Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Scaling the Problems of Gifted High School Students in Kayseri during the Pandemic Process by Ranking Judgments

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 277 - 289, 31.12.2021

Öz

Kaynakça

  • Akbüber, B. A., Erdik, E., Güney, H., Cimşitoğlu, G., ve Akbüber, C. (2019). Bilim ve Sanat Merkezleri’nde Özel Yetenekli Öğrencilerin Sorunlarının Değerlendirilmesinde Bir Yöntem Önerisi “Özel Yetenekli Çocuk Çalıştayı”. Journal of Gifted Education and Creativity, 6 (1), 22-39.
  • Akoğlu, G., ve Karaaslan, B. T. (2020). COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2), 99-103.
  • Bircan, M. A., ve Köksal, Ç. (2020). Özel Yetenekli Öğrencilerin STEM Tutumlarının ve STEM Kariyer İlgilerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 5 (1), 16-32.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Süreci ve Pandemi Sonrası Dünyada Eğitime Yönelik Değerlendirmeler: Yeni Normal ve Yeni Eğitim Paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 112-142.
  • Budak, F., ve Korkmaz, Ş. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecine Yönelik Genel Bir Değerlendirme: Türkiye Örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 62-79. Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 23(112).
  • Çapulcuoğlu, U., ve Gündüz, B. (2013). Lise Öğrencilerinde Tükenmişliğin Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, Okul Türü ve Algılanan Akademik Başarı Değişkenlerine Göre İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 12-24.
  • Demirçelik, E., Karacabey, A. S., ve Cenan, E. D. (2017). Özel Yetenekli Öğrencilerin Liderlik Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 399-425.
  • Demirel, Ş., ve Sak, U. (2011). Yetenek Hiyerarşisi: Üstün Yetenek Türlerinin Toplumsal Değerleri Üzerine Bir Araştırma. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 1 (1), 61-76.
  • Gürçay, S., ve Çam, S. (2002). Ergenlerin sosyal kaygı düzeylerinin ana baba tutumları ve cinsiyet açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (10), 64-75.
  • Gümüş, A. E. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karagöz, S. (2020). Tarihsel Süreç İçinde Özel Eğitime Gereksinim Duyan Bireyler Açısından Çocuk Üniversitelerinin Düşünsel Temelleri ve Bazı Uygulamalar. Türkiye'de Çocuk Üniversiteleri (Edit: Mustafa KILINÇ ve İlker KÖSTERELİOĞLU), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Karagöz, S. (2021). Evaluation of Distance Education: The Sample of Guidance and Counseling Students (Example of Aksaray University). The Universal Academic Research Journal, 3(1), 18-25. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/ pub/tuara/ issue/62346/919126
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kaya, N. G. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 115-122.
  • Leary, M. R., ve Kowalski, R. M. (1995). Social Anxiety, Newyork, London: The Guilford Press.
  • MEB (2007). Milli Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. tarihindehttp://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_08/27014859_bilsemynerge.
  • NAGC. (2011). Amerikan Ulusal Üstün Yetenekli Çocuklar Birliği. www.nagc.org/uploadedFiles/Information_and_Resources/NCATE_standards/final%20standards%20.
  • Öztaş, T. (1996). Across-Cultural Study of Social Anxiety in University Students,(Yüksek Lisans Tezi), Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü., ve Çatalbaş, G. (2019). Velilerin gözüyle bilsem. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7 (1), 114-133.
  • Şenol, Z. (2020). COVID-19 Krizi ve Finansal Piyasalar. Para ve Finans, 75-124.
  • Turgut, M. F., ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM yayınları, 2.
  • Warren, R., Good, G. ve Velten, E. (1984). Measurement of Social Evaluative Anxiety ın Junior High School Students, Adolescence, XIX (75), 643-648.
  • Yenilmez, K., ve Özbey, N. (2006). Özel Okul ve Devlet Okulu Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.

Özel Yetenekli Lise Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde Yaşadıkları Sorunların Sıralama Yargılarıyla Ölçeklenmesi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 277 - 289, 31.12.2021

