Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Academic Self-Efficacy Level of Physical Education and Spor Teacher Candidates

Yıl 2018, , 67 - 73, 24.12.2018
https://doi.org/10.32706/tusbid.419468

Öz

The purpose of
this research; Determination of academic self-efficacy levels of Physical
Education and Sports Teacher candidates. The universe of this study was the
candidate of 488 Physical Education and Sports Teachers who were studying in
the Department of Physical Education and Sport Teaching at Mersin University
and Mustafa Kemal University in 2016 - 2017 academic year. The sample group
consisted of a total of 300 people, 134 of them from Mersin University and 166
of them being Mustafa Kemal University Physical Education and Sports Teacher
Candidate.
In the research, as a data
collection tool; “Academic Self-Efficacy Scale” was used. In the analysis of
the data obtained in the research; descriptive statistical methods, Kruskal
Wallis-H Test and Mann Whitney-U Test were used. Physical Education and Sports
Teacher candidates were found to have high levels of academic self-efficacy and
no statistically significant difference according to gender, university, age
and class variables. However, it was determined that there was a statistically
significant difference according to the general academic grade point average. As
a result of the research; Physical Education and Sports Teacher candidates were
found to have higher levels of academic self-efficacy and higher academic
achievement than those with lower academic self-efficacy.

Kaynakça

  • Alemdağ, C. (2015). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları, Akademik Öz-Yeterlikleri ve Öğrenme Yaklaşımları. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Alemdağ, C., Öncü, E., ve Yılmaz, A. K. (2014). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Akademik Motivasyon ve Akademik Öz-Yeterlikleri. Spor Bilimleri Dergisi, 25(1), 23-35.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191.
  • Biricik, Y. (2015). Beden Eğitimi Ve Spor Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Öz Yeterliklerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Cihan B. B. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğretmenlik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik, Sportif ve Öğretmenlik Özyeterlik Algılarının İncelenmesi. (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, Z. (2018). Müzik Öğretmeni Adaylarının ÖzYeterlik İnançlarının ve Mesleğe Yönelik Tutumularının Çeşitli Değikenlere Göre İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Eroğlu, O., Yıldırım, Y., Şahan, H. Spor Bilimleri Fakültesindeki Öğrencilerin Akademik Öz-Yeterlik ve Akademik Güdülenme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Akdeniz Üniversitesi Örneği. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38-47.
  • İslam, A. (2018). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği İle Sınıf Öğretmenliğinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Öz-Yeterlik Algılarının Karşılaştırılması: Ordu İli Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Küçük Kılıç, S. (2014). Beden EğitimiÖğretmeni Adaylarının Bilişötesi Öğrenme Stratejileri, Akademik Öz-Yeterlik ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Küçük Kılıç S. ve Öncü E. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Bilişötesi Öğrenme Stratejileri ve Akademik Öz-Yeterlikleri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 5(2), 13-22.
  • Lee, S. W. (Ed.). (2005). Encyclopedia of School Psychology. London: Sage.
  • Luszczynska, A., Scholz, U. ve Schwarzer, R. (2005). The General Self-Efficacy Scale: Multicultural Validation Studies. The Journal of Psychology, 139(5), 439-457
  • Özsüer, S., Inal, G., Uyanik, Ö. ve Ergün, M. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özyeterlik İnanç Düzeylerinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 112-125.
  • Pekel, A. (2016). Spor Yöneticiliği Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Öz Yeterlikleri ve Üniversite Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Satıcı, S. A. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tabancalı, E. ve Çelik, K. (2013). Öğretmen Adaylarının Akademik Öz-Yeterlikleri İle Öğretmen Öz-Yeterlilikleri Arasındaki İlişki. Journal of Human Sciences, 10(1), 1167-1184.
  • Tekeli, Ş. C. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adayları ile Diğer Öğretmen Adaylarının Sosyal Görünüş Kaygısı ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Tschannen-Moran, M. ve Hoy, A. W. (2001). Teacher Efficacy: Capturing an Elusive Construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805.
  • Ünlü, H., ve Kalemoğlu, Y. (2011). Academic self-efficacy of Turkish physical education and sport school students. Journal of Human Kinetics, 27, 190-203.
  • Yağcı, U. ve Aksoy, V. (2015). Müzik Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz Yeterlikleriyle Öğretmenlik Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(33), 84-104.
  • Yenilmez, K. ve Kakmacı, Ö. (2008). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öz Yeterlilik İnanç Düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-21.
  • Yıldırım, İ. (2012). Developing a Scale for Self-Efficacy of Physical Education Teachers. Energy Education Science and Technology Part B-Social and Educational Studies, 4(3), 1491-1500.
  • Yıldırım, İ. (2015a). The Correlation Between Organizational Commitment and Occupational Burnout Among the Physical Education Teachers: The Mediating Role of Self-Efficacy. International Journal of Progressive Education, 11(3).
  • Yıldırım, İ. (2015b). Revised Version of Physical Education Teachers Self-Efficacy Scale. Journal of Human Sciences, 12(1), 870-886.
  • Yıldırım, İ. (2015c). A Study on Physical Education Teachers: The Correlation Between Self-Efficacy and Job Satisfaction. Education, 135(4), 477-485
  • Yılmaz, M., Gürçay, D. ve Ekici, G. (2007). Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 253-259.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and Educational Development. Self-Efficacy in Changing Societies, 202-231.

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2018, , 67 - 73, 24.12.2018
https://doi.org/10.32706/tusbid.419468

Öz

Bu araştırmanın
amacı; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni adaylarının akademik öz-yeterlik düzeylerinin
belirlenmesidir. Bu araştırmanın evrenini, 2016 - 2017 eğitim-öğretim yılında
Mersin Üniversitesi ve Mustafa Kemal Üniversitesinde, Beden Eğitimi ve Spor
Öğretmeliği Bölümünde öğrenim görmekte olan 488 Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni
adayı oluşturmuştur. Örneklem grubunu ise Mersin Üniversitesinden 134, Mustafa
Kemal Üniversitesinde ise 166 Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni adayı olmak
üzere, toplamda 300 kişi oluşturmuştur. Araştırmada, veri toplama aracı olarak;
“Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin
analizinde; betimsel istatistik yöntemleri, Kruskal Wallis-H Testi ve Mann
Whitney-U Testi kullanılmıştır. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni adaylarının,
akademik öz-yeterlik
düzeylerinin yüksek seviyede olduğu ve cinsiyet,
üniversite, yaş ve sınıf değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Ancak genel akademik not ortalaması
değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark gösterdiği tespit
edilmiştir. Araştırma sonucunda; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni adaylarının,
akademik öz yeterlik düzeylerinin yüksek seviyede olduğu ve genel akademik not
ortalaması yüksek olanların, düşük olanlara göre daha yüksek seviyede akademik
öz-yeterlik düzeyine sahip olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Alemdağ, C. (2015). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları, Akademik Öz-Yeterlikleri ve Öğrenme Yaklaşımları. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Alemdağ, C., Öncü, E., ve Yılmaz, A. K. (2014). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Akademik Motivasyon ve Akademik Öz-Yeterlikleri. Spor Bilimleri Dergisi, 25(1), 23-35.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191.
  • Biricik, Y. (2015). Beden Eğitimi Ve Spor Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Öz Yeterliklerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Cihan B. B. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğretmenlik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik, Sportif ve Öğretmenlik Özyeterlik Algılarının İncelenmesi. (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, Z. (2018). Müzik Öğretmeni Adaylarının ÖzYeterlik İnançlarının ve Mesleğe Yönelik Tutumularının Çeşitli Değikenlere Göre İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Eroğlu, O., Yıldırım, Y., Şahan, H. Spor Bilimleri Fakültesindeki Öğrencilerin Akademik Öz-Yeterlik ve Akademik Güdülenme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Akdeniz Üniversitesi Örneği. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38-47.
  • İslam, A. (2018). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği İle Sınıf Öğretmenliğinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Öz-Yeterlik Algılarının Karşılaştırılması: Ordu İli Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Küçük Kılıç, S. (2014). Beden EğitimiÖğretmeni Adaylarının Bilişötesi Öğrenme Stratejileri, Akademik Öz-Yeterlik ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Küçük Kılıç S. ve Öncü E. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Bilişötesi Öğrenme Stratejileri ve Akademik Öz-Yeterlikleri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 5(2), 13-22.
  • Lee, S. W. (Ed.). (2005). Encyclopedia of School Psychology. London: Sage.
  • Luszczynska, A., Scholz, U. ve Schwarzer, R. (2005). The General Self-Efficacy Scale: Multicultural Validation Studies. The Journal of Psychology, 139(5), 439-457
  • Özsüer, S., Inal, G., Uyanik, Ö. ve Ergün, M. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özyeterlik İnanç Düzeylerinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 112-125.
  • Pekel, A. (2016). Spor Yöneticiliği Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Öz Yeterlikleri ve Üniversite Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Satıcı, S. A. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tabancalı, E. ve Çelik, K. (2013). Öğretmen Adaylarının Akademik Öz-Yeterlikleri İle Öğretmen Öz-Yeterlilikleri Arasındaki İlişki. Journal of Human Sciences, 10(1), 1167-1184.
  • Tekeli, Ş. C. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adayları ile Diğer Öğretmen Adaylarının Sosyal Görünüş Kaygısı ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Tschannen-Moran, M. ve Hoy, A. W. (2001). Teacher Efficacy: Capturing an Elusive Construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805.
  • Ünlü, H., ve Kalemoğlu, Y. (2011). Academic self-efficacy of Turkish physical education and sport school students. Journal of Human Kinetics, 27, 190-203.
  • Yağcı, U. ve Aksoy, V. (2015). Müzik Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz Yeterlikleriyle Öğretmenlik Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(33), 84-104.
  • Yenilmez, K. ve Kakmacı, Ö. (2008). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öz Yeterlilik İnanç Düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-21.
  • Yıldırım, İ. (2012). Developing a Scale for Self-Efficacy of Physical Education Teachers. Energy Education Science and Technology Part B-Social and Educational Studies, 4(3), 1491-1500.
  • Yıldırım, İ. (2015a). The Correlation Between Organizational Commitment and Occupational Burnout Among the Physical Education Teachers: The Mediating Role of Self-Efficacy. International Journal of Progressive Education, 11(3).
  • Yıldırım, İ. (2015b). Revised Version of Physical Education Teachers Self-Efficacy Scale. Journal of Human Sciences, 12(1), 870-886.
  • Yıldırım, İ. (2015c). A Study on Physical Education Teachers: The Correlation Between Self-Efficacy and Job Satisfaction. Education, 135(4), 477-485
  • Yılmaz, M., Gürçay, D. ve Ekici, G. (2007). Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 253-259.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and Educational Development. Self-Efficacy in Changing Societies, 202-231.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Derleme
Yazarlar

