Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINATION OF THE EFFECT OF LEARNING ORGANIZATION PERCEPTION ON ORGANIZATIONAL TRUST IN WOOD-BASED BOARD INDUSTRY: A STRUCTURAL EQUALITY MODEL

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 114 - 128, 30.04.2022
https://doi.org/10.32328/turkjforsci.1031143

Öz

In this study, the effect of learning organization dimensions (continuous learning, dialogue and learning, teams and systems, and supportive leadership) on organizational trust dimensions (trust in manager, trust in colleagues and trust in the organization) was investigated with the help of structural equation modeling. The research population consists of the employees at the wood-based board production facility of the company, which is a global power in the national and international arena and 153 people participated in this study. However, 143 questionnaire evaluations were received. SPSS 15.0 and AMOS 22.0 programs were used in the analysis of the data. As a result of the study, it was found that the dimensions of team and systems and supportive leadership, which are the dimensions of the learning organization scale, have a significant and positive effect on the dimension of trust in the organization. Also, the supportive leadership dimension affects the dimension of trust in the manager significantly and positively. You may need to insert an English abstract into this section by taking the word limit into account. 

Kaynakça

  • Altuntaş, S., & Baykal, Ü. (2010). Relationship between nurses’ organizational trust levels and their organizational citizenship behaviors. Journal of Nursing Scholarship, 42(2), 186-194.
  • Artantaş, E. (2019). Kurum çalışanlarının öğrenen örgüt algılarının iş tatmini ve örgütsel güven algıları üzerindeki etkilerinin incelenmesi: Sağlık bakanlığı örneği. Doktora Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atak, M., & Atik, İ. (2007). Örgütlerde sürekli eğitimin önemi ve öğrenen örgüt oluşturma sürecine etkisi: Hava kuvvetleri komutanlığı sürekli eğitim modeli örneği. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 3(1), 63-70.
  • Bartell, S. M. (2001). Training's new role in learning organizations. Innovations in Education and Teaching International, 38(4), 354-363.
  • Bil, E. (2018). Ortaöğretim okullarının öğrenen örgüt, örgütsel güven ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorumu. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B., & Campbell, T.L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30(5), 555-574.
  • Çiçek, H., & Şahin Macit, N. (2016). Konaklama işletmelerinde çalışanların örgütsel güveni ile iş tatmini arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), 25-41.
  • Dorman, J. S., LaPorte, R. E., Stone, R. A., & Trucco, M. (1990). Worldwide differences in the incidence of type I diabetes are associated with amino acid variation at position 57 of the HLA-DQ beta chain. Proc Natl Acad Sci U S A, 87(19), 7370-7374.
  • Ersen, N., Ardıç, M., Akyüz, İ., Peker, H., & Bardak, S. (2015). Mobilya sektöründe çalışan yöneticilerin öğrenen organizasyona ilişkin algıları. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 16(2), 113-123.
  • Filiz, M., & Bardakçı, S. (2020). Sağlık çalışanlarının örgütsel iklim algıları ve örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Artvin ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 436-449.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit ındexes in covariance structural analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). Sosyal ve kültürel zekâ arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Turkish Journal of Education, 3(2), 4-15.
  • Jiang, Y., & Chen, W. K. (2017). Effects of organizational trust on organizational learning and creativity. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(6), 2057-2068.
  • Karaman, H. (2015). Açımlayıcı faktör analizinde kullanılan faktör çıkartma yöntemlerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koca Ballı, A. İ., & Üstün, F. (2017). The relationship between organizational trust levels and demographic characteristics of employees: A case study. International Journal of Social And Humanities Sciences, 1(2), 20-38.
  • Koyuncu, İ., & Kılıç, A. F. (2019). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanımı: bir doküman incelemesi. Eğitim ve Bilim, 44(198), 361-388.
  • Lewicki, R. J., McAllister, D. J., & Bies, R. J. (1998). Trust and distrust: new relationships and realities. Academy of Management Review, 23, 438–458.
  • Lobo, A. L., & Dolke, A. M. (2005). Interpersonal trust and organizational learning capability. Retrieved from https://warwick.ac.uk/
  • Mayer, R. C., Davis, J. H., & Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organizational trust. Academy of Management Review, 20, 709-734.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mishra, A. K. (1996). Organizational responses to crisis: the centrality of trust. In R. M. Kramer, & T. R. Tyler (Eds.), Trust in organizations: frontiers of theory and research (pp. 261-287). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Ng, T. W. H. (2015). The incremental validity of organizational commitment,organizational trust, and organizational identification. Journal of Vocational Behavior, 88, 154-163.
  • Omarov, A. (2009). Örgütsel güven ve iş doyumu: özel bir sektörde uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Orcan, F. (2018). Exploratory and confirmatory factor analysis: Which one to use first?. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(4), 414-421.
  • Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Panahi, B. (2014). A study on the effect of organizational trust on learning organizations. Management Science Letters, 4, 2363-2370.
  • Rezaei, M., Salehi, S., Shafiei, M., & Sabet, S. (2012). Servant leadership and organizational turst: the mediating effect of the leader trust and organizational communication. Emerging Market Journal, 2, 70-78.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research, 8(2), 23–74.
  • Senge, P. M. (1990). The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. London: Random House.
  • Song, J. H., Kim, H. M., & Kolb, J. A. (2009). The Effect of learning organization culture on the relationship between ınterpersonal trust and organizational commitment. Human Resource Development Quarterly, 20(2), 147-167.
  • Stage, F. K., Carter, H. C., & Nora, A. (2004). Path analysis: an introduction and analysis of a decade of research. The Journal of Educational Research, 98(1), 5-13.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. (6th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Tom, K. (1992). Training’s role in a learning organization. Training, 29(7), 46-51.
  • Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1993). Sculpting the learning organization: Lessons in the art and science of systemic change. San Francisco, CA: Jossey-Bass Inc.
  • Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1996). In action:Creating the learning organization. Alexandria,VA: American Society for Training and Development.
  • Watkins, K. E, & Marsick, V. J (1997). Dimensions of the learning organization questionnaire (DLOQ): participant’s guide for interpreting results. Retrieved from http://www.bus.colorado.edu/faculty/larsen/learnorg.html/
  • Watkins, M. W. (2018). Exploratory factor analysis: A guide to best practice. Journal of Black Psychology, 44(3), 219-246.
  • Williams, B., Brown, T., & Onsman, A. (2010). Exploratry factor analysis: a five-step guide for novices. Journal of Emergency Primary Health Care (JEPHC), 8(3), 1-13.
  • Yang, B., Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation. Human Resource Development Quarterly, 15(1), 31-55.

