Öz
Gösterme edatları, bir
şeyi, bir kimseyi işaret etmek için kullanılan gösterme işleviyle birlikte
kuvvetlendirme işlevine de sahip edatlardır. Bu makalede Karahanlı dönemi
eserlerinde görülen munu gösterme
edatı üzerinde durulmuş, bunun için devrin önemli eseri Kutadgu Bilig’deki munu’lu
beyitler ve günümüz Türkçesindeki karşılıkları inceleme malzemesini
oluşturmuştur. Tarihî lehçelerde rastlanmayan munu edatı Karahanlı döneminin diğer eserlerinde teklik işaret
zamirinin yükleme hâli ekli biçimi olan munı
ile karıştırılmıştır. DLT’de ‘işte
bu, bu, bunu’ manaları verilerek ķanu (hangi) ve ķanı (nerede)’ya cevap
olarak alınan munu, TİKT’de ‘şüphesiz, mutlaka, işte bunu,
bunu’ anlamlarında kullanılmıştır. ‘işte, işte bu’ anlamlarıyla KB’deki kullanım sıklığı dikkat çeken munu’nun eserde aynı manaya gelen munuķı, unu, uş unu, uş munu
biçimleriyle de karşılaşılmıştır. Çalışmada Karahanlı dönemine özellikle KB’ye özgü olduğu anlaşılan munu edatının Köktürkçedeki ķañu sözcüğünün /n/ sesli biçimi olan ķanu sözcüğüne bulaşma (contamination)
ile oluştuğu fikri işlenmiş, edatın bünyesinde ‘işte’ gösterme edatını işaret
eden bu teklik işaret zamirinin de
bulunduğu ifade edilmiştir. Ayrıca dönem eserlerinde munu ve munı biçimlerinin
karıştırılarak kullanılmasının ekin yapısında bir yükleme hâli eki olduğu
varsayımı kabul edilmemiş, bunun sadece munı
> munu benzeşmesi olabileceği düşüncesi üzerinde durulmuştur.