Oğuzhan Eroğlu

Yunus Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 28 Nisan 2018
Kabul Tarihi 12 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Eroğlu, O., & Yıldırım, Y. (2018). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 67-73. https://doi.org/10.32706/tusbid.419468
AMA Eroğlu O, Yıldırım Y. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. Aralık 2018;2(2):67-73. doi:10.32706/tusbid.419468
Chicago Eroğlu, Oğuzhan, ve Yunus Yıldırım. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2018): 67-73. https://doi.org/10.32706/tusbid.419468.
EndNote Eroğlu O, Yıldırım Y (01 Aralık 2018) Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 2 2 67–73.
IEEE O. Eroğlu ve Y. Yıldırım, “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 2, ss. 67–73, 2018, doi: 10.32706/tusbid.419468.
ISNAD Eroğlu, Oğuzhan - Yıldırım, Yunus. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 2/2 (Aralık 2018), 67-73. https://doi.org/10.32706/tusbid.419468.
JAMA Eroğlu O, Yıldırım Y. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2018;2:67–73.
MLA Eroğlu, Oğuzhan ve Yunus Yıldırım. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 2, 2018, ss. 67-73, doi:10.32706/tusbid.419468.
Vancouver Eroğlu O, Yıldırım Y. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2018;2(2):67-73.

Cited By










TÜRKİYE’DE 2009-2020 YILLARI ARASINDA ÖĞRETMENLER İLE YAPILAN SERBEST ZAMAN KONULU BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
Gözde YETİM
https://doi.org/10.33689/spormetre.874692


Flag Counter