In this study utilizing the survey method, pre-service science, elementary and pre-school teachers’ assessment literacy and self-efficacy about assessment literacy were investigated. The relationships between pre-service teachers’ assessment literacy and self-efficacy about assessment literacy were also investigated. 105 4th grade preservice science teachers in the Department of Science Education Program (N=35), Elementary Teacher Education Program (N=35) and Pre-School Teacher Education Program (N=35) in Faculty of Education during 2015-2016 academic year participated in this study. The questionnaires and semi-structured individual interviews used to define the pre-service teachers’ assessment literacy and self-efficacy about assessment literacy. Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) and Pearson Correlation were used to evaluate the data obtained from the result of this study in order to investigate the pre-service teachers’ assessment literacy and self-efficacy about assessment literacy. The statistical analyses of data revealed that there were statistically significance differences among the pre-service science, elementary and pre-school teachers as regards to the levels of assessment literacy and selfefficacy about assessment literacy (p<0.05). Furthermore, it was determined that there was no statistically significant correlation between assessment literacy and self-efficacy about assessment literacy of pre-service science, elementary and pre-school teachers (p> 0.05). The qualitative data obtained in the present study also supported the obtained quantitative data.
Assessment Literacy Self-Efficacy about Assessment Literacy Pre-service Teachers
Bu çalışmada, öğretmen adaylarının değerlendirme
okuryazarlıkları ve değerlendirme okuryazarlığına ilişkin öz-yeterlikleri tarama
metodu kullanılarak araştırılmıştır. Ayrıca, bu araştırmada öğretmen
adaylarının değerlendirme
okuryazarlıkları ve değerlendirme okuryazarlığına ilişkin öz-yeterlikleri
arasındaki ilişkiler de incelenmiştir. Bu çalışmaya, 2015-2016 öğretim yılı Fırat Üniversitesi Fen Bilgisi, Sınıf ve Okul Öncesi
Öğretmenliği programı dördüncü sınıfta öğrenim gören 35’er kişilik toplamda 105
öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, anketler ve
bireysel yarı-yapılandırılmış mülakatlar kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının
değerlendirme okuryazarlıklarını ve değerlendirme okuryazarlığına ilişkin öz-yeterlik
algılarını belirlemek için çalışma sonucunda elde edilen verilere Çok
Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA) ve Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır.
Yapılan istatistiksel analizler sonucunda, öğretmen adaylarının değerlendirme
okuryazarlıkları ve değerlendirme okuryazarlıklarına ilişkin öz-yeterlikleri arasında
anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Ayrıca fen
bilgisi, sınıf ve okul öncesi öğretmen adaylarının değerlendirme okuryazarlığı
ve değerlendirme okuryazarlığına ilişkin öz-yeterlikleri arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir ilişkinin olmadığı belirlenmiştir (p>0.05). Bu araştırma
kapsamında elde edilen nitel verilerin de nicel verileri desteklediği
görülmüştür.
Değerlendirme Okuryazarlığı Değerlendirme Okuryazarlığına İlişkin Öz-yeterlik Algısı Öğretmen Adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3 |