Melih Cevdet Anday’s novel Meryem Gibi (1991), which he published under the pseudonym Murat Tek, is a noteworthy work for putting the woman in a subject position. The protagonist and the narrator of the novel, Melda, was fictionalized in accordance with the image of a free woman. Having had a child out of wedlock, Melda starts to question her identity and to build for herself a new one. While discovering her identity she sheds light on her family and her social environment. This study discusses the process of Melda’s structuring of her identity as an indivual in her social environment through feminist criticism. Melda fulfills neither the “angel at home” nor the “monstrous woman” typologies. She strives to act in accordance with social morality on the one hand, while trying, at the same time, to enjoy her freedom. This causes a conflict between her and her social environment. Despite the fact that Meryem Gibi was written through the perspective of a female character, “roles of womanhood” are shaped in the novel as an extension of the patriarchal order and in line with a masculine language.
Melih Cevdet Anday, Meryem Gibi, The Woman, , Sexuality, Social Morality, Masculine Language
Melih Cevdet Anday’ın Murat Tek takma adıyla yayımladığı Meryem Gibi (1991) romanı kadını özne konumuna getirmesi yönüyle dikkate değer bir eserdir. Romanın hem ana karakteri hem de anlatıcısı olan Melda, özgür kadın imajına uygun olarak kurgulanmak istenmiştir. Melda evlilik dışı ilişkisinden çocuk sahibi olmasıyla benliğini sorgulamaya ve kendine yeni bir kimlik inşa etmeye çalışır. Kendi kimliğini keşfederken ailesine ve sosyal çevresine ışık tutar.. Melda ne “evdeki melek” ne de “canavar kadın” tipolojisine benzer. Bir taraftan toplumsal ahlâka uygun hareket etmeye diğer taraftan özgürlüğünü yaşamaya çalışır. Bu durum Melda ile sosyal çevresi arasında bir çatışmanın doğmasına yol açar. Meryem Gibi, kadın karakterin bakış açısıyla yazılmış olmasına rağmen romanda “kadınlık rolleri” ataerkil düzenin bir uzantısı olarak eril dile göre şekillenir. Bu yazıda Melda’nın sosyal çevresinde bir birey olarak kendi kimliğini inşa etme süreci tartışılacaktır
Melih Cevdet Anday, Meyem Gibi Kadın Cinsellik Toplumsal Ahlak Eril Dil
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |