Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Spor Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Anksiyete ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 88 - 96, 31.12.2019
https://doi.org/10.32706/tusbid.631922

Öz

Bu
çalışmada: Üniversite spor takımlarında oynayan öğrencilerin anksiyete ile
sporda başarı motivasyonu düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
evrenini: Ankara, Pamukkale, Siirt ve Iğdır Üniversitesi spor takımlarında
oynayan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, evrenden
rastgele yöntem ile seçilen 134 kadın, 187 erkek toplam 321 öğrenci
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu, Beck Anksiyete
Ölçeği ve Willis Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizi aşamasında analizler öncesinde verinin normal dağılıp dağılmadığı
kontrol edilmiş ve Kolmogorow-Smirnov normallik testi sonucunda verinin
normallik varsayımını karşıladığı belirlenmiştir (p>0,05). İkili
karşılaştırmaların tespiti için T-testi ikiden fazla bağımsız değişkenler ile
bağımlı değişkenler arasındaki farkın tespiti için One-Way Anova testi
kullanılmıştır. Ölçeklerin alt boyutları arasındaki ilişkinin tespiti için
pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.
Sonuç olarak: Öğrencilerin
Anksiyete Ölçeği alt boyutları ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği alt boyutlarında
cinsiyet, bölüm ve okul değişkenlerine göre anlamlı farklılık görülmüştür
(p<0,05). Ancak sınıf değişkenine göre anlamlı farklılık görülmemiştir
(p>0,05). Anksiyete Ölçeği alt boyutu ile Spora Özgü Başarı Motivasyonu
Ölçeği alt boyutları arasında düşük düzeyde pozitif ve anlamlı ilişki olduğu
görülmüştür (p>0,05).

Kaynakça

  • Aktaş, Z., Çobanoğlu, G., Yazıcılar, İ., ve Er, N. (2006). Profesyonel Basketbolcularda Spora Özgü Başarı Motivasyon Düzeyinin Cinsiyetler Açısından Karşılaştırılması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi; IV (2): 55-59.
  • Aktop, A. (2002). Spora Özgü Basarı Motivasyonu ile Psikolojik Ve yapısal Özellikler Arasındaki İliskinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Antalya.
  • Baltaş, Z., ve Baltaş, A. (1992). Stres ve Basa Çıkma Yolları, Altıncı Basım, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Çelikkol, Ahmet, (2001), Çağdaş İş Yaşamında Ruh Sağlığı, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Dubovsky, S. L. (1990). Understanding and Treating Depression in Anxious Patients, Journal of Clinical Psychiatry, 3-8.
  • Engür, M. (2002). Elit Sporcularda Başarı Motivasyonunun, Durumluluk Kaygı Düzeyleri Üzerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Er, N. ve Ark. (2003). Sporda Başarı Motivasyonunun Cinsiyetler Açısından Analizi, Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi Bildiriler Kitabı, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu, Ankara, s: 459-460
  • Horst, D. E. M. (1976). Sportphysiologie, Tropon Werke Köln- München.
  • İkizler, C., ve Karagözoğlu, C. (1997). Sporda Başarının Psikolojisi, İstanbul, Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Kaya, Y., Şahin, T. (2006). Rekreasyon Faaliyetlerinin İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Durumluluk Ve Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerine Etkileri, Gazi Beden E¤itimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), XI (2006), 3 : 23 – 34
  • Rachman, S. (1998). Anxiety, Psychology Press, UK, p: 3.
  • Reyhan, S., Yarayan, Y.E. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri ile Diğer Fakülte ve Yüksekokullarda Öğrenim Gören Üniversite Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Karşılaştırılması, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Journal of Social Sciences Institute, Sayı 10
  • Taparlı, T. Z. (2004). Yoğun Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Anksiyete Düzeyleri ve Nedenlerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Tiryaki, S. (2000). Spor Psikolojisi, Kuramlar ve Uygulama, Mersin, Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Turhan, M. (2009). Profesyonel Futbolcularda Depresyon Düzeyi, Anksiyete Düzeyi ve Kişilik Özellikleri ile Sporda Başarı Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul
  • Türkmen, M. (2005). Profesyonel ve Amatör Erkek Futbolcuların Sporda Başarı Motivasyonu ve Başarı Gereksinimi Düzeylerini Belirlemek. Celal Bayar Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir
  • Yanar, Ş., Kırandı, Ö., Can, Y. (2017). Tenis ve Badminton Sporcularının Sporcu Kimlik Algısı ve Başarı Motivasyon Düzeyleri Arasındaki Farklılıkların İncelemesi, Spor Eğitim Dergisi, 2017, Cilt 1, Sayı 1, 51-58.
  • Yavilioğlu, C. (2000). Ekonomik Kalkınma ve Motivasyon Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı2. Sivas.
  • Yalçınsoy, A. (2017). Yaşam Doyumu, Kaygı Ve Motivasyon İlişkisi İle İlgili Üniversite Gençliğine Yönelik Bir Araştırma, Kesit Akademi Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 10, Aralık 2017, s. 422-434

