Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ŞİİRDE ÂTEŞ (ŞEYH GALİB VE ŞEYH MUHAMMED ES’AD ERBİLÎ’NİN “ÂTEŞ” REDİFLİ GAZELLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI TAHLİLİ)

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 13, 213 - 232, 25.06.2018

Öz

Klasik
Türk edebiyatı tam anlamıyla bir aşk/ışk edebiyatıdır. Aşk ulvî bir hassa olup
mecazisi ile hakikisi muhterem kabul edilmiştir. Aşkın en bâriz vasfı da insanı
yakıp kül etmesi, beşerî/mâsivâ tortulardan arındırarak ulvîleştirmesidir. Bu anlamda
“ateş” mazmunu, imge ve metaforu eski ve yeni edebiyatımızda en fazla
kullanılan bir unsur olagelmiştir. Son büyük divan şairi olarak kabul edilen
Şeyh Gâlib de aşk hassasını terennüm eden şiirlerinde bu mazmunu sıklıkla
kullanmıştır. Önemli bir mutasavvıf şair olan Şeyh Muhammed Es’ad Erbilî, Şey
Gâlib’in “âteş” redifli gazeline bir nazîre yazmıştır. Bizim bu çalışmadan
maksadımız bu iki şahsiyet ve şiiri karşılaştırmaktır. Söz konusu şiirler
arasındaki mânâ ve ruh bütünlüğünü ortaya koymaktır.



 Tasavvufî adap dikkate alındığında nezaket,
saygı ve sembollerin önemli olduğu görülmektedir. Zaman olarak Yeni Türk şiiri,
tema ve şekilsel unsurlar bakımından ise Klasik Türk şiiri içinde
değerlendirebileceğimiz Şeyh Es’ad Erbilî ile Divan şiirinin önemli
temsilcilerinden Şeyh Galib’in şiirlerine bu bağlamda bakılabilir. Gazeller bu
açıdan incelendiği zaman, Nakşî ve Kâdîrî mürşidi Şeyh Muhammed Es’ad
Erbilî’nin âteş redifli nazîresini Mevlevî şeyhi Galib Dede’ye hürmeten yazdığı
düşünülebilir. Tasavvufî açıdan her iki şâirin de şiirlerinde âteşi
kullanımları şiiri bir vasıta olarak görmelerinin sonucu olarak da
değerlendirilebilir. Âteş redifli gazellerin içerikleri başta olmak üzere
şiirlerde geçen âteş sözcüğü ve âteşi hatırlatan çeşitli kelimelerin
kullanılması gibi biçimsel özellikler de iki şâirin şiirlerini tasavvufî
düşünceleri için kullandıklarına bir başka göstergedir. Bu şiirler incelendiğinde
dikkat çeken bir başka husus ise âteş sözcüğünün şâirler arasında kullanım
sıklığıdır. Bu kelime, Şeyh Galib divanında Şeyh Es’ad Erbilî’ye oranla hemen
her sayfada kullanılarak bâriz bir şekilde görülmekte olup tekrar unsuru ve
peşpeşe kullanım ise Şeyh Muhammed Es’ad Erbilî’de belirgin olarak
verilmektedir.