ODUN ESASLI LEVHA ENDÜSTRİSİNDE ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ ÖRGÜTSEL GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ: YAPISAL EŞİTLİK MODELİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 114 - 128, 30.04.2022
https://doi.org/10.32328/turkjforsci.1031143

Öz

Bu çalışmada, yapısal eşitlik modellemesi yardımıyla öğrenen örgüt boyutlarının (sürekli öğrenme, diyalog ve öğrenme, takım ve sistemler ve destekleyici liderlik) örgütsel güven boyutları (yöneticiye güven, iş arkadaşlarına güven ve örgüte güven) üzerine etkisi araştırılmıştır. Araştırma evrenini ulusal ve uluslararası alanda küresel bir güç olan şirketin odun esaslı levha üretimi yapan tesisinde çalışanlar oluşturmakta ve 153 kişi çalışmaya katılmıştır. Ancak 143 anket değerlendirmeye alınmıştır. Verilerin analizinde SPSS 15.0 ve AMOS 22.0 programları kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğrenen örgüt ölçeğinin boyutları olan takım ve sistemler ve destekleyici liderlik boyutlarının örgüte güven boyutunu ve destekleyici liderlik boyutunun yöneticiye güven boyutunu anlamlı ve pozitif yönde etkilediği bulunmuştur. 

