Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda uygulanmaya başlanan
merkezi ortak sınav uygulamasının etkilerine ilişkin öğretmen
görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın sonuçları merkezi
sınavların oluşturacağı etkileri ortaya koyabilmesi, okul paydaşlarını
bilinçlendirmesi ve uygulamadaki eksiklikleri gösterebilmesi yönüyle
önemlidir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden durum
çalışmasıdır. Bu amaçla tipik durum örneklemesi yöntemine göre
seçilmiş 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ilinde iki
ortaöğretim kurumunda görev yapan 26 öğretmen ile yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak görüşmeler yapılmıştır.
Elde edilen verilerin analizinde, nitel veri analizi tekniklerinden içerik
analizi tekniği ve içerik analizi türlerinden frekans analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin çoğunluğu
merkezi sınavın gerekli olduğunu belirtmiş, merkezi ortak sınavların
yılda birden çok yapılması, yerel sınavlara göre daha adil ve ölçücü
olması gibi olumlu yanlarının olduğu, buna karşın sınavın ilk
uygulamasının ölçme, güvenlik, öğrencilerde motivasyon kaybına yol
açma gibi eksiklerinin olduğu görülmüştür. Sınavda çoktan seçmeli
soru türünden vazgeçilemeyeceği ama kodlamayla cevaplanmak üzere
eşleştirme, doğru-yanlış ve boşluk doldurma türleri de önerilmiştir.
Sınav nedeniyle ders müfredatını yetiştirmek isteyen öğretmenlerin
zaman planlamasını sürekli güncellediği, sınava yönelik ders işlendiği
ve en çok soru çözümü, ödevi arttırma, öğretmen merkezli anlatım
yapma gibi uygulamalara başvurulduğu görülmüştür. Araştırmadan
elde edilen bu sonuçlara göre sınavların yılda iki defa dönem
sonlarında yapılması, kopyaya karşı güvenlik önlemlerinin arttırılması
önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2014 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2014 |
Kabul Tarihi | 24 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 4 |