Bazı azınlıklar için, uzun süre boyunca sürekli tehdit altında yaşamak bir çözüm arayışını zorunlu kılar. Uzun süredir baskı altında olan azınlıkların, çoğu zaman kapsayıcı bir insanlık nosyonuna dayanan inanç sistemlerine sahip olduğu görülür. Bu çalışma, paylaşılan insanlığın, Aleviler gibi yüzyıllar boyunca kolektif mağduriyet yaşayan etno-dinsel bir azınlık grup açısından çoğunluk ile aynı “sembolik değerler evreninin” paylaşıldığını kanıtlamak için kamusal bir söylem malzemesi mi olduğunu, yoksa belirli motivasyonlarla gerçekten kimlikte merkezi bir yer mi tuttuğunu incelemektedir. Algılanan merkeziyete dayalı olarak, benlik sınıflandırmasının üst-soyutlama, sosyal ve kişiler arası düzeylerinde hangi motivasyonel ilkelerin (öz saygı, ayırt edilme, aidiyet, anlamlılık, süreklilik ve etkililik) etkin olduğu incelenmiştir. Araştırmada 142 Alevi katılımcıya ulaşılarak, katılımcılardan “Sen kimsin?” sorusuna yanıt olarak 8 kimlik unsuru ifade etmeleri ve bu unsurların algılanan merkeziyet ve motivasyon düzeylerini derecelendirmeleri istenmiştir. Bulgular, kimlik unsurlarının %9.6’sının, üst-soyutlama düzeyinde paylaşılan insanlık kimliğine dayanan benlik sınıflandırmasında olduğunu göstermiştir. Hiyerarşik regresyon analizleri, kimlik tanımlama sürecinin motivasyonel arka planının öz saygıyla sınırlı olmadığını ortaya koyarak Motivasyona Dayalı Kimlik İnşası Kuramı’nın varsayımlarını desteklemiş ve benlik sınıflandırma düzeylerine göre motivasyonel ilkelerin rolünün değişebileceğini göstermiştir. Kimlik repertuarında paylaşılan insanlığa en az bir kez atıfta bulunan katılımcılar arasında, “anlamlılık” ve “süreklilik” motivasyonları algılanan kimlik merkeziyetini pozitif yönde yordamıştır. Bulgular, sosyal psikolojik açıdan ve Alevilik çalışmaları alan yazını bağlamında tartışılmaktadır.
Paylaşılan insanlık Benlik sınıflandırması Kimlik motivasyonları Kimlik merkeziyeti Aleviler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Benlik, Sosyal Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 40 Sayı: 95 |