Kaynakça

  • Aclûni, İsmâil b. Muhammed, Keşfü’l-Hafâ ve müzîlü’l-ilbâs, I-II, Halep, tsz.
  • Andrews, Walter G., Şiirin Sesi, Toplumun Şarkısı, (Çev.: Tansel Güney), İletişim Yayınları, 8. basım, İstanbul, 2014.
  • Ayan, Hüseyin, Leylâ vü Mecnûn-Fuzûlî, Dergâh Yayınları, 7. basım, İstanbul, 2016.
  • Ayvazoğlu, Beşir, Aşk Estetiği, Kapı Yayınları, 2. basım, İstanbul, 2015.
  • Ayvazoğlu, Beşir, Kuğunun Son Şarkısı, Kapı Yayınları, 10. basım, İstanbul, 2015.
  • Ayvazoğlu, Beşir, Güller Kitabı, Kapı Yayınları, 14. basım, İstanbul, 2016.
  • Cebecioğlu, Ethem, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ağaç Kitabevi Yayınları, 5. basım, İstanbul, 2009.
  • Çelik, İsa ve Çelik İsmail, “Bir Sufi Şair: Abdülkâdir-i Gulâmî (1271-1303/1854-1886)”, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 42, Yıl: 2010, s.97-118.
  • Çelik, İsa ve Birol Yıldırım, “Mesnevî Şârihi Bir Ankara Valisi: Âbidin Paşa (1259/1843-1324/1906)’ nın Tasavvufî Düşünceleri”, TÜRÜK Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, Sayı:11, Yıl: 2017, ss. 1-25, s. 46-47.
  • Ebû Hafs Necmeddin Ömer b. Muhammed b. Ahmed en-Nesefî, Tercüme-i Şerh-i Risâle-i Ömer Nesefî fi’l-Akâyid, (Yazma), İstanbul Ünv. Ktp. Ty. Bl., 297.4. vr. 63b-65b.
  • Edgü, Ferit, Tüm Ders Notları-Deneme, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Erbîlî, Muhammed Es’ad, Risâle-i Es’adiyye, yy.y, yay.y., 1978.
  • Erbîlî, Muhammed Es’ad, Divân-ı Es’ad-Farsça/Türkçe, (Ed.: Cemal Bayık), Erkam Yayınları, İstanbul, 2017.
  • Göçgün, Önder, Namık Kemâl’in Şairliği ve Bütün Şiirleri, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1999.
  • Göktaş, Vahit, Muhammed Es’ad-ı Erbilî-Hayatı, Eserleri ve Tasavvuf Felsefesi, İlâhiyât Yayınları 2. basım, Ankara, 2016.
  • Gölpınarlı, Abdülbâki, Yunus Emre-Hayatı ve Bütün Şiirleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 4. basım, İstanbul, 2011.
  • Hâce Muhammed Lutfî, Hulâsatü’l-Hakâyık ve Mektûbât-ı Hâce Muhammed Lutfî, (Haz. Hüseyin Kutlu vd.), Efe Hazretleri Vakfı, 6. basım, İstanbul, 2013.
  • Haksever, Ahmet Cahid, Son Dönem Osmanlı Mevlevilerinden Ahmet Remzi Akyürek, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2002.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillâh el-Kazvînî, Sünen, Thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî, el-Mektebetü’l-İslâmiyye, İstanbul, tsz.
  • İpekten, Halûk, Şeyh Galib-Hayatı-Sanatı-Eserleri-Bazı Şiirlerinin Açıklamaları, Akçağ Yayınları, 7. basım, Ankara, 2015.
  • İrepoğlu, Gül, Lâle-Doğada, Tarihte, Sanatta, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2017.
  • Kalkışım, Muhsin, Şeyh Gâlîb Dîvânı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1994.
  • Karaman, Hayrettin vd., Kur’ân-ı Kerîm Açıklamalı Meâli, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 3. basım, Ankara, 2015.
  • Kısakürek, Necip Fazıl, Son Devrin Din Mazlumları, Büyük Doğu Yayınları, 32. basım, İstanbul, 2015.
  • Köksal, M. Fatih, Sana Benzer Güzel Olmaz-Divan Şiirinde Nazire, Akçağ Yayınları, Ankara, 2006.
  • Kutlu, Hüseyin, Efe Hazretleri-Alvar İmamı Muhammed Lutfî Efendi, Biksad Yayınları, 3. basım, İstanbul, 2015.
  • Macit, Muhsin, Gelenekten Geleceğe-Modern Türk Şiirinde Geleneğin İzleri, Kapı Yayınları, 2. basım, İstanbul, 2005.
  • Niyâzî-i Mısrî Halvetî, Dîvân-ı İlâhiyât-Seçmeler, (Haz. Mustafa Tatçı), Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2. basım, Ankara, 2014.
  • Okay, Orhan, Hüseyin Ayan, Hüsn ü Aşk-Şeyh Galib, Dergâh Yayınları, 9. basım, İstanbul, 2015.
  • Özengin, Oktay, Kubilay Olayı Tarihi-40 Gün, Mat Basım Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti., İzmir, 2013.
  • Pala, İskender, Ansiklopedik Divân Şiiri Sözlüğü, Kapı Yayınları, 28. basım, İstanbul, 2017.
  • Türer, Osman, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, Seha Neşriyat, İstanbul, 1995.
  • Yıldırım, Ahmet, Tasavvufun Temel Öğretilerinin Hadislerdeki Dayanakları, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 3. basım, 2013.
  • Yıldırım, Birol, Köstendilli Süleyman Şeyhî Efendi Hayatı Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri, Ertual Akademi, Erzurum, 2016.
  • Yılmaz, H. Kâmil, Altın Silsile, Erkam Yayınları, İstanbul, 1994.
  • Yılmaz, Hasan Kâmil, “Esad Erbilî”, DİA, İstanbul, 1995, XI, , s.348.
  • Yılmaz, H. Kâmil, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarîkatlar, Ensar Neşriyat, 24. basım, İstanbul, 2017.
  • Vett, Carl, Kelamî Dergâhından Hatıralar-İstanbul-1925, (Çev.: Ethem Cebecioğlu), Muradiye Kültür Vakfı Yayınları, Ankara, 1993.
  • Yıldız, Saadettin, Arif Nihat Asya, Kaynak Yayınları, İstanbul, 2006.
  • https://azbitki.com/gul-yetistirmek (14.12.2017)
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Karakuş 0000-0002-8102-3516