Kaynakça

  • Altuntaş, S., & Baykal, Ü. (2010). Relationship between nurses’ organizational trust levels and their organizational citizenship behaviors. Journal of Nursing Scholarship, 42(2), 186-194.
  • Artantaş, E. (2019). Kurum çalışanlarının öğrenen örgüt algılarının iş tatmini ve örgütsel güven algıları üzerindeki etkilerinin incelenmesi: Sağlık bakanlığı örneği. Doktora Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atak, M., & Atik, İ. (2007). Örgütlerde sürekli eğitimin önemi ve öğrenen örgüt oluşturma sürecine etkisi: Hava kuvvetleri komutanlığı sürekli eğitim modeli örneği. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 3(1), 63-70.
  • Bartell, S. M. (2001). Training's new role in learning organizations. Innovations in Education and Teaching International, 38(4), 354-363.
  • Bil, E. (2018). Ortaöğretim okullarının öğrenen örgüt, örgütsel güven ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorumu. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B., & Campbell, T.L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30(5), 555-574.
  • Çiçek, H., & Şahin Macit, N. (2016). Konaklama işletmelerinde çalışanların örgütsel güveni ile iş tatmini arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), 25-41.
  • Dorman, J. S., LaPorte, R. E., Stone, R. A., & Trucco, M. (1990). Worldwide differences in the incidence of type I diabetes are associated with amino acid variation at position 57 of the HLA-DQ beta chain. Proc Natl Acad Sci U S A, 87(19), 7370-7374.
  • Ersen, N., Ardıç, M., Akyüz, İ., Peker, H., & Bardak, S. (2015). Mobilya sektöründe çalışan yöneticilerin öğrenen organizasyona ilişkin algıları. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 16(2), 113-123.
  • Filiz, M., & Bardakçı, S. (2020). Sağlık çalışanlarının örgütsel iklim algıları ve örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Artvin ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 436-449.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit ındexes in covariance structural analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). Sosyal ve kültürel zekâ arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Turkish Journal of Education, 3(2), 4-15.
  • Jiang, Y., & Chen, W. K. (2017). Effects of organizational trust on organizational learning and creativity. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(6), 2057-2068.
  • Karaman, H. (2015). Açımlayıcı faktör analizinde kullanılan faktör çıkartma yöntemlerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koca Ballı, A. İ., & Üstün, F. (2017). The relationship between organizational trust levels and demographic characteristics of employees: A case study. International Journal of Social And Humanities Sciences, 1(2), 20-38.
  • Koyuncu, İ., & Kılıç, A. F. (2019). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanımı: bir doküman incelemesi. Eğitim ve Bilim, 44(198), 361-388.
  • Lewicki, R. J., McAllister, D. J., & Bies, R. J. (1998). Trust and distrust: new relationships and realities. Academy of Management Review, 23, 438–458.
  • Lobo, A. L., & Dolke, A. M. (2005). Interpersonal trust and organizational learning capability. Retrieved from https://warwick.ac.uk/
  • Mayer, R. C., Davis, J. H., & Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organizational trust. Academy of Management Review, 20, 709-734.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mishra, A. K. (1996). Organizational responses to crisis: the centrality of trust. In R. M. Kramer, & T. R. Tyler (Eds.), Trust in organizations: frontiers of theory and research (pp. 261-287). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Ng, T. W. H. (2015). The incremental validity of organizational commitment,organizational trust, and organizational identification. Journal of Vocational Behavior, 88, 154-163.
  • Omarov, A. (2009). Örgütsel güven ve iş doyumu: özel bir sektörde uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Orcan, F. (2018). Exploratory and confirmatory factor analysis: Which one to use first?. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(4), 414-421.
  • Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Panahi, B. (2014). A study on the effect of organizational trust on learning organizations. Management Science Letters, 4, 2363-2370.
  • Rezaei, M., Salehi, S., Shafiei, M., & Sabet, S. (2012). Servant leadership and organizational turst: the mediating effect of the leader trust and organizational communication. Emerging Market Journal, 2, 70-78.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research, 8(2), 23–74.
  • Senge, P. M. (1990). The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. London: Random House.
  • Song, J. H., Kim, H. M., & Kolb, J. A. (2009). The Effect of learning organization culture on the relationship between ınterpersonal trust and organizational commitment. Human Resource Development Quarterly, 20(2), 147-167.
  • Stage, F. K., Carter, H. C., & Nora, A. (2004). Path analysis: an introduction and analysis of a decade of research. The Journal of Educational Research, 98(1), 5-13.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. (6th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Tom, K. (1992). Training’s role in a learning organization. Training, 29(7), 46-51.
  • Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1993). Sculpting the learning organization: Lessons in the art and science of systemic change. San Francisco, CA: Jossey-Bass Inc.
  • Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1996). In action:Creating the learning organization. Alexandria,VA: American Society for Training and Development.
  • Watkins, K. E, & Marsick, V. J (1997). Dimensions of the learning organization questionnaire (DLOQ): participant’s guide for interpreting results. Retrieved from http://www.bus.colorado.edu/faculty/larsen/learnorg.html/
  • Watkins, M. W. (2018). Exploratory factor analysis: A guide to best practice. Journal of Black Psychology, 44(3), 219-246.
  • Williams, B., Brown, T., & Onsman, A. (2010). Exploratry factor analysis: a five-step guide for novices. Journal of Emergency Primary Health Care (JEPHC), 8(3), 1-13.
  • Yang, B., Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation. Human Resource Development Quarterly, 15(1), 31-55.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kereste, Hamur ve Kağıt
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nadir Ersen 0000-0003-3643-1390

