Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neuro-biological disorder that usually occurs before the age of 3 and negatively affects the performance levels of social interaction, communication skills and other cognitive functions. Social stories are one of the scientific-based practices used for individuals with autism to improve their social skills. This study includes a survey of theses written in Turkey about the use of social stories in individuals with autism in the last 10 years. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in this study. With this study, it is aimed to reveal the studies conducted in the literature on the effectiveness of social stories, which are scientifically based applications, to shed light on future research in Turkey on this subject. A total number of 15 postgraduate theses included in the study. Theses were examined based on purpose of the research, method, participants and features, data collection tool, data analysis method and findings. The obtained results are discussed with references from the literature and suggestions for future research and practices are presented.
Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB), genellikle 3 yaşından önce ortaya çıkan ve sosyal etkileşim, iletişim becerileri ve diğer bilişsel işlevlerin performans düzeylerini olumsuz etkileyen nörobiyolojik bir bozukluktur. Sosyal öykü, otizmli bireylerin sosyal becerilerini geliştirmek için kullanılan bilimsel temelli uygulamalardan biridir. Bu çalışma, son 10 yılda otizmli bireylerde sosyal öykülerin kullanımına ilişkin Türkiye'de yazılmış tezlerin incelenmesini içermektedir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden döküman analizi kullanılmıştır. Bu çalışma ile literatürde bilimsel temelli uygulamalar olan sosyal öykülerin etkililiği konusunda yapılan çalışmaların ortaya konması, Türkiye'de bu konuda yapılacak araştırmalara ışık tutması amaçlanmaktadır. Çalışmaya toplam 15 yüksek lisans tezi dahil edilmiştir. Tezler, araştırmanın amacı, yöntemi, katılımcılar ve özellikleri, veri toplama aracı, veri analiz yöntemi ve bulgulara göre incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar literatürden ilgili kaynaklar tartışılarak gelecekteki araştırmalar ve uygulamalar için öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |