Köçek, Anadolu’da yaygın olarak “kadın kılığına girmiş erkek dansçı” olarak bilinir. Bu haliyle Osmanlı saray çevresinde belirerek günümüze değin varlığını koruduğuna inanılan bir dans biçimi ve icracısını betimler. Ancak, Anadolu’da “Abdallar” olarak bilinen müzisyen aşiretlerin de köçek olarak dans etmesi, konunun Osmanlı saray çevresi dışında ele alınması zorunluluğunu ortaya çıkarmaktadır. Abdal tarzı müzisyen sınıfların benzer tiplerinin Anadolu dışında da aynı adlarla yaşadığının bilinmesi ve bunu takiben yapılan araştırmalar, Köçek tipinin yalnızca Anadolu’da değil, aynı zamanda Abdal tarzı mirasçı müzisyenlerin de izlerini gördüğümüz İran, Afganistan, Endonezya ve Mısır’da varlık gösterdiğini ortaya koymaktadır. Bu açıdan bakıldığında Anadolu’da var olan dans biçimlerinin, herhangi bir kültürel öğede olduğu gibi, geniş coğrafi araştırmalar neticesinde ele alınması gerekliliği de kendiliğinden ortaya çıkmaktadır
Köçek mostly known as “man who dances in woman dress” in Anatolia. In this terms Köçek is believed to describe the dancer and a kind of dance appeared in Ottoman palace life. However, the information about Abdals, a well known inheritent musician class in Anatolia, performing Köçek dance, forces us to consider this issue also out of Ottoman palace life. The information that “only a type of inheritent musician classes, Abdals, live also out of Anatolia” and subsequencing researches related to Abdals put forward “Köçek” is known not only in Anatolia but also Iran, Afghanistan, Endonesia and Egypt. Through this point of view it is spontaneously come out that the dances live in Anatolia should be researched by a wide sense of geographies which are believed to be related culturally
Diğer ID | JA68UU24TK |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2011 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 18 Sayı: 1 |