When the literature is examined, it is seen that there are very few studies on teaching Turkish to hearing-impaired foreign students, and there is no study that examines the problems experienced in the process of teaching Turkish to hearing-impaired foreigners based on the opinions of the teachers who teach Turkish to hearing-impaired foreigners. The opinions of teachers, who are the most important element of the educational process, are important because they experience the process directly. In this context, in this study, which is thought to contribute to the literature, it is aimed to determine the problems experienced in the process of teaching Turkish to hearing-impaired foreign students, based on their instructive views. The study, which is a qualitative research, was conducted with a case study pattern. The research was carried out with 6 teachers who teach Turkish to foreign students with hearing impairment, and the data of the research were collected through a semi-structured interview form. The collected data were analyzed by content analysis method. As a result of the research, it was seen that the views of the teachers were gathered under the themes of in-service training, material support of the Ministry of National Education, learning level, teaching of abstract concepts, curriculum, problems, and academic success. The results were discussed based on the literature and suggestions were made to solve the problems encountered in the process of teaching Turkish to hearing impaired foreign students.
Teaching Turkish as a Foreign Language, Teaching Turkish to Hearing Impaired Foreigners, Hearing Impaired Students
Alan yazın incelendiğinde işitme engelli yabancı öğrencilere Türkçenin öğretimi konusunda çok az çalışmanın olduğu görülmüş, işitme engelli yabancılara Türkçe öğretimi sürecinde yaşanan sorunları, işitme engelli yabancılara Türkçe öğreten öğreticilerin görüşlerine dayalı olarak inceleyen bir çalışmaya ise rastlanmamıştır. Eğitim sürecinin en önemli ögesi olan öğretmenlerin süreci doğrudan deneyimlemeleri sebebiyle süreç hakkındaki görüşleri önem arz etmektedir. Bu bağlamda literatüre katkı sağlayacağı düşünülen bu araştırmada, işitme engelli yabancı öğrencilere Türkçe eğitimi sürecinde yaşanan sorunları öğretici görüşlerinden hareketle belirlemek amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olan çalışma durum çalışması deseniyle yürütülmüştür. Araştırma işitme engelli yabancı öğrencilere Türkçe öğreten 6 öğretmenle sürdürülmüş, araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen görüşlerinin hizmet içi eğitim, MEB'in materyal desteği, öğrenme düzeyi, soyut kavramların öğretimi, öğretim programı, sorunlar, akademik başarı temaları altında toplandığı görülmüştür. Ulaşılan sonuçlar literatüre dayalı olarak tartışılmış ve işitme engelli yabancı öğrencilere Türkçe öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi İşitme Engelli Yabancılara Türkçe Öğretimi İşitme Engelli Öğrenciler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.