BibTex RIS Kaynak Göster

UNUTULMAYA YÜZ TUTMUŞ BİR GELENEK “DUVAK TÖRENİ”

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 3, 272 - 278, 01.06.2014
https://doi.org/10.12992/TURUK124

Öz

Düğünün en son safhası olan “duvak” töreni, gelinin bekâretini, iffetini, çiftlerin karı-koca olmasını ifade eden bir törendir. Genellikle düğünün ertesi günü tertip edilen “duvak” törenine gelenlere yemek ikram edilir, yöreye has çalgılar eşliğinde türküler söylenir, oyunlar oynanır. “Duvak” genel olarak, hem kız, hem de erkek tarafından bayanların katıldığı, ortak bir eğlence görünümündedir. Evlenme gelenekleri dizisi duvak günüyle sona erer.“Duvak” genel olarak, hem kız, hem de erkek tarafından bayanların katıldığı, ortak bir eğlence görünümündedir. Kütahya'da duvak eğlencesine sadece erkek tarafının kadınları davet edilir, kız tarafından hiç kimsenin katılmaz.

Kaynakça

  • AKPINAR, Mehmet; Kızılcahamam Yöresi Düğün Gelenekleri ve Kına Türküleri, Milli Folklor, Cilt 9, Yıl 17, Sayı 68, 2005: 127-133.
  • ALTUN, Işıl; Kandıra Türkmenlerinde Doğum, Evlenme ve Ölüm, Yayıncı Yayınları, Kocaeli, 2004.
  • BAYRAM, Parvana; Nevşehir’in Avanos İlçesi, Uçhisar ve Göreme Beldelerinde Evlilik Merasimleri, Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, Ocak-Haziran 2013:17-37.
  • BORATAV, Pertev Naili; 100 Soruda Türk Folkloru (İnanışlar, Töre ve Törenler, Oyunlar), Gerçek Yayınevi, İstanbul, 1984.
  • ER, Tülay; Dörtdivan Kasabasında Evlenme Adetleri, I. Türk Halk Kültürü Araştırma Sonuçları Sempozyumu Bildirileri (II. Cilt), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1996: 169-176.
  • EROĞLU, Erol; Prizren Türk Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri (Doğum-Evlenme- Ölüm), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Doktor Tezi, Sakarya, 2008.
  • GÜNGÖR, Harun; Kayseri’de Yaşayan Uygur ve Kazak Türklerinin Bazı Âdet ve İnanışları, Milli Folklor, Cilt 2, Yıl 4, Sayı 14, 1992: 7-11.
  • HAFIZ, Nimetullah; Kosova’da Türk Düğün Oyunları, V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi, Halk Müziği, Oyun, Tiyatro, Eğlence Seksiyon Bildirileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1997: 184-191.
  • KALAFAT, Yaşar; Türk Dünyası Karşılaştırmalı Türkmen Halk İnançları, Avrasya Stratejik Araştırmalar Merkezi Yayınları, Ankara, 2000.
  • KÖSE, Nerin; Türk Düğünlerinde Gerdek Sonrası Duvak Geleneği, Milli Folklor, Cilt 8, Yıl 15, Sayı 60, 2003: 92-109.
  • SOLMAZ, Niyazi; Kaynarca Evlenme Gelenekleri, Irmak Kültür-Sanat Dergisi, Yıl 6, Sayı 70, Sakarya, 2006: 66-74.
  • ŞAHİN, Öznur Sakine; Kuskan Beldesi Evlenme Adetleri, I. Türk Halk Kültürü Araştırma Sonuçları Sempozyumu Bildirileri (II. Cilt), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1996: 243-249.
  • ÜLKER, Çiğdem; Üsküp’te Düğün Adetleri, Milli Folklor, Cilt 4, Yıl 7, Sayı 27, 1995: 73- 74.
  • VURUCU, Sema Kahraman; Üsküp Yöresi Düğün Görevlileri, Folklor Halkbilim Dergisi, Cilt 6, Sayı 65, 2007: 10-16.
  • YILDIZ, Naciye; Kastamonu’nun İlçesi Abana’da Halk Kültürü, Erdem Türk Halk Kültürü Özel Sayısı - III, Cilt 13, Sayı 39, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2002: 551-567.
  • YILMAZ, Raci; Geyve Folkloru, Irmak Kültür Sanat Dergisi, Yıl 6, Sayı 61, Sakarya, 2006: 38-39.

A TRADİTİON THAT HAS TENDED TO BE FORGETTEN “VEIL CEREMONY”

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 3, 272 - 278, 01.06.2014
https://doi.org/10.12992/TURUK124

Öz

The last stage of marriage ceremony “bridal veil” is a ceremony which signify bridge’s virginity, chastity and couple’s being bridegroom. The people who come to the bridal veil ceremony, mostly arranged the day after marriage ceremony, are given dinner. Singing songs accompanied by musical instruments pecular to the region and dancing are popular activities in ceremony. In general, bridal veil appears as a common entertainment attended by ladies of both parts. Series of marriage traditions ends with bridal veil day.

