Başta gelişmiş ülkeler olmak üzere birçok ülkenin eğitim sistemlerine yerini alan düşünme becerileri ve öğretimi eğitim alanında giderek özem kazanmaktadır. Düşünme becerilerinden biri de yansıtıcı düşünmedir. Türkiye Cumhuriyeti’nde 2005-2006 akademik yılından itibaren uygulamaya konulan öğretim programlarında içlerinde yansıtıcı düşünmenin de yer aldığı düşünme becerilerine yer verilmiş ve öğrencilere kazandırılması gereken beceriler arasında göstermiştir. Alanyazında yansıtıcı düşünme ile problem çözme, dil öğretimi, öz değerlendirme, tutum, akademik başarı, düşünme becerileri, düşünme etkinlikleri ve eğilimleri, ölçek geliştirme gibi değişkenlerle ilişkili ve araştırmaya dayalı birçok çalışma bulunmaktadır. Ancak yansıtıcı düşünme konusunda kuramsal çalışmaların az olması da dikkat çekmektedir. Bu çalışma, kavramsal bir bakış açısıyla yansıtıcı düşünmeyi tüm boyutlarıyla ve ögeleriyle açıklamak amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın yapılmasında nitel araştırma yaklaşımı içerisinde yer alan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında öncelikle yansıtıcı düşünmenin ne olduğu açıklanmış bu düşünme becerisi ile diğer düşünme becerileri arasındaki ilişki ele alınmıştır. Yansıtıcı düşünmeyle ilgili temel görüşlere yer verildikten sonra yansıtıcı düşünmeyi geliştirici yaklaşımlara, öğrenme ve öğretme ortamı özelliklerine değinilmiştir. Bunların yanı sıra çalışmanın içeriğinde yansıtıcı düşünme düzeylerine, yansıtıcı düşünmeyi benimseyen öğretmen özelliklerinin neler oluğuna, yansıtıcı düşünmenin öğrenci ve öğretmen açısından yararlarına da yer verilmiştir. Bu bağlamda bu çalışma kapsamında yansıtıcı düşünme tüm boyut ve ögeleriyle bir bütün olarak ele alınmış ve açıklanmıştır. Bir bakıma “yansıtıcı düşünme açısından eğitimci el kitabı” şeklinde olan bu çalışmanın alanyazına, eğitim alanına, öğretmen yetiştirme sürecine ve eğitimin paydaşlarına katkı sağlaması umulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2 |