Anxiety and Sports-Specific Achievement Motivation Levels of Students Playing in University Sports Teams

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 88 - 96, 31.12.2019
https://doi.org/10.32706/tusbid.631922

Öz

In
this study: The aim of this study was to investigate the anxiety and success
motivation levels of the students who play in university sports teams. The
universe of the research consists of students playing sports in Ankara,
Pamukkale, Siirt and Iğdır University sports teams. The sample of the study
consists of 321 female and 187 male students, randomly selected from the
universe. Personal information form, Beck Anxiety Scale and Willis Sports
Specific Success Motivation Scale were used as data collection tools. In the
analysis of the data, it was checked whether the data was distributed normally
before the analyzes and it was determined that the data met the normality
assumption as a result of the Kolmogorow-Smirnov normality test (p> 0.05).
One-Way ANOVA test was used to determine the difference between more than two
independent variables and dependent variables. Pearson correlation analysis was
used to determine the relationship between the sub-dimensions of the scales. As
a result: There was a significant difference between the Anxiety Inventory and
Sport Specific Motivation Scale subscales of the students according to gender,
department and school variables (p <0,05). However, there was no significant
difference according to the class variable (p> 0.05). There was a low
positive and significant relationship between the Anxiety Scale subscale and
the Sports Specific Success Motivation Scale subscales (p> 0.05).

Kaynakça

  • Aktaş, Z., Çobanoğlu, G., Yazıcılar, İ., ve Er, N. (2006). Profesyonel Basketbolcularda Spora Özgü Başarı Motivasyon Düzeyinin Cinsiyetler Açısından Karşılaştırılması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi; IV (2): 55-59.
  • Aktop, A. (2002). Spora Özgü Basarı Motivasyonu ile Psikolojik Ve yapısal Özellikler Arasındaki İliskinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Antalya.
  • Baltaş, Z., ve Baltaş, A. (1992). Stres ve Basa Çıkma Yolları, Altıncı Basım, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Çelikkol, Ahmet, (2001), Çağdaş İş Yaşamında Ruh Sağlığı, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Dubovsky, S. L. (1990). Understanding and Treating Depression in Anxious Patients, Journal of Clinical Psychiatry, 3-8.
  • Engür, M. (2002). Elit Sporcularda Başarı Motivasyonunun, Durumluluk Kaygı Düzeyleri Üzerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Er, N. ve Ark. (2003). Sporda Başarı Motivasyonunun Cinsiyetler Açısından Analizi, Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi Bildiriler Kitabı, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu, Ankara, s: 459-460
  • Horst, D. E. M. (1976). Sportphysiologie, Tropon Werke Köln- München.
  • İkizler, C., ve Karagözoğlu, C. (1997). Sporda Başarının Psikolojisi, İstanbul, Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Kaya, Y., Şahin, T. (2006). Rekreasyon Faaliyetlerinin İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Durumluluk Ve Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerine Etkileri, Gazi Beden E¤itimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), XI (2006), 3 : 23 – 34
  • Rachman, S. (1998). Anxiety, Psychology Press, UK, p: 3.
  • Reyhan, S., Yarayan, Y.E. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri ile Diğer Fakülte ve Yüksekokullarda Öğrenim Gören Üniversite Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Karşılaştırılması, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Journal of Social Sciences Institute, Sayı 10
  • Taparlı, T. Z. (2004). Yoğun Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Anksiyete Düzeyleri ve Nedenlerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Tiryaki, S. (2000). Spor Psikolojisi, Kuramlar ve Uygulama, Mersin, Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Turhan, M. (2009). Profesyonel Futbolcularda Depresyon Düzeyi, Anksiyete Düzeyi ve Kişilik Özellikleri ile Sporda Başarı Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul
  • Türkmen, M. (2005). Profesyonel ve Amatör Erkek Futbolcuların Sporda Başarı Motivasyonu ve Başarı Gereksinimi Düzeylerini Belirlemek. Celal Bayar Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir
  • Yanar, Ş., Kırandı, Ö., Can, Y. (2017). Tenis ve Badminton Sporcularının Sporcu Kimlik Algısı ve Başarı Motivasyon Düzeyleri Arasındaki Farklılıkların İncelemesi, Spor Eğitim Dergisi, 2017, Cilt 1, Sayı 1, 51-58.
  • Yavilioğlu, C. (2000). Ekonomik Kalkınma ve Motivasyon Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı2. Sivas.
  • Yalçınsoy, A. (2017). Yaşam Doyumu, Kaygı Ve Motivasyon İlişkisi İle İlgili Üniversite Gençliğine Yönelik Bir Araştırma, Kesit Akademi Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 10, Aralık 2017, s. 422-434
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Derleme
Yazarlar

Sultan Yavuz Eroğlu 0000-0001-5875-2836

Erdem Eroğlu 0000-0002-6301-9257

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2019
Kabul Tarihi 18 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yavuz Eroğlu, S., & Eroğlu, E. (2019). Üniversite Spor Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Anksiyete ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Düzeylerinin İncelenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 88-96. https://doi.org/10.32706/tusbid.631922
AMA Yavuz Eroğlu S, Eroğlu E. Üniversite Spor Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Anksiyete ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Düzeylerinin İncelenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. Aralık 2019;3(2):88-96. doi:10.32706/tusbid.631922
Chicago Yavuz Eroğlu, Sultan, ve Erdem Eroğlu. “Üniversite Spor Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Anksiyete Ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Düzeylerinin İncelenmesi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2019): 88-96. https://doi.org/10.32706/tusbid.631922.
EndNote Yavuz Eroğlu S, Eroğlu E (01 Aralık 2019) Üniversite Spor Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Anksiyete ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Düzeylerinin İncelenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 3 2 88–96.
IEEE S. Yavuz Eroğlu ve E. Eroğlu, “Üniversite Spor Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Anksiyete ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Düzeylerinin İncelenmesi”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 88–96, 2019, doi: 10.32706/tusbid.631922.
ISNAD Yavuz Eroğlu, Sultan - Eroğlu, Erdem. “Üniversite Spor Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Anksiyete Ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Düzeylerinin İncelenmesi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 3/2 (Aralık 2019), 88-96. https://doi.org/10.32706/tusbid.631922.
JAMA Yavuz Eroğlu S, Eroğlu E. Üniversite Spor Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Anksiyete ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Düzeylerinin İncelenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2019;3:88–96.
MLA Yavuz Eroğlu, Sultan ve Erdem Eroğlu. “Üniversite Spor Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Anksiyete Ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Düzeylerinin İncelenmesi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 3, sy. 2, 2019, ss. 88-96, doi:10.32706/tusbid.631922.
Vancouver Yavuz Eroğlu S, Eroğlu E. Üniversite Spor Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Anksiyete ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Düzeylerinin İncelenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2019;3(2):88-96.


Flag Counter