Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Common puntioning problems in teaching Turkish to speakers of other Turkic languages and solutions

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 105 - 116, 20.06.2023
https://doi.org/10.30563/turklad.1227996

Öz

Punctuation marks have important duties in preserving the structure and semantic features of the language and ensuring its functioning. In other words, punctuation marks make the text easier to write and understand more clearly. In this context, it is an issue that should be given importance in both mother tongue teaching and foreign language teaching.
The aim of this study is to investigate the punctuation errors frequently made by Turkic origin students learning Turkish in the preparatory classes of Kyrgyzstan-Turkey Manas University in their written expression skills, to examine the causes of these errors and to offer solutions for eliminating these errors. 96 students of Turkic origin, whose mother tongue is Kyrgyz and Russian at B1 level, participated in the research. The data source of the research consists of the texts that these students produced in the activity of writing the continuation of a tale, which was predetermined and given an introductory paragraph. In the research, the document analysis method, one of the qualitative research methods, was used and the mistakes that the students made about punctuation marks in these texts were determined. Later, these errors were classified under sub-headings and their reasons were interpreted. As a result of the research, it was seen that the errors detected were mostly caused by the influence of the students' mother tongues, Kyrgyz and Russian, and the lack of knowledge about the use of punctuation marks. The evaluations and suggestions made based on the findings and results of the research are important in terms of showing the points that should be considered especially in the use of punctuation marks in teaching Turkish to the Turkic origin students and revealing the responsibilities of the instructors in this regard.

Kaynakça

  • Aykaç, N. (2018). Yüksekokul Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarında Noktalama İşaretlerini Kullanmama Nedenleri (Dicle Üniversitesi Ergani Myo Örneği), Journal Of Social And Humanities Science Research, 2018 Vol:5 / Issue:27, 2761-2769
  • Bağcı, H. ve Başar, U. (2013). Yazma Eğitimi. Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı içinde, Ed: M. Durmuş ve A. Okur, 309-331.
  • Biçer, N., Çoban, İ., ve Bakır, S. (2014). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Karşılaştığı Sorunlar: Atatürk Üniversitesi Örneği. Journal Of International Social Research, 7(29), 125-135.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma Becerisinin Kazanılması Yabancı Dil Öğretiminde Neden Zordur? Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 164-176.
  • Ergin, S. (2009). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Noktalama İşaretlerini Kullanma Becerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erten, C. (1959). Örneklerle Noktalama (3. Baskı). İstanbul: Bilgin Çocuk Yayınları.
  • Genç, H. N. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi Bağlamında Yazım Ve Noktalama, Dil Dergisi, 168(2), 31-42.
  • Gündoğdu, R. (2013). Öğrenmenin Doğası ve Temel Kavramlar, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.researchgate.net/profile/Rezzan-Guendogdu/publication/315387376_ogrenmenin_dogasi_ve_temel_kavramlar/links/58cfb40f458515b6ed8c13e5/oegrenmenin-dogasi-ve-temel-kavramlar.pdf Erişim Tarihi: 28.11.2022
  • Kara, E. (2010). Yazım, Noktalama Ve Dil Bilgisel Becerileri Kazandırma Bakımından 6. 7. 8. Sınıf Öğrenci Çalışma Kitaplarının İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Karakoyun, M. E. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerine Noktalama İşaretlerinin Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Tekniklerinden Jıgsawı’in Akademik Başarıya Etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Aksoy, Ö. (2012). Yazılı ve Sözlü Anlatım (9. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi (7. Baskı). Ankara: Engin Yayınları.
  • Kırbaş, B. (2010). Yeni Türkçe Ders Programına Göre İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Çalışmalarının Yazım Noktalama ve Planlama Açısından Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Maden, A. (2013). Aktif Öğrenme Tekniklerinin İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Yazım Ve Noktalama Kuralları Başarısı ve Derse Karşı Tutumlarına Etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Memiş, M. & Kansızoğlu, H. B. (2022). Türkçe Öğrenenlerin Noktalama İşaretlerinin Kullanımı Konusundaki Yetkinlik Düzeyleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(33), 54-72.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Avrupa Dilleri İçin Ortak Başvuru Metni, öğrenme-öğretme-değerlendirme. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özeren, M. (2019). Türk Dünyasında Ortak İmlâ (Yazım) Sorunu. Uluslararası Türk Lehçe Araştırmaları Dergisi (TÜRKLAD) , 3 (1) , 104-121 . DOI: 10.30563/turklad.515705
  • Sever, E. ve Memiş, A. (2013). Süreç Temelli Yazma Modellerinin İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazım-Noktalama Becerisine ve Yazma Eğilimine Etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 243- 259.
  • Tağa, T. ve Ünlü, S. (2103). Yazma Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Bir İnceleme, Turkish Studies, 8(8), 1285-1299.
  • Tiryaki, E. N. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi. Türkiye: Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 38-44.
  • Tiryaki, E.N. (2017). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrencilerin Metin Oluşturma Becerilerinin ve Sorunlarının Belirlenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 19, Sayı 1, 21-32, e-ISSN 2148-7510 dergipark.gov.tr/erziefd Doi numarası: 10.17556/erziefd.300077
  • Türk Dil Kurumu, https://www.tdk.gov.tr/icerik/yazim-kurallari/noktalama-isaretleri-aciklamalar/ Erişim Tarihi: 30.11.2022
  • Uludağ, E. (2002). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Yazım ve Noktalama Kurallarını Uygulama Beceri Düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 97-114.
  • Ungan, S. (2007). Yazma Becerisinin Geliştirmesi ve Önemi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 461-472.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

TÜRK SOYLULARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE SIKÇA KARŞILAŞILAN NOKTALAMA İŞARETLERİ SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 105 - 116, 20.06.2023
https://doi.org/10.30563/turklad.1227996

Öz

Noktalama işaretlerinin dilin yapı ve anlam özelliklerini korumada ve işleyişini sağlamada önemli görevleri vardır. Daha açık bir ifadeyle, noktalama işaretleri metnin daha kolay yazılmasını ve daha net anlaşılmasını sağlar. Bu bağlamda, hem ana dil öğretiminde hem de yabancı dil öğretiminde önem verilmesi gereken bir husustur.
Bu çalışmanın amacı, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi hazırlık sınıflarında Türkiye Türkçesi öğrenen Türk soylu öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinde sıkça yaptıkları noktalama hatalarını araştırmak, bu hataların sebeplerini irdelemek ve bu hataların giderilmesine ilişkin çözüm önerileri sunmaktır. Araştırmaya B1 düzeyinde ana dili Kırgızca ve Rusça olan 96 Türk soylu öğrenci katılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını bu öğrencilerin önceden belirlenen ve giriş paragrafı verilen bir masalın devamını yazma etkinliğinde ürettikleri metinler oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi metodu kullanılmış ve öğrencilerin bu metinlerde noktalama işaretleri konusunda sıkça yaptıkları hatalar tespit edilmiştir. Daha sonra bu hatalar alt başlıklar hâlinde sınıflandırılarak nedenleri yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda tespit edilen hataların daha çok öğrencilerin ana dilleri olan Kırgızca ve Rusçanın etkisinden ve noktalama işaretlerinin kullanım yerlerine dair bilgi eksikliğinden kaynaklandığı görülmüştür. Araştırmanın bulgu ve sonuçlarından yola çıkarak yapılan değerlendirmeler ve öneriler, Türk soylulara Türkçe öğretiminde özellikle noktalama işaretlerinin kullanımında dikkat edilmesi gereken hususları göstermesi ve bu konuda öğreticilere düşen sorumlulukları ortaya koyması bakımından önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Aykaç, N. (2018). Yüksekokul Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarında Noktalama İşaretlerini Kullanmama Nedenleri (Dicle Üniversitesi Ergani Myo Örneği), Journal Of Social And Humanities Science Research, 2018 Vol:5 / Issue:27, 2761-2769
  • Bağcı, H. ve Başar, U. (2013). Yazma Eğitimi. Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı içinde, Ed: M. Durmuş ve A. Okur, 309-331.
  • Biçer, N., Çoban, İ., ve Bakır, S. (2014). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Karşılaştığı Sorunlar: Atatürk Üniversitesi Örneği. Journal Of International Social Research, 7(29), 125-135.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma Becerisinin Kazanılması Yabancı Dil Öğretiminde Neden Zordur? Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 164-176.
  • Ergin, S. (2009). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Noktalama İşaretlerini Kullanma Becerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erten, C. (1959). Örneklerle Noktalama (3. Baskı). İstanbul: Bilgin Çocuk Yayınları.
  • Genç, H. N. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi Bağlamında Yazım Ve Noktalama, Dil Dergisi, 168(2), 31-42.
  • Gündoğdu, R. (2013). Öğrenmenin Doğası ve Temel Kavramlar, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.researchgate.net/profile/Rezzan-Guendogdu/publication/315387376_ogrenmenin_dogasi_ve_temel_kavramlar/links/58cfb40f458515b6ed8c13e5/oegrenmenin-dogasi-ve-temel-kavramlar.pdf Erişim Tarihi: 28.11.2022
