ÖZET
Türk Eğitim Sisteminde,
Tanzimattan günümüze kadar Ortaöğretimde
okul modelleri Türkiye’nin ihtiyaçları ve elbette Batıdaki gelişmeler de
dikkate alınarak geliştirilerek
süregelmektedir. İdadiler, Sultaniler sonra Cumhuriyet döneminde Lise adını
alarak sürdürülmektedir. Cumhuriyet döneminde Ortaöğretim‘i de içine alan Türk
Eğitim sisteminde köklü değişiklikler yapılmıştır. Türkiye’de halen mevcut
Ortaöğretim Fen Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri ve Anadolu Liseleri, Güzel Sanatlar
ve Spor Liseleri olarak akademik ayrıca Mesleki Eğitim ve İmam Hatip Liseleri de
Genel Ortaöğretim sisteminde yer almaktadır. Ortaöğretim sisteminde yapılan
çalışmalar ve arayışlar neticesinde mevcut okul türlerinden tarihi misyonu olan
ve belli özelliklere sahip okullardan tesbit edilen Özel Program ve Proje
Uygulayan Eğitim Kurumları ‘nın uygulamaları 2014-2015 Eğitim ve Öğretim
yılında başlatılmıştır. Ardından MEB Özel Program ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumları Yönetmeliği; 01.09.2016
tarih ve 29818 sayılı Resmi gazete’ de yayınlanarak mevzuat yönünden işlem
tamamlanmıştır. Uygulamayla birlikte; Personel değişimi, Ortak proje uygulamaları
ve diğer uygulamalar hayata geçirilmiştir. Proje Okul Uygulamalarının Eğitim
Tarihimiz geçmişinde Maarif Kolejleri’nin kuruluş amaçları ve çalışmalarından
hareket edildiği bir başka ifadeyle de Proje okullarının kuruluş dayanağının
Maarif Kolejleri olduğu anlaşılmaktadır.
Bu çalışmada, 2023 Eğitim Vizyonu
Temalarında bulunan Ortaöğretim sisteminde okul türü olarak yer almayan ancak
bu başlığın altında faaliyetlerini sürdüreceği anlaşılan/öğrenilen Proje Okullarının
arka planındaki amaç irdelenecek ve proje okul uygulamaları örneklenecektir.
Anahtar Kelimeler : Ortaöğretim Proje Okulları , Maarif Kolejlerinden Proje okullarına
THE BACKGROUND AND
PROJECT SCHOOL APPLICATIONS OF SECONDARY EDUCATIONAL INSTITUTIONS APPLYING A SPECIFIC PROGRAM AND PROJECT BASED CURRICULUM
ABSTRACT
Among the Regulations
and models that were applied in Turkish Education system, there has always been
some persistent pursuits which includes some applications consisting national
elements. Beyond any doubt, arising from needs, these pursuits have proposed a
remedy and offered solution models to the existing structure. Some similarities
are observed with the aims of Project Schools that are subject to this research
and Maarif Colleges which were established as secondary education. In 2014-
2015 education year, 58 schools in secondary education were defined as
“Educational Institutions Applying a specific Program and Project Based
Curriculum” and teaching and learning practises has started. Project schools
have been chosen among Science and Social Sciences High Schools and Anatolian
High Schools. Commissioned in 1955, Maarif Colleges were six schools and afterwards
their statuses were transformed into “Anatolian High Schools”.
In this
research, the a specific school structure, beginning from Maarif Colleges,
continuing existence as Anatolian High schools and from 2014 defined as Project
schools and their practices were elaborated.
Key words: Project Schools, Educational Institutions Applying a specific Program
and Project Based Curriculum, From Maarif Colleges to Project Schools
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |