Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 5, 294 - 332, 30.06.2015

Öz

Kaynakça

  • AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), TDK Yayınları., Ankara 2000.
  • ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., BAYRAKTAROĞLU, S. ve YILDIRIM, E, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Sakarya 2005.
  • BANGUOĞLU, Tahsin, Türkçenin Grameri, TDK yayınları, Ankara 2007.
  • DEMİR, Tufan, Türkçe Dilbilgisi, Kurmay Yayınları, Ankara 2004.
  • ERGİN, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul 2005.
  • ERGÜZEL, Mehdi, GÜLSEVİN, Gürer, BOZ, Erdoğan ve YAMAN, Ertuğrul, Üniversiteler İçin Türk Dili, Savaş Yayınevi, Ankara 2011.
  • GÜLENSOY, Tuncer, Üniversiteler İçin Türkçe El Kitabı, Kıvılcım Yayınları, Kayseri 1998.
  • KORKMAZ, Zeynep, Türkiye Türkçesi Grameri Şekil Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 2003.

TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE HÂL EKİ SORUNSALI (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 5, 294 - 332, 30.06.2015

Öz

Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde temel seviyede
öğretilmesi gerekli olan konulardan biri hâl ekleridir. İsimlere yer, yön,
bulunma, uzaklaşma gibi işlevler kazandıran ekler, hâl ekleridir. H
âl eklerinin
öğrenimi ve kullanımında yanlışlıklar yapılmaktadır. Bu çalışmanın amacı da
yapılan bu hataları tespit etmek ve çözüm önerilerinde bulunmaktır.
Araştırmada,
Sakarya Üniversitesi TÖMER’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen
86 Afrika uyruklu öğrencinin Türkçe dil
bilgisi becerileri, hâl ekleri açısından değerlendirilmiştir. Araştırmada, A1
ve A2 seviyesindeki 86 Afrika uyruklu öğrencinin sınav kâğıtlarından yola
çıkılarak, sözcüklere cümlede görev ve anlam kazandıran hâl eklerinde
yaptıkları hatalar belirlenmiş, sonuçlardan hareket edilerek önerilerde
bulunulmuştur. Araştırmanın verileri, Sakarya Üniversitesi TÖMER 2014-2015
eğitim-öğretim yılında A1 ve A2 seviyesindeki öğrencilere 6 haftalık eğitim
sonunda uygulanan kur sınavlarındaki sınav kâğıtlarından elde edilmiştir.  Elde edilen veriler, hâl ekleri ana başlığı
altında, belirtme hâl eki, yönelme hâl eki, bulunma hâl eki, uzaklaşma hâl eki
alt başlıkları altında sınıflandırılmış; öğrencilerin yazdıkları cümleler
hiçbir değişiklik yapılmadan incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin
daha çok yönelme hâl eklerinde
hata yaptıkları tespit edilmiştir. Bu durumu sırasıyla uzaklaşma hâl eki,
belirtme hâl eki ve bulunma hâl eki izlemektedir. Hâl eklerinde ne tür hatalar
yaptıkları incelendiğinde, öğrencilerin gerekli durumlarda hâl eklerini
kullanmadıkları tespit edilmiştir. Hâl eklerini, ilgi hâl eki ve iyelik eki ile
karıştırmalarının yanı sıra gerekli olmayan yerlerde hâl eki kullandıkları da
tespit edilmiştir. Bu sonuç, öğrencilerin hâl ekini tam olarak nerede kullanacaklarını bilmedikleri
şeklinde yorumlanabilir.

Kaynakça

  • AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), TDK Yayınları., Ankara 2000.
  • ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., BAYRAKTAROĞLU, S. ve YILDIRIM, E, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Sakarya 2005.
  • BANGUOĞLU, Tahsin, Türkçenin Grameri, TDK yayınları, Ankara 2007.
  • DEMİR, Tufan, Türkçe Dilbilgisi, Kurmay Yayınları, Ankara 2004.
  • ERGİN, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul 2005.
  • ERGÜZEL, Mehdi, GÜLSEVİN, Gürer, BOZ, Erdoğan ve YAMAN, Ertuğrul, Üniversiteler İçin Türk Dili, Savaş Yayınevi, Ankara 2011.
  • GÜLENSOY, Tuncer, Üniversiteler İçin Türkçe El Kitabı, Kıvılcım Yayınları, Kayseri 1998.
  • KORKMAZ, Zeynep, Türkiye Türkçesi Grameri Şekil Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 2003.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Yılmaz Atagül Bu kişi benim

Özlem Yahşi Cevher Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Atagül, Y. Y., & Cevher, Ö. Y. (2015). TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE HÂL EKİ SORUNSALI (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1(5), 294-332.
AMA Atagül YY, Cevher ÖY. TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE HÂL EKİ SORUNSALI (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. Haziran 2015;1(5):294-332.
Chicago Atagül, Yasemin Yılmaz, ve Özlem Yahşi Cevher. “TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE HÂL EKİ SORUNSALI (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1, sy. 5 (Haziran 2015): 294-332.
EndNote Atagül YY, Cevher ÖY (01 Haziran 2015) TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE HÂL EKİ SORUNSALI (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1 5 294–332.
IEEE Y. Y. Atagül ve Ö. Y. Cevher, “TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE HÂL EKİ SORUNSALI (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”, TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 5, ss. 294–332, 2015.
ISNAD Atagül, Yasemin Yılmaz - Cevher, Özlem Yahşi. “TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE HÂL EKİ SORUNSALI (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1/5 (Haziran 2015), 294-332.
JAMA Atagül YY, Cevher ÖY. TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE HÂL EKİ SORUNSALI (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. 2015;1:294–332.
MLA Atagül, Yasemin Yılmaz ve Özlem Yahşi Cevher. “TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE HÂL EKİ SORUNSALI (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 5, 2015, ss. 294-32.
Vancouver Atagül YY, Cevher ÖY. TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE HÂL EKİ SORUNSALI (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. 2015;1(5):294-332.