Öz

Bu araştırmada, özel yetenekli lise öğrencilerinin pandemi sürecinde yaşadıkları sorunların, sıralama yargılarına dayalı olarak ölçeklenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmada cinsiyet ve okul değişkenlerine göre ölçeklendirme analizi yapılarak tespit edilen 10 kriterin önem sırasının belirlenmesine çalışılmıştır. Araştırmaya özel yetenekli 113 lise öğrencisi katılmıştır. Kriterlerin belirlenmesinde literatür taraması ve özel yetenekli lise öğrencilerinin görüşlerinden yararlanılmıştır. Çalışma verileri, kişisel bilgiler ve belirlenen kriterlerin yer aldığı soruların internet üzerinden katılımcılara ulaştırılması yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde Microsoft Excel programından yararlanılmıştır. Araştırmada elde ettiğimiz bulgulara göre özel yetenekli lise öğrencileri pandemi sürecinde en çok içsel huzursuzluk sorunu yaşadıkları görülmektedir. Bu sorunu sırasıyla gelecek kaygısı, uyku düzensizliği, sağlık sıkıntıları, asosyallik, yeme alışkanlıklarındaki değişim, tüketim bağımlılığı, hareketsizlik ve eğitime erişim sorunları izlemekte olup en düşük ölçek değerine sahip kriter ekonomik sıkıntı olarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin içsel huzursuzluklarını gidermeye yönelik, online derslerin yanı sıra psikolojik seminerlerin verilmesi, öğrencilerin kaliteli vakit geçirebilecekleri aktivitelere yönlendirilmesi ve aile içi iletişimin artırılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akbüber, B. A., Erdik, E., Güney, H., Cimşitoğlu, G., ve Akbüber, C. (2019). Bilim ve Sanat Merkezleri’nde Özel Yetenekli Öğrencilerin Sorunlarının Değerlendirilmesinde Bir Yöntem Önerisi “Özel Yetenekli Çocuk Çalıştayı”. Journal of Gifted Education and Creativity, 6 (1), 22-39.
  • Akoğlu, G., ve Karaaslan, B. T. (2020). COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2), 99-103.
  • Bircan, M. A., ve Köksal, Ç. (2020). Özel Yetenekli Öğrencilerin STEM Tutumlarının ve STEM Kariyer İlgilerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 5 (1), 16-32.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Süreci ve Pandemi Sonrası Dünyada Eğitime Yönelik Değerlendirmeler: Yeni Normal ve Yeni Eğitim Paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 112-142.
  • Budak, F., ve Korkmaz, Ş. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecine Yönelik Genel Bir Değerlendirme: Türkiye Örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 62-79. Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 23(112).
  • Çapulcuoğlu, U., ve Gündüz, B. (2013). Lise Öğrencilerinde Tükenmişliğin Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, Okul Türü ve Algılanan Akademik Başarı Değişkenlerine Göre İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 12-24.
  • Demirçelik, E., Karacabey, A. S., ve Cenan, E. D. (2017). Özel Yetenekli Öğrencilerin Liderlik Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 399-425.
  • Demirel, Ş., ve Sak, U. (2011). Yetenek Hiyerarşisi: Üstün Yetenek Türlerinin Toplumsal Değerleri Üzerine Bir Araştırma. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 1 (1), 61-76.
  • Gürçay, S., ve Çam, S. (2002). Ergenlerin sosyal kaygı düzeylerinin ana baba tutumları ve cinsiyet açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (10), 64-75.
  • Gümüş, A. E. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karagöz, S. (2020). Tarihsel Süreç İçinde Özel Eğitime Gereksinim Duyan Bireyler Açısından Çocuk Üniversitelerinin Düşünsel Temelleri ve Bazı Uygulamalar. Türkiye'de Çocuk Üniversiteleri (Edit: Mustafa KILINÇ ve İlker KÖSTERELİOĞLU), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Karagöz, S. (2021). Evaluation of Distance Education: The Sample of Guidance and Counseling Students (Example of Aksaray University). The Universal Academic Research Journal, 3(1), 18-25. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/ pub/tuara/ issue/62346/919126
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kaya, N. G. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 115-122.
  • Leary, M. R., ve Kowalski, R. M. (1995). Social Anxiety, Newyork, London: The Guilford Press.
  • MEB (2007). Milli Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. tarihindehttp://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_08/27014859_bilsemynerge.
  • NAGC. (2011). Amerikan Ulusal Üstün Yetenekli Çocuklar Birliği. www.nagc.org/uploadedFiles/Information_and_Resources/NCATE_standards/final%20standards%20.
  • Öztaş, T. (1996). Across-Cultural Study of Social Anxiety in University Students,(Yüksek Lisans Tezi), Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü., ve Çatalbaş, G. (2019). Velilerin gözüyle bilsem. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7 (1), 114-133.
  • Şenol, Z. (2020). COVID-19 Krizi ve Finansal Piyasalar. Para ve Finans, 75-124.
  • Turgut, M. F., ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM yayınları, 2.
  • Warren, R., Good, G. ve Velten, E. (1984). Measurement of Social Evaluative Anxiety ın Junior High School Students, Adolescence, XIX (75), 643-648.
  • Yenilmez, K., ve Özbey, N. (2006). Özel Okul ve Devlet Okulu Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eray Demirçelik 0000-0002-3165-7211

Melek Ilgın Bağcı Bu kişi benim 0000-0002-1781-7987

İrem Usta Bu kişi benim 0000-0003-1143-0121

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirçelik, E., Bağcı, M. I., & Usta, İ. (2021). Özel Yetenekli Lise Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde Yaşadıkları Sorunların Sıralama Yargılarıyla Ölçeklenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 277-289.