Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KANADALI VE TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖZ ANLAYIŞ, MERHAMET VE DUYGUSAL ZEKALARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 14 - 29, 31.12.2019

Öz

                                 

Bu araştırma sosyo-demografik özelliklere göre Kanadalı ve Türk üniversite öğrencilerinin öz anlayış, duygusal zeka ve merhamet
duygularının arasında fark olup olmadığını araştırmaktadır
. Araştırma
10 yıldan fazla süredir eğitim gördükleri ülkede yaşamak koşuluna bakılarak; Kanada’da
ve Türkiye’de eğitim gören  üniversite  öğrencileri arasında yapılmıştır.
Araştırmada
Kanadalı öğrencilere uygulama yapılırken Öz Anlayış öl
çeği, Duygusal Zeka Ölçeği, Merhamet ölçeklerinin yabancı versiyonları
kullanılmıştır. Türkiye’de ise Tük
çeye adapte edilmiş, geçerliliği ve güvenirliği yapılmış
öl
çeklerin Türkçe versiyonları kullanılmıştır. Araştırma
analizlerinde T-testi, Korelasyon analizi, Çok y
önlü varyans analizi ve Manova yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulguları
Türk üniversite öğrencilerinin
öz
anlayış düzeylerinin, Kanadalı üniversite öğrencilerinin
öz anlayış düzeylerinden
daha yüksek olduğu y
önündedir.
Aralarındaki fark istatiksel açıdan anlamlı bulunmuştur.
Üniversite
öğrencilerinin duygusal zeka
ölçeği alt ölçeği olan sosyallik
ülkeye g
öre
farklılaşmaktadır. Türkiye’de yaşayan katılımcıların puan ortalaması Kanada’da
yaşayan katılımcıların puan ortalamasından anlamlı derecede yüksektir. Merhamet
Öl
çeğinin
alt
ölçekleri; sevecenlik,
umursamazlık, bağlantısızlık ve ilişki kesme yaşanılan ülkeye g
öre farklılaşmaktadır.
Türkiye’de yaşayan katılımcıların sevecenlik alt
ölçeği puan ortalaması
Kanada’da yaşayan katılımcıların sevecenlik alt
ölçeği puan ortalamasından
anlamlı derecede yüksektir. Kanada’da yaşayan katılımcıların umursamazlık, bağlantısızlık
ve ilişki kesme alt
ölçekleri puan ortalaması
Türkiye’de yaşayan katılımcıların umursamazlık, bağlantısızlık ve ilişki kesme
alt
ölçekleri ortalamasından
anlamlı derecede yüksektir.

This research examines; Canadian and Turkish
university students’ differences in self-compassion, emotional intelligence and
the level of compassion, due to their socio-demographic characteristics. Field
research is made with students who are studying in Canada and Turkey with the
required condition of more than 10 years living in the country that they are
studying. The research used; Self-Compassion Scale, Emotional Intelligence
Scale and Compassion Scale for Canadian students. While in Turkey, the Turkish
adapted versions of same scales, with proven validity and reliability were
used. in the analysis; T-Test, Correlation Analysis, Versatile Variants
Analysis and Manova methods were used. The research shows that Turkish
university students has higher level of self-compassion than Canadian
university students. The difference between them are found statistically reasonable. The social sub-scale of
emotional intelligence scale of university students differs by Country. The
participants live in Turkey have significantly higher average points than the
participants living in Canada. The sub-scales of Compassion Scale, namely
kindness, recklessness, irritation and disengagement differs by Country.
Average kindness sub-scale points of Turkish participants are significantly
higher than Canadian participants. The participants from Canada have
significantly higher points in;
recklessness, irrelation and disengagement sub-scales than participants from Turkey. 


