Okul Psikolojik Danışmanlarının Çalıştıkları Kurumlarda Öğrencilere Pozitif Katkılarına İlişkin Branş Öğretmenlerin Değerlendirmeleri
Yıl 2025,
Cilt: 10 Sayı: 1, 61 - 77, 02.07.2025
Abdullah Ensar Uzun
,
Fatih Durgut
Öz
Bu araştırma, okul psikolojik danışmanlarının çalıştıkları kurumlara sağladıkları pozitif katkıların branş öğretmenleri tarafından nasıl değerlendirildiğini incelemek için gerçekleştirilmiştir. Okul psikolojik danışmanlarına yönelik yapılan araştırmalarda genellikle yaşanan sorunlara odaklanılırken, bu çalışma danışmanların pozitif katkılarını ele almıştır. Örneklem grubu, yaşları 27 ile 48 arasında değişen 10 kadın ve 10 erkek olmak üzere toplam 20 yetişkin bireyden oluşmaktadır. Katılımcıların eğitim düzeyleri lisans ve yüksek lisans olarak belirlenmiştir. Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenoloji desen kullanılmış ve katılımcılardan derinlemesine bilgi toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formları ile veriler toplanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiş ve bulgular farklı kategorilerde gruplandırılmıştır. Bu kategoriler, öğrencilere eğitsel rehberlik desteği sağlanması, kişisel sosyal rehberlik desteği sağlanması ve mesleki rehberlik desteği sağlanması olarak belirlenmiştir. Analiz sonucunda, eğitsel rehberlik desteği sağlanmasında en fazla vurgulanan durumun öğrenci başarısının artırılması, kişisel sosyal destek kategorisinde saldırganlık ve öfke problemlerine yönelik çalışmalar ve mesleki gelişim desteği kategorisinde ise meslek tanıtım çalışmaları olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen tüm bulgular, araştırmanın sonuç bölümünde değerlendirilmiştir.
Kaynakça
-
Ağır, M. S. (2017). Eğitsel rehberlik çalışmalarının önemi. HAYEF Journal of Education, 14(2), 183-202.
-
Amundson, N. E. (1998). Active engagement: Enhancing the career counselling process. Richmond, British Columbia, Canada: Ergon Communications
-
Akgün, E. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin bakış acısıyla anasınıflarındaki rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 9(2), 474-483
-
Akman, Y. (1994). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik servislerinde verilen konsültasyon hizmetlerinin yeri ve önemi. 1. Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı, 3, 984-993.
-
Arslan, B., & Bozkurt, E. (2024). Liselerde Çalışan Psikolojik Danışmanların Mesleki Rehberlik ile İlgili Uygulamaları ve Görüşleri. Socıal mentalıty and researcher thınkers journal (smart journal), 9(71), 3495-3502.
-
Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. BEÜ SBE Dergi.,7(1), 231-274.
-
Can, G. (2021). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Pegem Yayınları.
-
Camadan, F., &Sezgın, F. (2012). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Okul Rehberlik Hizmetlerine İlişkin Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. TurkishPsychologicalCounseling&GuidanceJournal, 4(38).https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A1%3A636481/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A82127259&crl=c
-
Creswell, J. W. (2016). Reflections on the MMIRA thefuture of mixedmethodstaskforcereport. Journal of Mixed MethodsResearch, 10(3), 215-219. https://doi.org/10.1177/1558689816650298
Çöp, E., Gül, Ş., Çakır, O., & Eker, C. (2023). Okul rehberlik hizmetlerine yönelik öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(5), 774-793.https://uleder.com/index.php/uleder/article/view/241