Aleviliğin devlet ve toplum nazarında iyice görünür olmasıyla birlikte konuyla ilgili çalışmalar oldukça artmıştır. Fakat bunların önemli bir kısmı amatör araştırmacılara aittir. Onların temel amaçları bir probleme odaklanmaktan ziyade, mensubu oldukları ocak kurucusu veya ocakları hakkında kendi zaviyelerinden bilgi vermektir. Fakat bu çalışmalarda açık veya kapalı bir şekilde ocak kurucularını ve ocaklarını diğerlerine nazaran yüceltmeyi de ihmal etmezler. Bu yüzden bazıları eldeki belgeleri veya derledikleri rivayetleri okuyucularına daha doğrusu ocak mensuplarına onların hoşuna gidebilecek şekilde aktarmaktan kaçınmazlar. Fakat bu makalenin konusu onlardan biri tarafından kaleme alınan böylesi bir çalışma değildir. Makale, bir akademisyenin amatör araştırmacıların bile yapmayacağı bir şekilde eldeki belgeleri güçlü bir sözlü gelenek vurgusu altında nasıl tahrif ettiğiyle ilgilidir. Yazar, kendi ocak mensupları ve yakın çevresiyle yaptığı görüşmelerden derlediği bazı rivayetlerle akademinin meşrulaştırıcı gücünü mensubu olduğu ocak lehine kullanmaktan çekinmemiş, bu uğurda hiçbir akademik kurala uymadığı gibi Alevi-Bektaşi inancının Eri erden seçen kördür veya El ele, el Hakk’a anlayışına da riayet etmemiştir. Burada Kibar Taş tarafından kaleme alınan Orta Asya’dan Anadolu’ya Uzanan Köklü Tarihi ile Kureyşan Ocağı isimli kitap ile kitaptan üretilen Seyyid Mahmud-ı Kebir’in (Kureyş) Seyyid Mahmud Hayrani ve Derviş Beyaz/Gevr ile Tarihi Bağı isimli makale incelenerek yukarıda vurgulanan hususlara dikkat çekilecektir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türk Kültür Tarihi |
| Bölüm | Kitap Tanıtımı |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 17 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |