Erken çocukluk döneminde kullanılan teknolojiler düşünüldüğünde yapay zekâ uygulamaları eğitimde hızla yaygınlaşmaktadır. Bu araştırmanın amacı erken çocukluk döneminde yapay zekâ kullanımına yönelik görüşlerin metaforlar yardımıyla incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenolojiye dayanmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen dijital form aracılığıyla toplanmıştır. Hazırlanan dijital form, erken çocukluk döneminde yapay zekâ kullanımı ile ilgili üç adet sorudan oluşmuştur. Katılımcıların “yapay zekâ” kavramına ilişkin metaforlarını belirlemek için ‘yapay zekâ ……gibidir. Çünkü …..’ cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Ayrıca yapay zekanın sunduğu fırsat ve barındırdığı tehditler hakkında görüşleri sorulmuştur. Bu sayede, yapay zekâya yönelik algılar metaforik ifadeler aracılığıyla ortaya çıkarılmış ve bu metaforların anlam dünyası analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, katılımcıların yapay zekâyı genellikle olumlu ilişkilendirdiğini göstermektedir. Sonuçlar incelendiğinde, katılımcılar yapay zekânın eğitimde kullanımının sunduğu fırsatlar konusunda teknolojinin öğrenme süreçlerine katkıda bulunabileceğini ifade etmiştir. Yardımcı, kolaylaştırıcı, farklı seçenekler sunan, gelişimi takibe ve güvenliği sağlamaya olanak sağlama gibi başlıklar öne çıkmıştır. Katılımcılar yapay zekânın eğitimde kullanımının sunduğu tehditler konusunda ise, zararlı içerik, eşitsizlik, bağımlılık, iletişim eksikliği, güvenlik tehlikesi gibi başlıkları öne çıkarmışlardır. Bununla birlikte, yapay zekânın erken çocukluk döneminde kullanımı üzerine farklı bakış açıları geliştirilmiştir. Bu bakış açılarının çeşitliliği, eğitimde yapay zekâ uygulamalarına yönelik politikaların ve stratejilerin daha dengeli ve kapsayıcı bir şekilde geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler: Erken çocukluk, Yapay zekâ, Metafor, İçerik analizi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2 |