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Karakuş, A. (2018). ŞİİRDE ÂTEŞ (ŞEYH GALİB VE ŞEYH MUHAMMED ES’AD ERBİLÎ’NİN “ÂTEŞ” REDİFLİ GAZELLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI TAHLİLİ). TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1(13), 213-232.
AMA Karakuş A. ŞİİRDE ÂTEŞ (ŞEYH GALİB VE ŞEYH MUHAMMED ES’AD ERBİLÎ’NİN “ÂTEŞ” REDİFLİ GAZELLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI TAHLİLİ). TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. Haziran 2018;1(13):213-232.
Chicago Karakuş, Ahmet. “ŞİİRDE ÂTEŞ (ŞEYH GALİB VE ŞEYH MUHAMMED ES’AD ERBİLÎ’NİN ‘ÂTEŞ’ REDİFLİ GAZELLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI TAHLİLİ)”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1, sy. 13 (Haziran 2018): 213-32.
EndNote Karakuş A (01 Haziran 2018) ŞİİRDE ÂTEŞ (ŞEYH GALİB VE ŞEYH MUHAMMED ES’AD ERBİLÎ’NİN “ÂTEŞ” REDİFLİ GAZELLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI TAHLİLİ). TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1 13 213–232.
IEEE A. Karakuş, “ŞİİRDE ÂTEŞ (ŞEYH GALİB VE ŞEYH MUHAMMED ES’AD ERBİLÎ’NİN ‘ÂTEŞ’ REDİFLİ GAZELLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI TAHLİLİ)”, TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 13, ss. 213–232, 2018.
ISNAD Karakuş, Ahmet. “ŞİİRDE ÂTEŞ (ŞEYH GALİB VE ŞEYH MUHAMMED ES’AD ERBİLÎ’NİN ‘ÂTEŞ’ REDİFLİ GAZELLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI TAHLİLİ)”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1/13 (Haziran 2018), 213-232.
JAMA Karakuş A. ŞİİRDE ÂTEŞ (ŞEYH GALİB VE ŞEYH MUHAMMED ES’AD ERBİLÎ’NİN “ÂTEŞ” REDİFLİ GAZELLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI TAHLİLİ). TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. 2018;1:213–232.
MLA Karakuş, Ahmet. “ŞİİRDE ÂTEŞ (ŞEYH GALİB VE ŞEYH MUHAMMED ES’AD ERBİLÎ’NİN ‘ÂTEŞ’ REDİFLİ GAZELLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI TAHLİLİ)”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 13, 2018, ss. 213-32.
Vancouver Karakuş A. ŞİİRDE ÂTEŞ (ŞEYH GALİB VE ŞEYH MUHAMMED ES’AD ERBİLÎ’NİN “ÂTEŞ” REDİFLİ GAZELLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI TAHLİLİ). TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. 2018;1(13):213-32.