Kaynakça

  • Akdeniz S. (2014) Farklı Merhamet Düzeylerine Sahip Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Anksiyete, Stres ve Duygusal Zekanın İncelenmesi, Doktora Tezi, Necbettin Erbakan Üniversitesi, Konya.Bolat, Z. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlıkları ile öz-anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.Burger, Jerry M. (2006). Kişilik. 1. Baskı. İstanbul: Kaknüs Yayınları.Brody LR., & Hall JA. (1993). Gender and Emotion. Handbook of Emotions, M Levis, J Havilland (Ed), New York: Guilford.Caruso, D. R. ve Salovey, P. (2007). Yönetimde Duygusal Zeka. İstanbul: Crea Yayıncılık.Cassell, E. J. (2002). Compassion. In C. R. Snyder and Shane J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology, (pp. 434 - 445). New York: Oxford University.Davidson, R. & Harrington, A. (eds) (2002). Visions of Compassion: Western Scientists and Tibetan Buddhists Examine Human Nature. New York: Oxford University Press.Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., ve İzmirli, M. (2012). Öz-anlayış, yaşam doyumu, negatif ve pozitif duygu: türk ve diğer ülke üniversite öğrencileri arasında bir karşılaştırma.Erginsoy, Devrim, "Duygusal Zeka ve Kişiler Arası İlişkiler Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi", (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2002.Gilbert, P. (2005a). Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy (pp. 9¬74). London: Routledge.Gilbert, P. & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self-criticism: Overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology veamp; Psychotherapy,13, 353-379.
  • Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and commitment therapy: An experiential approach to behavior change. New York: Guilford.Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S. L., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., & Devings, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice,11(3), 230–241. doi: 10.1093/clipsy.bph077Germer, C. K., & Siegel, R. D. (2012). Wisdom and compassion in psychotherapy: Deepening mindfulness in clinical practice. New York, NY: Guilford.Goleman, D. (1999). Duygusal Zeka: Neden IQ’dan Daha Önemlidir?. (12.Basım). (B.S. Yüksel, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.Gilbert, P. (2005). Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy (pp. 9–74). London: Routledge.Iskender, M. (2009). The relationship between self-compassion, self-efficacy, and control beliefs about learning in Turkish university students. Social Behavior and Personality, 37, 711-720.Kabat-Zinn, J. (2003). “Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future.” Clinical Psychology: Science ve Practice 10(2): 144-156.Karabulutlu, Y. E., Yılmaz, S. ve Yurttaşı, A. (2011). The Relationship Between Emotional Intelligence Levels of Students and Problem Solving Skills. Journal of Psychiatric Nursing, 2(2), 75-79.Kızıl, Ş. (2014). Öğretmenlerin Duygusal Zekâları ile Örgütsel Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler EnstitüsüMarkus, H. R. ve Kitayama, S. 1991. Culture and self: implications for cognition, emotion and motivation. Psychological Review, 98 (2): 224-253Neff, K. D., & Harter, S. (2002a). The authenticity of conflict resolutions among adult couples: Does women’s other-oriented behavior reflect their true selves? Sex Roles, 47, 403–417. Neff, K. D., & Harter, S. (2002b). The role of power and authenticity in relationship styles emphasizing autonomy, connectedness, or mutuality among adult couples. Journal of Social and Personal Relationships, 19, 827–849. Neff, K. D., & Harter, S. (2003). Relationship styles of self-focused autonomy, other focused connectedness, and mutuality across multiple relationship contexts. Journal of Social and Personal Relationships, 20, 81–99. Neff, K. D. (2003a). Development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2, 223-250.Neff, K. D. (2003b). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85-102.Neff, K. D. (2004). Self-compassion and psychological well-being. Constructivism in the Human Sciences, 9, 27-37.Neff, K. D., Hseih, Y., & Dejitthirat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 4, 263-287. Neff, K. D., Kirkpatrick, K. L., & Rude, S.S. (2007a). Self-compassion and adaptive psychological functioning. Journal of research in personality, 41 (1), 139-154Neff, K. D., Pisitsungkagarn, K., & Hseih, Y. (2008). Self-compassion and self-construal in the United States, Thailand, and Taiwan. Journal of Cross-Cultural Psychology, 39, 267-285.Neff, K. D. & Vonk, R. (2009). Self-compassion versus global self-esteem: Two different ways of relating to oneself. Journal of Personality, 77, 23-50.Neff, K. D. & McGeehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9, 225-240.Neff, K. D. (2011). Self-compassion, self-esteem, and well-being. Social andPersonality Compass, 5, 1-12.Neff, K. D., & Germer, C. K. (2012). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self-compassion program. Journal Of Clinical Psychology, 69(1), 28-44, Özden, B. (2015). Yönetim Bilimi Açısından Üstün Yetenekli Çocukların Duygusal Zeka Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gelişim Üniversitesi, İstanbul.Mikolajczak, M., Luminet, O., Leroy, C., & Roy, E. (2007). Psychometric properties of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire: Factor structure, reliability, construct, and incremental validity in a French-speaking population. Journal of personality assessment, 88, 338-353. doi: 10.1080/00223890701333431Pommier, E. A. (2011). The compassion scale. Dissertation Abstracts International,72. (UMI No. 3445994).Potter, R., Yar, K., Francis, A. J., & Schuster, S. (2014). Self-compassion mediates the relationship between parental criticism and social anxiety. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14(1), 33-43.Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48, 757-761.Sprecher, S., Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22, 629-651. doi: 10.1177/026540750505643Sun, X., Chan, D. W., & Chan, L. K. (2016). Self-compassion and psychological well being among adolescents in Hong Kong: Exploring gender differences. Personality and Individual Differences, 101, 288-292.Wispe, L. (1991). The psychology of sympathy. New York: Plenum.Yarnell, L. M., Stafford, R. E., Neff, K. D., Reilly, E. D., Knox, M. C. & Mullarkey, M. (2015). Meta-analysis of gender differences in self-compassion. Self and Identity. Doi: 10.1080/15298868.2015.1029966.Yaşlıoğlu, M., Pekdemir I. ve Toplu, D. (2013). Duygusal Zeka ve Çatışma Yönetimi Yöntemleri Arasındaki İlişki ve Bu İlişkide Lider Üye Etkileşiminin Rolü, Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(22), 191-220.
Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 14 - 29, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Akdeniz S. (2014) Farklı Merhamet Düzeylerine Sahip Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Anksiyete, Stres ve Duygusal Zekanın İncelenmesi, Doktora Tezi, Necbettin Erbakan Üniversitesi, Konya.Bolat, Z. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlıkları ile öz-anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.Burger, Jerry M. (2006). Kişilik. 1. Baskı. İstanbul: Kaknüs Yayınları.Brody LR., & Hall JA. (1993). Gender and Emotion. Handbook of Emotions, M Levis, J Havilland (Ed), New York: Guilford.Caruso, D. R. ve Salovey, P. (2007). Yönetimde Duygusal Zeka. İstanbul: Crea Yayıncılık.Cassell, E. J. (2002). Compassion. In C. R. Snyder and Shane J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology, (pp. 434 - 445). New York: Oxford University.Davidson, R. & Harrington, A. (eds) (2002). Visions of Compassion: Western Scientists and Tibetan Buddhists Examine Human Nature. New York: Oxford University Press.Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., ve İzmirli, M. (2012). Öz-anlayış, yaşam doyumu, negatif ve pozitif duygu: türk ve diğer ülke üniversite öğrencileri arasında bir karşılaştırma.Erginsoy, Devrim, "Duygusal Zeka ve Kişiler Arası İlişkiler Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi", (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2002.Gilbert, P. (2005a). Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy (pp. 9¬74). London: Routledge.Gilbert, P. & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self-criticism: Overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology veamp; Psychotherapy,13, 353-379.
  • Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and commitment therapy: An experiential approach to behavior change. New York: Guilford.Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S. L., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., & Devings, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice,11(3), 230–241. doi: 10.1093/clipsy.bph077Germer, C. K., & Siegel, R. D. (2012). Wisdom and compassion in psychotherapy: Deepening mindfulness in clinical practice. New York, NY: Guilford.Goleman, D. (1999). Duygusal Zeka: Neden IQ’dan Daha Önemlidir?. (12.Basım). (B.S. Yüksel, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.Gilbert, P. (2005). Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy (pp. 9–74). London: Routledge.Iskender, M. (2009). The relationship between self-compassion, self-efficacy, and control beliefs about learning in Turkish university students. Social Behavior and Personality, 37, 711-720.Kabat-Zinn, J. (2003). “Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future.” Clinical Psychology: Science ve Practice 10(2): 144-156.Karabulutlu, Y. E., Yılmaz, S. ve Yurttaşı, A. (2011). The Relationship Between Emotional Intelligence Levels of Students and Problem Solving Skills. Journal of Psychiatric Nursing, 2(2), 75-79.Kızıl, Ş. (2014). Öğretmenlerin Duygusal Zekâları ile Örgütsel Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler EnstitüsüMarkus, H. R. ve Kitayama, S. 1991. Culture and self: implications for cognition, emotion and motivation. Psychological Review, 98 (2): 224-253Neff, K. D., & Harter, S. (2002a). The authenticity of conflict resolutions among adult couples: Does women’s other-oriented behavior reflect their true selves? Sex Roles, 47, 403–417. Neff, K. D., & Harter, S. (2002b). The role of power and authenticity in relationship styles emphasizing autonomy, connectedness, or mutuality among adult couples. Journal of Social and Personal Relationships, 19, 827–849. Neff, K. D., & Harter, S. (2003). Relationship styles of self-focused autonomy, other focused connectedness, and mutuality across multiple relationship contexts. Journal of Social and Personal Relationships, 20, 81–99. Neff, K. D. (2003a). Development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2, 223-250.Neff, K. D. (2003b). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85-102.Neff, K. D. (2004). Self-compassion and psychological well-being. Constructivism in the Human Sciences, 9, 27-37.Neff, K. D., Hseih, Y., & Dejitthirat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 4, 263-287. Neff, K. D., Kirkpatrick, K. L., & Rude, S.S. (2007a). Self-compassion and adaptive psychological functioning. Journal of research in personality, 41 (1), 139-154Neff, K. D., Pisitsungkagarn, K., & Hseih, Y. (2008). Self-compassion and self-construal in the United States, Thailand, and Taiwan. Journal of Cross-Cultural Psychology, 39, 267-285.Neff, K. D. & Vonk, R. (2009). Self-compassion versus global self-esteem: Two different ways of relating to oneself. Journal of Personality, 77, 23-50.Neff, K. D. & McGeehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9, 225-240.Neff, K. D. (2011). Self-compassion, self-esteem, and well-being. Social andPersonality Compass, 5, 1-12.Neff, K. D., & Germer, C. K. (2012). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self-compassion program. Journal Of Clinical Psychology, 69(1), 28-44, Özden, B. (2015). Yönetim Bilimi Açısından Üstün Yetenekli Çocukların Duygusal Zeka Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gelişim Üniversitesi, İstanbul.Mikolajczak, M., Luminet, O., Leroy, C., & Roy, E. (2007). Psychometric properties of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire: Factor structure, reliability, construct, and incremental validity in a French-speaking population. Journal of personality assessment, 88, 338-353. doi: 10.1080/00223890701333431Pommier, E. A. (2011). The compassion scale. Dissertation Abstracts International,72. (UMI No. 3445994).Potter, R., Yar, K., Francis, A. J., & Schuster, S. (2014). Self-compassion mediates the relationship between parental criticism and social anxiety. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14(1), 33-43.Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48, 757-761.Sprecher, S., Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22, 629-651. doi: 10.1177/026540750505643Sun, X., Chan, D. W., & Chan, L. K. (2016). Self-compassion and psychological well being among adolescents in Hong Kong: Exploring gender differences. Personality and Individual Differences, 101, 288-292.Wispe, L. (1991). The psychology of sympathy. New York: Plenum.Yarnell, L. M., Stafford, R. E., Neff, K. D., Reilly, E. D., Knox, M. C. & Mullarkey, M. (2015). Meta-analysis of gender differences in self-compassion. Self and Identity. Doi: 10.1080/15298868.2015.1029966.Yaşlıoğlu, M., Pekdemir I. ve Toplu, D. (2013). Duygusal Zeka ve Çatışma Yönetimi Yöntemleri Arasındaki İlişki ve Bu İlişkide Lider Üye Etkileşiminin Rolü, Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(22), 191-220.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seray Sağında Yazıcıoğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sağında Yazıcıoğlu, S. (2019). KANADALI VE TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖZ ANLAYIŞ, MERHAMET VE DUYGUSAL ZEKALARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 14-29.