  • Kara, E. (2010). Yazım, Noktalama Ve Dil Bilgisel Becerileri Kazandırma Bakımından 6. 7. 8. Sınıf Öğrenci Çalışma Kitaplarının İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Karakoyun, M. E. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerine Noktalama İşaretlerinin Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Tekniklerinden Jıgsawı’in Akademik Başarıya Etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Aksoy, Ö. (2012). Yazılı ve Sözlü Anlatım (9. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi (7. Baskı). Ankara: Engin Yayınları.
  • Kırbaş, B. (2010). Yeni Türkçe Ders Programına Göre İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Çalışmalarının Yazım Noktalama ve Planlama Açısından Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Maden, A. (2013). Aktif Öğrenme Tekniklerinin İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Yazım Ve Noktalama Kuralları Başarısı ve Derse Karşı Tutumlarına Etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Memiş, M. & Kansızoğlu, H. B. (2022). Türkçe Öğrenenlerin Noktalama İşaretlerinin Kullanımı Konusundaki Yetkinlik Düzeyleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(33), 54-72.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Avrupa Dilleri İçin Ortak Başvuru Metni, öğrenme-öğretme-değerlendirme. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özeren, M. (2019). Türk Dünyasında Ortak İmlâ (Yazım) Sorunu. Uluslararası Türk Lehçe Araştırmaları Dergisi (TÜRKLAD) , 3 (1) , 104-121 . DOI: 10.30563/turklad.515705
  • Sever, E. ve Memiş, A. (2013). Süreç Temelli Yazma Modellerinin İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazım-Noktalama Becerisine ve Yazma Eğilimine Etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 243- 259.
  • Tağa, T. ve Ünlü, S. (2103). Yazma Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Bir İnceleme, Turkish Studies, 8(8), 1285-1299.
  • Tiryaki, E. N. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi. Türkiye: Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 38-44.
  • Tiryaki, E.N. (2017). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrencilerin Metin Oluşturma Becerilerinin ve Sorunlarının Belirlenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 19, Sayı 1, 21-32, e-ISSN 2148-7510 dergipark.gov.tr/erziefd Doi numarası: 10.17556/erziefd.300077
  • Türk Dil Kurumu, https://www.tdk.gov.tr/icerik/yazim-kurallari/noktalama-isaretleri-aciklamalar/ Erişim Tarihi: 30.11.2022
  • Uludağ, E. (2002). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Yazım ve Noktalama Kurallarını Uygulama Beceri Düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 97-114.
  • Ungan, S. (2007). Yazma Becerisinin Geliştirmesi ve Önemi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 461-472.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gökcan Çelik 0000-0003-0404-5591

Özkan Çelik 0000-0002-4851-7186

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, G., & Çelik, Ö. (2023). TÜRK SOYLULARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE SIKÇA KARŞILAŞILAN NOKTALAMA İŞARETLERİ SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Uluslararası Türk Lehçe Araştırmaları Dergisi (TÜRKLAD), 7(1), 105-116. https://doi.org/10.30563/turklad.1227996

LİSANS

TÜRKLAD'ın içeriği Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.   E-ISSN: 2587-1293

Fırat Üniversitesi İnsani ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü – Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü, Rektörlük Yerleşkesi ELAZIĞ-TÜRKİYE / Telefon: +90 424 237 00 00 – 3525 / 3637; Belgeç: +90 424 233 00 62; elmek: uluturklad@gmail.com

13220  13225 13228 13230 13231 13234 13239 13241132411323813235132271438414444  16761