The Safavid State, which constitutes one of the glorious pages of the history of the Turco-Islamic states, besides playing an important role in international relations, military and political life not only in Azerbaijan, but also in the history of the Near and Middle East states, it has also played an active role in relationship between Europe and East.
One of the regions that the Safavid State gave particular importance to in its foreign relations was the Turco-Islamic sultanates in India's Deccan plateau. At the end of the 15th century and the beginning of the 16th century, there were Adil Shahis (1490-1686), Nizam Shahis (1491-1633) and Qutub Shahis (1512-1687) states in Deccan. The relations of the Safavids with these three Turcic sultanates initiated thanks to the achievements of Shah Ismail, following the establishment of the Safavid state. Considering the military superiority of the Mughal Empire (1526-1857) established in India right after the Safavid state, it was only a matter of time before these three small Sultanates joined the empire. However, they chose to oppose the Mughal Empire and declared the Ithnā'ashari Islam the official state religion and accepted the sovereignty of the Safavid Shahs for a long time. Especially, during the reign of the Safavid shahs Shah Tahmasp I (1524-1576) and Shah Abbas I (1587-1629), relations established between the Safavid-Deccan Turco-Islamic sultanates were at a high level. These three Turcic sultanates, which are also referred to as the "Shiite Sultanates" in many sources, were able to maintain their relations with the Safavids, even under difficult conditions, until their occupation by the Mughal Empire.
Deccan Adil Shahis Nizam Shahis Qutub Shahis Yusuf Adilshah Shah Abbas I.
Müslüman Türk Devletleri tarihinin şanlı sayfalarından birini oluşturan Safevi Devleti sadece Azerbaycan’ın değil, aynı zamanda bütün Yakın ve Ortadoğu’nun devletler tarihinde; uluslararası ilişkiler, askeri ve siyasi hayatında önemli rol oynamakla beraber, Avrupa-Doğu karşılıklı ilişkilerinde de çok aktif rol almıştır.
Safevi Devleti dış ilişkilerinde özellikle önem verdiği bölgelerden biri de Hindistan’ın Dekken platosundaki Müslüman Türk Sultanlıkları olmuştur. 15. yüzyılın sonları ve 16.yüzyılın başlarında Dekken’de Adilşahlar (1490-1686), Nizamşahlar (1491-1633) ve Kutupşahlar (1512-1687) devletleri var idi. Safevilerin bu üç Türk Sultanlıklarla olan ilişkileri Safevi Devleti’nin kuruluşuna mütaakiben Şah İsmail’in kazandığı başarıları sayesinde kurulmaya başla¬mıştır. Hemen sonrasında Hindistan’da kurulan Moğol İmparatorluğu'nun (1526-1857) askeri üstünlüğü dikkate alınırsa, bu üç küçük Sultanlığ’ın imparatorluğa katılması sadece bir an meselesi idi. Ancak onlar Moğol İmparatorluğu’na karşı çıkmak yolunu seçerek İsnaâaşeriliği resmi devlet dini ilan edip, uzun bir süre Safevi Şahlarının egemenliğini kabullenmiş oldular. Özellıkle, Safevi şahları I. Şah tahmasp (1524-1576) ve I. Şah Abbas (1587-1629) dönemlerinde Safevi-Dekken Müslüman Türk Sultanlıkları arasında kurulan her yönlü ilişkiler yüksek seviyede olmuştur. Bir çok kaynakta “Şii Sultanlıkları” olarak da anılan bu üç Türk Sultanlığı, Moğol İmparatorluğu tarafından işğallerine kadar, zor şartlarda da olsalar Savefilerle olan ilişkilerini ihmal etmeyerek sürdürebilmiştir.
Dekken Adilşahlar Nizamşahlar Kutupşahlar Yusuf Adilşah I. Şah Abbas
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS , Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)
Turquoise International Journal of Scientific Research of the Turkic World is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License