,S.,(2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4. ve 5. Sınıflar Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yeni İlköğretim Programları Değerlendirme Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Tekışık Eğitimi Geliştirme Vakfı.
  • Erdem, M. (2009). 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Eğitim Programının Yeterlilikleri ve Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Eşme, İ. (2004) İlk ve Ortaöğretimde Araştırma Teknikleri ve Proje. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Fernandez, T. S. ve Ritchie, G.,(1992). Reconstructingthe Interactive Science Pedegoji: Experiences of Beginning Teachers Implementing the Interactive Science Pedegoji. Research in Science Education (22), 123-131.
  • Genç, M.,(2001). İlköğretim Okullarının İkinci Kademesindeki Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Karşı Tutumlarının Değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Gökyer, N. (2009). DAUM (Doğu Anadolu Bölgesi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi). 8 (1), 68-76.
  • Kaptan, F., ve Korkmaz, H.,(2001) Mevcut Fen Bilgisi Programı ile 2001-2002 Öğretim Yılında Uygulamaya Konulacak Olan Yeni Fen Bilgisi Programının Karşılaştırılması, Çağdaş Eğitim Dergisi, (273), 33 – 38.
  • Keskinkılıç, G.,(2010). İlköğretim 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde Uygulanan Yansıtıcı Düşünmeye Dayalı Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerilerinin Gelişimine ve Başarıya Etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kocabaş, Ö. (2004). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarına Fen ve Teknoloji Toplum Dersinin Etkisi ve Öğretmen Adaylarının Derse Karşı Tutumları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, I. (2001). Fen Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Başarısına, Kavram Öğrenmesine ve Hatırlamasına Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Mackınnu,(1991). Comparison of Learning Outcomes Between Classes Taught With A Science Technology and Society (STS) Approachand A Texbook Oriented Approach, The University of lowa, Ph. D. Thesis, “http://proquest.umi.com”.
  • Ocak, İ ve Ergün, S.S. (2006). İlköğretim 1. Kademe 4. ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Uygulamalarının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, Muğla.
  • Oğuz, A. (1993) Fen Öğretiminde İpuçları ve Dönüt Düzeltme İşlemlerinin Erişi Düzeyine Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özdemir, M.S. (2005). İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Programlarına (1-5. Sınıflar) İlişkin Görüşleri, XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Öztürk, Ş. (2009). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji dersinde Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Soylu, H. (2004). Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar Keşif Yoluyla Öğrenme, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tabak, R.,(2007) İlköğretim 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Programının Öğrenme- Öğretme ve Ölçme Değerlendirme Yaklaşımları Kapsamında İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tatar, F. (2010). İlköğretim Birinci Kademede Fen ve Teknoloji Dersinin Etkili Yürütülmesi Üzerine Bir Çalışma, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Temizyürek, K. (2003). Fen Öğretimi ve Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Terzi, Cemile I. (2008). İlköğretim I. Kademede Fen ve Teknoloji Dersini Yürüten Sınıf Öğretmenleri ile II. Kademede Fen ve Teknoloji Dersini Yürüten Fen Bilgisi (Fen ve Teknoloji) Öğretmenlerinin Fen Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi ve Sonuçların Karşılaştırılması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Unayağyol, S. (2009).Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji Programının Uygulanması Sürecinde Yaşadığı Sorunlar (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Üney, A. (2006). Farklı Branşlardan Mezun Olan Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Karşılaştığı Sorunlar, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Yager, R. E. (1995). Science / Technology / Society: A Reform Arisingfrom Learning Theory and Constructivist Research Association, San Fransisco.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İsmail Türkoğlu Bu kişi benim 0000-0001-7810-5329

Tuba Dağ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 18 Eylül 2018
Kabul Tarihi 18 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Türkoğlu, İ., & Dağ, T. (2018). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Dersini Yürüten Öğretmenlerin Öğretim Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği). Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 99-117. https://doi.org/10.33907/turkjes.461176