Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde temel seviyede
öğretilmesi gerekli olan konulardan biri hâl ekleridir. İsimlere yer, yön,
bulunma, uzaklaşma gibi işlevler kazandıran ekler, hâl ekleridir. Hâl eklerinin
öğrenimi ve kullanımında yanlışlıklar yapılmaktadır. Bu çalışmanın amacı da
yapılan bu hataları tespit etmek ve çözüm önerilerinde bulunmaktır. Araştırmada,
Sakarya Üniversitesi TÖMER’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 86 Afrika uyruklu öğrencinin Türkçe dil
bilgisi becerileri, hâl ekleri açısından değerlendirilmiştir. Araştırmada, A1
ve A2 seviyesindeki 86 Afrika uyruklu öğrencinin sınav kâğıtlarından yola
çıkılarak, sözcüklere cümlede görev ve anlam kazandıran hâl eklerinde
yaptıkları hatalar belirlenmiş, sonuçlardan hareket edilerek önerilerde
bulunulmuştur. Araştırmanın verileri, Sakarya Üniversitesi TÖMER 2014-2015
eğitim-öğretim yılında A1 ve A2 seviyesindeki öğrencilere 6 haftalık eğitim
sonunda uygulanan kur sınavlarındaki sınav kâğıtlarından elde edilmiştir. Elde edilen veriler, hâl ekleri ana başlığı
altında, belirtme hâl eki, yönelme hâl eki, bulunma hâl eki, uzaklaşma hâl eki
alt başlıkları altında sınıflandırılmış; öğrencilerin yazdıkları cümleler
hiçbir değişiklik yapılmadan incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin
daha çok yönelme hâl eklerinde
hata yaptıkları tespit edilmiştir. Bu durumu sırasıyla uzaklaşma hâl eki,
belirtme hâl eki ve bulunma hâl eki izlemektedir. Hâl eklerinde ne tür hatalar
yaptıkları incelendiğinde, öğrencilerin gerekli durumlarda hâl eklerini
kullanmadıkları tespit edilmiştir. Hâl eklerini, ilgi hâl eki ve iyelik eki ile
karıştırmalarının yanı sıra gerekli olmayan yerlerde hâl eki kullandıkları da
tespit edilmiştir. Bu sonuç, öğrencilerin hâl ekini tam olarak nerede kullanacaklarını bilmedikleri
şeklinde yorumlanabilir.
Sakarya TÖMER Yabancı dil olarak Türkçe Öğretimi Afrikalı öğrenciler Hâl ekleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 5 |