BibTex RIS Kaynak Göster

Necip Fazıl Kısakürek’in poetikasını “şiirde anlam sorunu” bağlamında okumak: anlam’ın “ben” döngüsü

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 1, 155 - 183, 01.04.2018
https://doi.org/10.1501/Trkol_0000000297

Öz

Necip Fazıl, Cumhuriyet döneminin şiir anlayışları ele alındığında genel anlamda farklı bir konumda değerlendirilmektedir. Gerek kendisinden önceki gerek kendi dönemindeki şairlerin poetik anlayışları incelendiğinde bütüncül bir izlenim bırakmaktan uzak bir görüntü oluştururlar. Ancak Necip Fazıl Türk şiirinin ilk sistemli ve bütüncül poetikasını ortaya koyar. Bu bağlamda şairin poetikasını kurgularken şiirleriyle paralellik oluşturmasına dikkat ettiği gözlemlenmektedir. Söz konusu bilinçli tavır, şiirin içeriğini etkilediği gibi beraberinde bir anlam sorunu da ortaya çıkarır. Çünkü Necip Fazıl’ın poetik kurgusu büyük oranda soyut ve gizemsel bir evren oluşturur. Bu durum, anlamın belirlenmesinde kullandığı kavram ve terimler doğrultusunda bir zorluğu da beraberinde getirir. Şiirde anlam sorununun “şair” olmak üzere şiirin çeşitli unsurları çerçevesinde belirli aşamalarda derinlik kazandığını görmek mümkündür. Bu bağlamda şair, şiir, muhteva, şekil, yapı gibi unsurlar anlam sorunu açısından ele alınarak söz konusu poetikanın kurgusu ve eserlerindeki yansıması değerlendirilecektir. Özellikle “ben” vurgusunun, söz konusu poetikanın ve şiirlerin temel çıkış noktasını göstermesi bakımından önem arz ettiğini de belirmek gerekir. Bu çalışmanın birinci bölümünde Necip Fazıl’ın poetikası ele alınarak şairin öne çıkarmış olduğu şiir unsurları anlam sorunu açısından değerlendirecektir. İkinci bölümde ise söz konusu poetikanın araştırmacılar/eleştirmenler okunduğu/değerlendirildiği tespit edilecektir. tarafından aynı bağlam açısından nasıl

Kaynakça

  • ALKAN, Erdoğan (1994).“Necip Fazıl Kısakürek ve ‘Batının Pırtıkları’”, Varlık, S.1042: 47-51.
  • ATAÇ, Nurullah (2013). “Nurullah Ata Beyle”, Şiir Daima Şiir-Ataç’ın Şiir Yazıları,(haz. Şerife Çağın), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • ATAÇ, Nurullah (2013). “Necip Fazıl”, Şiir Daima Şiir-Ataç’ın Şiir Yazıları,(haz. Şerife Çağın), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • BERK, İlhan (1988).“İnferno’88”,Hürriyet Gösteri, S.96: 9-10.
  • CAN, Âdem (2010). “Necip Fazıl’da ‘Ayna’ İmgesi”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.34: 167-185.
  • ÇETİN, Nurullah (2012). Kendini ve Allah’ı Arayan Adam: Necip Fazıl, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • DOĞAN, Mehmet (26 Ekim 1990).“Altı Şair Altı Poetika 8- Necip Fazıl Kısakürek: ‘Şiir, hakikat arama işidir’”, Yeni Düşünce Gazetesi, 26 Ekim 1990: 13-14.
  • DURAK, Mustafa (2007). “Yazarın Açmazı Ben (Necip Fazıl’ın ‘Ben’ Şiiri Üzerine)”,Şiir Dilinin Ardında Şiir Cini, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • EROĞLU, Ebubekir (2011). Modern Türk Şiirinin Doğası, İstanbul: YKY.
  • GÜNEŞ, Yaşar (2003). “Anlam Arayışında Şiirin Göndergesi Gönderge Olarak Şiir Arayışı”, Hürriyet Gösteri, S.246: 70-74.
  • KAHRAMAN, Mehmed (1987). “Cahit Zarifoğlu’nun Türk Şiirine Getirdiği”,Yediiklim, S.5: 34-35.
  • KARAKOÇ, Sezai (1986). “Dişimizin Zarı”, Edebiyat Yazıları II, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (1986). “Necip Fazıl’ın Şiiri I”, Edebiyat Yazıları II, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (1986). “Necip Fazıl’ın Şiiri II”, Edebiyat Yazıları II, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (1986). “Necip Fazıl’ın Şiiri III”, Edebiyat Yazıları II, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl (2008). “Poetika”,Çile, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • KUL, Erdoğan (2015). “Tasavvufi İzlekler Açısından Necip Fazıl’ın Şiirleri Üzerine Kavramsal Bir Okuma Denemesi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:19, S.2: 163-194.
  • OKAY, M. Orhan (1998). Necip Fazıl Kısakürek, İstanbul: Şûle Yayınları.
  • OKAY, M. Orhan (2011). Poetika Dersleri, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • ONARAN, Mustafa Şerif (2010). “Şiirde Anlamın Anlamsızlığı”, Varlık, S.1228: 65-67.
  • OSPANOVA, Gülmira (2015). “Necip Fazıl Kısakürek’in Şiirlerinde Örtmece”,Bilig, S.75: 177-194.
  • SALTIK, Eylem (2015). “Çile’den Hareketle Necip Fazıl Kısakürek’in Anlam Dünyası”, Erdem, S.68: 81-98.
  • UYAR, Turgut (1968). “Bir Şiirden – Bir Yağmur”, Papirüs, S.21: 31- 34.
  • UYAR, Turgut (2012). “Şiirdekiler II”, Korkulu Ustalık, İstanbul: YKY.
  • YAVUZ, Hilmi (2013). “Necip Fazıl ve ‘Düşünce Şiiri’ ”,Edebiyat ve Sanat Üzerine Yazılar, İstanbul: YKY.
  • YAVUZ, Hilmi (2013). “Necip Fazıl’ın Şiiri ‘Doğu Hikmeti’ni mi Dilegetiriyor, ‘Batı Hikmeti’ni mi?”, Edebiyat ve Sanat Üzerine Yazılar, İstanbul: YKY.

READING NECIP FAZIL'S POETICS IN TERMS OF "THE PROBLEM OF POETICS MEANING ": "EGO" CYCLING OF MEANING

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 1, 155 - 183, 01.04.2018
https://doi.org/10.1501/Trkol_0000000297

Öz

Necip Fazıl is evaluated in a different position in general terms when the poetry insights of the Republican era are handled. When the poetical conception of poets both before and during their period is examined, they form an image far from giving a holistic impression. However, Necip Fazıl reveals the first systematic and integrated poetry of Turkish poetry. In this context, it is observed that the poet takes care to create parallelism with his poems while editing his poetics. This conscious attitude affects the content of poetry as well as a problem of meaning with it. Because Necip Fazıl's poetic fiction creates an abstract and mysterious universe in a big way. Therefore, it brings with it a difficulty in terms of the conception and terms used in determining the meaning. It is possible to see that the problem of meaning in poetry gains deepness at certain stages in the frame of other elements of poetry, especially poet. In this context, poet, poem, content, form and structure elements will be evaluated in terms of the problem of meaning and the reflection of the poetics will be evaluated in its composition and works. In particular, it should be noted that the emphasis of "ego" in poet's poetry is important in that poetics is the main point of origin of the poems

Kaynakça

  • ALKAN, Erdoğan (1994).“Necip Fazıl Kısakürek ve ‘Batının Pırtıkları’”, Varlık, S.1042: 47-51.
  • ATAÇ, Nurullah (2013). “Nurullah Ata Beyle”, Şiir Daima Şiir-Ataç’ın Şiir Yazıları,(haz. Şerife Çağın), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • ATAÇ, Nurullah (2013). “Necip Fazıl”, Şiir Daima Şiir-Ataç’ın Şiir Yazıları,(haz. Şerife Çağın), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • BERK, İlhan (1988).“İnferno’88”,Hürriyet Gösteri, S.96: 9-10.
  • CAN, Âdem (2010). “Necip Fazıl’da ‘Ayna’ İmgesi”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.34: 167-185.
  • ÇETİN, Nurullah (2012). Kendini ve Allah’ı Arayan Adam: Necip Fazıl, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • DOĞAN, Mehmet (26 Ekim 1990).“Altı Şair Altı Poetika 8- Necip Fazıl Kısakürek: ‘Şiir, hakikat arama işidir’”, Yeni Düşünce Gazetesi, 26 Ekim 1990: 13-14.
  • DURAK, Mustafa (2007). “Yazarın Açmazı Ben (Necip Fazıl’ın ‘Ben’ Şiiri Üzerine)”,Şiir Dilinin Ardında Şiir Cini, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • EROĞLU, Ebubekir (2011). Modern Türk Şiirinin Doğası, İstanbul: YKY.
  • GÜNEŞ, Yaşar (2003). “Anlam Arayışında Şiirin Göndergesi Gönderge Olarak Şiir Arayışı”, Hürriyet Gösteri, S.246: 70-74.
  • KAHRAMAN, Mehmed (1987). “Cahit Zarifoğlu’nun Türk Şiirine Getirdiği”,Yediiklim, S.5: 34-35.
  • KARAKOÇ, Sezai (1986). “Dişimizin Zarı”, Edebiyat Yazıları II, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (1986). “Necip Fazıl’ın Şiiri I”, Edebiyat Yazıları II, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (1986). “Necip Fazıl’ın Şiiri II”, Edebiyat Yazıları II, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (1986). “Necip Fazıl’ın Şiiri III”, Edebiyat Yazıları II, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl (2008). “Poetika”,Çile, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • KUL, Erdoğan (2015). “Tasavvufi İzlekler Açısından Necip Fazıl’ın Şiirleri Üzerine Kavramsal Bir Okuma Denemesi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:19, S.2: 163-194.
  • OKAY, M. Orhan (1998). Necip Fazıl Kısakürek, İstanbul: Şûle Yayınları.
  • OKAY, M. Orhan (2011). Poetika Dersleri, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • ONARAN, Mustafa Şerif (2010). “Şiirde Anlamın Anlamsızlığı”, Varlık, S.1228: 65-67.
  • OSPANOVA, Gülmira (2015). “Necip Fazıl Kısakürek’in Şiirlerinde Örtmece”,Bilig, S.75: 177-194.
  • SALTIK, Eylem (2015). “Çile’den Hareketle Necip Fazıl Kısakürek’in Anlam Dünyası”, Erdem, S.68: 81-98.
  • UYAR, Turgut (1968). “Bir Şiirden – Bir Yağmur”, Papirüs, S.21: 31- 34.
  • UYAR, Turgut (2012). “Şiirdekiler II”, Korkulu Ustalık, İstanbul: YKY.
  • YAVUZ, Hilmi (2013). “Necip Fazıl ve ‘Düşünce Şiiri’ ”,Edebiyat ve Sanat Üzerine Yazılar, İstanbul: YKY.
  • YAVUZ, Hilmi (2013). “Necip Fazıl’ın Şiiri ‘Doğu Hikmeti’ni mi Dilegetiriyor, ‘Batı Hikmeti’ni mi?”, Edebiyat ve Sanat Üzerine Yazılar, İstanbul: YKY.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA27FC84CZ
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gökhan Reyhanoğulları

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Reyhanoğulları, G. (2018). Necip Fazıl Kısakürek’in poetikasını “şiirde anlam sorunu” bağlamında okumak: anlam’ın “ben” döngüsü. Türkoloji Dergisi, 22(1), 155-183. https://doi.org/10.1501/Trkol_0000000297