İlker Akyüz 0000-0003-4241-1118

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ersen, N., & Akyüz, İ. (2022). ODUN ESASLI LEVHA ENDÜSTRİSİNDE ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ ÖRGÜTSEL GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ: YAPISAL EŞİTLİK MODELİ. Turkish Journal of Forest Science, 6(1), 114-128. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.1031143
AMA Ersen N, Akyüz İ. ODUN ESASLI LEVHA ENDÜSTRİSİNDE ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ ÖRGÜTSEL GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ: YAPISAL EŞİTLİK MODELİ. Turk J For Sci. Nisan 2022;6(1):114-128. doi:10.32328/turkjforsci.1031143
Chicago Ersen, Nadir, ve İlker Akyüz. “ODUN ESASLI LEVHA ENDÜSTRİSİNDE ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ ÖRGÜTSEL GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ: YAPISAL EŞİTLİK MODELİ”. Turkish Journal of Forest Science 6, sy. 1 (Nisan 2022): 114-28. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.1031143.
EndNote Ersen N, Akyüz İ (01 Nisan 2022) ODUN ESASLI LEVHA ENDÜSTRİSİNDE ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ ÖRGÜTSEL GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ: YAPISAL EŞİTLİK MODELİ. Turkish Journal of Forest Science 6 1 114–128.
IEEE N. Ersen ve İ. Akyüz, “ODUN ESASLI LEVHA ENDÜSTRİSİNDE ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ ÖRGÜTSEL GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ: YAPISAL EŞİTLİK MODELİ”, Turk J For Sci, c. 6, sy. 1, ss. 114–128, 2022, doi: 10.32328/turkjforsci.1031143.
ISNAD Ersen, Nadir - Akyüz, İlker. “ODUN ESASLI LEVHA ENDÜSTRİSİNDE ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ ÖRGÜTSEL GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ: YAPISAL EŞİTLİK MODELİ”. Turkish Journal of Forest Science 6/1 (Nisan 2022), 114-128. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.1031143.
JAMA Ersen N, Akyüz İ. ODUN ESASLI LEVHA ENDÜSTRİSİNDE ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ ÖRGÜTSEL GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ: YAPISAL EŞİTLİK MODELİ. Turk J For Sci. 2022;6:114–128.
MLA Ersen, Nadir ve İlker Akyüz. “ODUN ESASLI LEVHA ENDÜSTRİSİNDE ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ ÖRGÜTSEL GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ: YAPISAL EŞİTLİK MODELİ”. Turkish Journal of Forest Science, c. 6, sy. 1, 2022, ss. 114-28, doi:10.32328/turkjforsci.1031143.
Vancouver Ersen N, Akyüz İ. ODUN ESASLI LEVHA ENDÜSTRİSİNDE ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ ÖRGÜTSEL GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ: YAPISAL EŞİTLİK MODELİ. Turk J For Sci. 2022;6(1):114-28.