Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Millî Eğitim Bakanlığı’ nın 40 Bin Yeni Anasınıfı Açma Projesinin Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 184 - 196, 31.12.2022

Öz

Erken çocukluk dönemi, gelişim itibariyle insanın fiziksel, sosyal ve zihinsel yönden en hızlı geliştiği
dönemdir. Bu dönemde yapılacak olan müdahalelerin ileri dönemde elde edilecek olan çıktılar açısından
önemli olduğu bilinmektedir. Bu sebeple erken çocukluk eğitimi, ülkelerin eğitim politikaları açısından
öncelikli konular arasında yer almaktadır. Uluslararası çalışmalardan elde edilen veriler de bu durumun
önemini desteklemektedir. Erken çocukluk eğitiminin önemi konusunda yapılan birçok çalışmadan elde
edilen veriler, Türkiye’de de bu konuda farkındalığın artmasına yol açmış ve her çocuğun okul öncesi
eğitimden yararlanabilmesi öncelikli hedef haline gelerek, konuyla ilgili adımlar atılmasına ve
politikalar üretilmesine sebep olmuştur. Strateji ve Bütçe başkanlığı tarafından yayınlanan 2022 Yılı
Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’ nda fırsat eşitliğini temel alarak çocukların eğitime erişiminin
artırılması, erken çocukluk eğitiminin 5 yaş için zorunlu eğitim kapsamına alınması ve niteliğinin
artırılmasının amaçlandığı belirtilmiştir. Bu sebeple gelecek dönemde okul öncesi eğitime erişimin
artırılması için Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 40 bin yeni anasınıfı açma projesi başlatılarak, okul
öncesi eğitimin 5 yaş için zorunlu eğitim kapsamına alınması, okullaşma oranının ve okulların
niteliğinin artırılması hedeflenmektedir. Bu çalışma ile 40 bin yeni anasınıfı açma projesinin etkililiği,
talebi karşılama konusundaki yeterliliği, projenin uygulanması ile gündeme gelen öğretmen, fizikseldonanım
, finansman gibi konular hakkında okul yöneticileri ve okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin
alınarak sürecin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması uygulanmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile
belirlenmiştir. Araştırmada Sivas il merkezinde proje kapsamında anasınıfı açılan okullarda öğretmen
ve/veya yönetici olarak görev yapmak ölçüt olarak belirlenmiş ve bu okullarda görev yapan 10 okul
yöneticisi ve 10 okul öncesi öğretmeninin görüşleri alınmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından
hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi
yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda özetle projenin erken çocukluk eğitim
politikaları açısından önemli bir adım olduğu ancak sürecin gerekli planlamanın tam olarak yapılmadan
hayata geçirilmesinin projenin uygulanma aşamasında sıkıntılar yarattığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Eğitim, Erken çocukluk eğitimi- politikaları, Okul öncesi eğitim, Proje

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 184 - 196, 31.12.2022

Öz

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 184 - 196, 31.12.2022

Öz

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bedriye Şimşek 0000-0002-4321-2455

Hilal Kahraman Bu kişi benim 0000-0002-5680-8362

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şimşek, B., & Kahraman, H. (2022). Millî Eğitim Bakanlığı’ nın 40 Bin Yeni Anasınıfı Açma Projesinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 184-196.