Kaynakça

  • AKPINAR, Mehmet; Kızılcahamam Yöresi Düğün Gelenekleri ve Kına Türküleri, Milli Folklor, Cilt 9, Yıl 17, Sayı 68, 2005: 127-133.
  • ALTUN, Işıl; Kandıra Türkmenlerinde Doğum, Evlenme ve Ölüm, Yayıncı Yayınları, Kocaeli, 2004.
  • BAYRAM, Parvana; Nevşehir’in Avanos İlçesi, Uçhisar ve Göreme Beldelerinde Evlilik Merasimleri, Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, Ocak-Haziran 2013:17-37.
  • BORATAV, Pertev Naili; 100 Soruda Türk Folkloru (İnanışlar, Töre ve Törenler, Oyunlar), Gerçek Yayınevi, İstanbul, 1984.
  • ER, Tülay; Dörtdivan Kasabasında Evlenme Adetleri, I. Türk Halk Kültürü Araştırma Sonuçları Sempozyumu Bildirileri (II. Cilt), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1996: 169-176.
  • EROĞLU, Erol; Prizren Türk Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri (Doğum-Evlenme- Ölüm), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Doktor Tezi, Sakarya, 2008.
  • GÜNGÖR, Harun; Kayseri’de Yaşayan Uygur ve Kazak Türklerinin Bazı Âdet ve İnanışları, Milli Folklor, Cilt 2, Yıl 4, Sayı 14, 1992: 7-11.
  • HAFIZ, Nimetullah; Kosova’da Türk Düğün Oyunları, V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi, Halk Müziği, Oyun, Tiyatro, Eğlence Seksiyon Bildirileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1997: 184-191.
  • KALAFAT, Yaşar; Türk Dünyası Karşılaştırmalı Türkmen Halk İnançları, Avrasya Stratejik Araştırmalar Merkezi Yayınları, Ankara, 2000.
  • KÖSE, Nerin; Türk Düğünlerinde Gerdek Sonrası Duvak Geleneği, Milli Folklor, Cilt 8, Yıl 15, Sayı 60, 2003: 92-109.
  • SOLMAZ, Niyazi; Kaynarca Evlenme Gelenekleri, Irmak Kültür-Sanat Dergisi, Yıl 6, Sayı 70, Sakarya, 2006: 66-74.
  • ŞAHİN, Öznur Sakine; Kuskan Beldesi Evlenme Adetleri, I. Türk Halk Kültürü Araştırma Sonuçları Sempozyumu Bildirileri (II. Cilt), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1996: 243-249.
  • ÜLKER, Çiğdem; Üsküp’te Düğün Adetleri, Milli Folklor, Cilt 4, Yıl 7, Sayı 27, 1995: 73- 74.
  • VURUCU, Sema Kahraman; Üsküp Yöresi Düğün Görevlileri, Folklor Halkbilim Dergisi, Cilt 6, Sayı 65, 2007: 10-16.
  • YILDIZ, Naciye; Kastamonu’nun İlçesi Abana’da Halk Kültürü, Erdem Türk Halk Kültürü Özel Sayısı - III, Cilt 13, Sayı 39, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2002: 551-567.
  • YILMAZ, Raci; Geyve Folkloru, Irmak Kültür Sanat Dergisi, Yıl 6, Sayı 61, Sakarya, 2006: 38-39.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erol Eroğlu Bu kişi benim

Zehra Özkanat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eroğlu, E., & Özkanat, Z. (2014). UNUTULMAYA YÜZ TUTMUŞ BİR GELENEK “DUVAK TÖRENİ”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 272-278. https://doi.org/10.12992/TURUK124
AMA Eroğlu E, Özkanat Z. UNUTULMAYA YÜZ TUTMUŞ BİR GELENEK “DUVAK TÖRENİ”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. Haziran 2014;1(3):272-278. doi:10.12992/TURUK124
Chicago Eroğlu, Erol, ve Zehra Özkanat. “UNUTULMAYA YÜZ TUTMUŞ BİR GELENEK ‘DUVAK TÖRENİ’”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1, sy. 3 (Haziran 2014): 272-78. https://doi.org/10.12992/TURUK124.
EndNote Eroğlu E, Özkanat Z (01 Haziran 2014) UNUTULMAYA YÜZ TUTMUŞ BİR GELENEK “DUVAK TÖRENİ”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1 3 272–278.
IEEE E. Eroğlu ve Z. Özkanat, “UNUTULMAYA YÜZ TUTMUŞ BİR GELENEK ‘DUVAK TÖRENİ’”, TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 3, ss. 272–278, 2014, doi: 10.12992/TURUK124.
ISNAD Eroğlu, Erol - Özkanat, Zehra. “UNUTULMAYA YÜZ TUTMUŞ BİR GELENEK ‘DUVAK TÖRENİ’”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1/3 (Haziran 2014), 272-278. https://doi.org/10.12992/TURUK124.
JAMA Eroğlu E, Özkanat Z. UNUTULMAYA YÜZ TUTMUŞ BİR GELENEK “DUVAK TÖRENİ”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. 2014;1:272–278.
MLA Eroğlu, Erol ve Zehra Özkanat. “UNUTULMAYA YÜZ TUTMUŞ BİR GELENEK ‘DUVAK TÖRENİ’”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 3, 2014, ss. 272-8, doi:10.12992/TURUK124.
Vancouver Eroğlu E, Özkanat Z. UNUTULMAYA YÜZ TUTMUŞ BİR GELENEK “DUVAK TÖRENİ”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. 2014;1(3):272-8.