Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Bulunan Üniversitelerin AKTS Etiketi ve Diploma Eki Etiketi Durumları

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 3, 249 - 268, 23.10.2025
https://doi.org/10.33907/turkjes.1111871

Öz

1998 yılında temelleri atılan 1999 yılında resmi olarak başlayan Bologna Süreci Avrupa Yükseköğretim Alanı yaratmayı hedefleyen, 49 ülkenin üye olduğu bir süreçtir. Bologna Süreci ile sürece üye olan üye ülkelerde AKTS uygulanmaya başlamış olup, AKTS Etiketi Avrupa Kredi Transfer Sistemi’nin kusursuz bir şekilde uygulandığı üniversitelere verilen bir belgedir. Diploma Eki Etiketi “mükemmellik ödülü” olarak tanımlanan, diplomaya ek olarak verilen, Diploma Eki Etiketi bulunan üniversiteden mezun olan öğrencilerin diplomalarının Avrupa Birliği Üyeleri tarafından tanınmasını, Avrupa Birliği ülkelerinde eğitim ve çalışma olanakları sunmasını sağlayan diplomaya ek olarak verilen bir belgedir. Türkiye Bologna Süreci’ne 2001 yılında katılmıştır. Bu araştırmada 2009-2013 yıllarında Türkiye’de Müzik Eğitimi Anabilim Dalı bulunan üniversitelerin AKTS Etiketi ve Diploma Eki Etiketi durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. 2009-2013 yıllarında Türkiye’de Müzik Eğitimi Anabilim Dalı bulunan üniversitelerin AKTS Etiketi ve Diploma Eki Etiketi alma durumları tablolaştırılarak yüzdelik hesaplama ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, 2009-2013 yıllarında müzik eğitimi anabilim dalı bulunan 23 üniversiteden; 9 üniversitenin AKTS Etiketi ve Diploma Eki Etiketi bulunduğu (%39,13), AKTS Etiketi bulunan Diploma Eki Etiketi bulunmayan üniversite olmadığı, 8 üniversitenin Diploma Eki Etiketi bulunduğu (%34,78), 6 üniversitenin ise AKTS Etiketi ve Diploma Eki Etiketi bulunmadığı (%26,09) sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, D. T., Yeşilaydın, G., Akyürek, Ç. E., & Esatoğlu, A. E. (2020). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sağlık Yönetimi Lisans Programı Derslerinin Ulusal Yeterlilik Çerçevesi Kapsamında Değerlendirilmesi. H.Ü.Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 324-344.
  • Bowen, G. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 27-40.
  • Çelik, Z. (2012). Bologna Süreci'nin Avrupa Yükseköğretim Sistemi Üzerine Etkileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 100-105.
  • Demirkan, Ş. (2015). Türkiye'de Yüksek Öğretim Sistemi İçinde Meslek Yüksekokullarının Yeri ve Diploma Tanınabilirliğinin Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi. PARADOKS Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 464-493.
  • Gökalp, M. (2018). Eğitimde Amaç Belirleme Bologna Süreci ve Öğrenme Çıktısı Hazırlama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Konan, N., & Yılmaz, S. (2017). Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri ve Türkiye Üniversiteleri İçin Öneriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 200-210.
  • Korkut, F., & Mızıkacı, F. (2008). Avrupa Birliği, Bologna Süreci ve Türkiye'de Psikolojik Danışman Eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 99-122.
  • Saka, Y., & Yaman, S. (2011). Üniversite Sıralama Sistemleri; Kriterler ve Yapılan Eleştiriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 72-79.
  • Ünvan, C. (2020). AKTS Etiketi ile Ödüllendirilen Türk Yükseköğretim Kurumlarının AKTS Bilgi Paketi'nin Değerlendirilmesi. Turkish Studies- Educational Sciences, 4611-4642.
  • Ünvan, C. (2021). Bologna Eşgüdüm Komisyonu Başkanlarının-Bologna Koordinatörlerinin Türk Yükseköğretim Kurumlarındaki Bologna Süreci Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 697-710.
  • Yalı, S. (2017). Avrupa Birliği'nde Yükseköğretim Çalışmaları: Bologna Süreci ve Türk Üniversiteleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 143-154.

ECTS Label and Diploma Supplement Label Status of Universities With Music Education Department

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 3, 249 - 268, 23.10.2025
https://doi.org/10.33907/turkjes.1111871

Öz

The Bologna Process, which was founded in 1998 and officially started in 1999, is a process that aims to create a European Higher Education Area, in which 49 countries are members. With the Bologna Process, ECTS has started to be implemented in the member countries that are members of the process, and the ECTS Label is a document given to universities where the European Credit Transfer System is implemented perfectly. The Diploma Supplement Label is a document that is given in addition to the diploma, which is defined as the "excellence award", and that allows the diplomas of the students who graduated from the university with the Diploma Supplement Label to be recognized by the European Union Members and to offer education and work opportunities in the European Union countries. Turkey joined the Bologna Process in 2001. In this research, it is aimed to determine the ECTS Label and Diploma Supplement Label status of the universities in Turkey that have a Music Education Department between 2009-2013. Document analysis method was used in the research. The ECTS Label and Diploma Supplement Label status of universities with Music Education Department in Turkey between 2009-2013 were tabulated and analyzed with percentage calculation. According to the results of the research, from 23 universities with a music education department in 2009-2013; 9 universities have ECTS Label and Diploma Supplement Label (39.13%), there is no university with ECTS Label without Diploma Supplement Label, 8 universities have Diploma Supplement Label (34.78%), 6 universities do not have ECTS Label and Diploma Supplement Label (26.09%) results were reached.

Kaynakça

  • Arslan, D. T., Yeşilaydın, G., Akyürek, Ç. E., & Esatoğlu, A. E. (2020). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sağlık Yönetimi Lisans Programı Derslerinin Ulusal Yeterlilik Çerçevesi Kapsamında Değerlendirilmesi. H.Ü.Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 324-344.
  • Bowen, G. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 27-40.
  • Çelik, Z. (2012). Bologna Süreci'nin Avrupa Yükseköğretim Sistemi Üzerine Etkileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 100-105.
  • Demirkan, Ş. (2015). Türkiye'de Yüksek Öğretim Sistemi İçinde Meslek Yüksekokullarının Yeri ve Diploma Tanınabilirliğinin Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi. PARADOKS Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 464-493.
  • Gökalp, M. (2018). Eğitimde Amaç Belirleme Bologna Süreci ve Öğrenme Çıktısı Hazırlama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Konan, N., & Yılmaz, S. (2017). Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri ve Türkiye Üniversiteleri İçin Öneriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 200-210.
  • Korkut, F., & Mızıkacı, F. (2008). Avrupa Birliği, Bologna Süreci ve Türkiye'de Psikolojik Danışman Eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 99-122.
  • Saka, Y., & Yaman, S. (2011). Üniversite Sıralama Sistemleri; Kriterler ve Yapılan Eleştiriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 72-79.
  • Ünvan, C. (2020). AKTS Etiketi ile Ödüllendirilen Türk Yükseköğretim Kurumlarının AKTS Bilgi Paketi'nin Değerlendirilmesi. Turkish Studies- Educational Sciences, 4611-4642.
  • Ünvan, C. (2021). Bologna Eşgüdüm Komisyonu Başkanlarının-Bologna Koordinatörlerinin Türk Yükseköğretim Kurumlarındaki Bologna Süreci Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 697-710.
  • Yalı, S. (2017). Avrupa Birliği'nde Yükseköğretim Çalışmaları: Bologna Süreci ve Türk Üniversiteleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 143-154.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Güneş Uygun 0000-0002-2180-322X

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 16 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uygun, G. (2025). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Bulunan Üniversitelerin AKTS Etiketi ve Diploma Eki Etiketi Durumları. Turkish Journal of Educational Studies, 12(3), 249-268. https://doi.org/10.33907/turkjes.1111871