Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Küresel Salgını Sürecinde Türk Eğitim Sisteminde Çocuklar İçin Kapsayıcı Eğitimin Desteklenmesi Projesi (PIKTES) Kapsamında Öğretici ve Öğrenicilerin Uzaktan Eğitimle Türkçe Öğretimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 280 - 315, 01.01.2024

Öz

15 Mart 2011'de başlayan Suriye iç savaşı neticesinde Türkiye komşu ülkeden yoğun göç almıştır. Göç İdaresi verilerine göre gelen sığınmacıların çoğunluğu çocuklardan oluşmaktadır. Bu çocukların eğitim öğretime kesintisiz devam edebilmesi için Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Avrupa ortaklı birtakım projeler hayata geçirilmiştir. Türk Eğitim Sisteminde Çocuklar İçin Kapsayıcı Eğitimin Desteklenmesi Projesi (PIKTES) bu projelerden biridir. 2019 yılında Çin'in Wuhan kentinden dünyaya yayılan COVID-19 salgını her alanda olduğu gibi eğitim alanında da yeni sorunları beraberinde getirmiştir. Söz konusu salgın nedeniyle eğitimin bütün kademelerinde uzaktan eğitime geçiş zorunluluğu doğmuştur. Türk Eğitim Sisteminde Çocuklar İçin Kapsayıcı Eğitimin Desteklenmesi Projesi (PIKTES) kapsamında yürütülen derslerde de uzaktan eğitime geçiş yaşanmıştır. Bu çalışmayla 2020-2021 eğitim öğretim döneminde uzaktan eğitimle ders gören ve 2021-2022 yılında yüz yüze eğitime başlayan PIKTES kapsamında, uyum sınıflarında öğrenim görmekte olan 15 yabancı uyruklu öğrenicinin sürece yönelik görüşlerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Nitel modeldeki çalışmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla toplanmıştır ve içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda dil engeli, cihaz ve alt yapı yetersizliği nedeniyle öğrenicilerin sorun yaşadıkları tespit edilmiştir. Araştırmanın yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanındaki araştırmacılara, öğretim programı ve ders kitabı hazırlayıcılarına, hibrit eğitim veya uzaktan eğitimle ders işleyen eğitimcilere katkı sunacağı düşünülmektedir.



Anahtar Kelimeler: Covıd-19 küresel salgını, Öğrenici görüşleri, PIKTES, Uzaktan eğitim, Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi.

Kaynakça

  • Akgül, G. & Oran, M. (2020). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Altun Ekiz, M. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(SI1), 1-13.
  • Arıcı, B. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin uzaktan (eba, zoom, meet vb.) programlar üzerinden yaptıkları canlı derslere ilişkin görüşleri. TURAN-CSR International Scientific, 13(49),238-246.
  • Arslan, K., Görgülü Arı, A. & Hayırkanat, M. (2021). Covid-19 Pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge 57, 192–206. doi:10.7816/ulakbilge-09-57-03.
  • Aydın, E. & Erol, S. (2021). The views of Turkish language teachers on distance education and digital literacy during covid-19 pandemic. International Journal of Education & Literacy Studies, 9(1), 60-71. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.9n.1p.60.
  • Başaran, M. & Benseghir, R. (2021). Uzaktan eğitimle Türkçe öğrenme sürecinde A1 düzeyindeki Arap öğrencilerin karşılaştıkları güçlükler ve çözüm önerileri. Temel Eğitim Dergisi, 12, 18-24. https://doi.org/10.52105/temelegitim.12.2.
  • Bataineh, K. B., Atoum, M. S., Alsmadi, L. A. & Shikhali, M. (2021). A silver lining of coronavirus: Jordanian universities turn to distance education. International Journal of Information and Communication Technology Education, 17(2), 138-148.
  • Bozan, M. A., Anagün, Ş. S. & Anılan, H. (2022). Suriyeli öğrencilerin eğitiminde görevli öğretmenlerin COVID-19 salgınındaki deneyimleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 7(1), 25-48.
  • Börü, N. & Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği. Turkish Studies, 11(14), 123-158.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage.
  • Çalışır, M ve Özaslan, H. (2021). Yabancı uyruklu öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi: Bir durum çalışması. RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Ö10, 192-213. https://doi.org/10.29000/rumelide.1011389
  • Çelik, S. & Kardaş İşler, N. (2020). Göç mağduru Suriyeli öğrencilerin COVID-19 salgını sürecindeki öğrenme deneyimleri. Millî Eğitim, 45(1), 783-800. https://doi.org/ 10.37669/milliegitim.783048.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevil Yavuztürk 0000-0002-7833-8875

İsmail Yavuz Öztürk 0000-0001-6256-4387

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2023
Kabul Tarihi 1 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yavuztürk, S., & Öztürk, İ. Y. (2024). COVID-19 Küresel Salgını Sürecinde Türk Eğitim Sisteminde Çocuklar İçin Kapsayıcı Eğitimin Desteklenmesi Projesi (PIKTES) Kapsamında Öğretici ve Öğrenicilerin Uzaktan Eğitimle Türkçe Öğretimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 280-315.