Bu araştırmanın amacı antrenörlerin bakış açısından sporcuların ebeveynlerinin olumsuz davranışlarını ortaya koymaktır. Araştırmaya 15 antrenör gönüllü olarak katılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılarak antrenörler çalışmaya dâhil edilmiştir. Antrenörler ile bireysel görüşme yapılarak veriler elde edilmiştir. Görüşmelerde veri toplama aracı olarak uzman görüşleri ile oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen ses kayıtları metin haline getirildikten sonra analizler NVIVO 11 programında içerik analizi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda sporcu ebeveynlerinin olumsuz davranışlarına yönelik dört tema ortaya çıkmıştır. Bu temalar: Ebeveynlerin çocuklarıyla olan iletişimindeki davranış stilleri, ebeveynlerin olumsuz davranışları, ebeveynlerin olumsuz davranışlarının etkileri ve olumsuz ebeveyn davranışları için çözümlerdir. Sonuç olarak, ebeveynlerin farklı olumsuz stilleri olduğu; antrenman sırasında, müsabaka sırasında, müsabaka sonrasında ve başarısızlık durumunda çeşitli olumsuz davranışlar sergiledikleri; bu olumsuz davranışların antrenöre ve spor yapan çocuğa birçok olumsuz etkisi olduğu belirlenmiştir. Çözüm olarak ise ebeveyn eğitimleri, antrenmanların düzenlenmesi ve antrenör-ebeveyn arasında etkili iletişim sağlanmasına yönelik öneriler sunulmuştur. Bu araştırmadan elde edilen bulgular, ebeveynlerin çocuklarıyla ve antrenörlerle etkili iletişim kurması gerektiğini ve olumsuz davranışlar sergilememesi gerektiğini göstermektedir. Böylece olumlu bir spor iklimi oluşturulabilir. Ayrıca olumsuz ebeveyn davranışlarını engellemek amacıyla eğitimler geliştirilip uygulanmalıdır.
Bu araştırma için Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Etik Kurulu’ndan 28/01/2022 tarihinde ve E-37298 sayılı etik kurul onayı alınmıştır.
The aim of this study is to identify the negative behaviors of athletes’ parents from the perspective of coaches. A total of 15 coaches voluntarily participated in the study. Coaches were included in the study through maximum variation sampling. Data were collected through individual interviews. A semi-structured interview form was used as a data collection tool during the interviews. After the audio recordings were transcribed, the data were analyzed using content analysis in NVIVO 11 software. As a result of the analyses, four themes emerged regarding the negative behaviors of athlete parents. These themes are: parenting styles, the negative behaviors of parents, the effects of these negative behaviors, and solutions for negative parental behaviors. In conclusion, it was found that parents exhibit different parenting styles and display various negative behaviors during training, competitions, after competitions, and in cases of failure. These negative behaviors have many adverse effects on both the coach and the child athlete. As solutions, suggestions for parental interventions, organizing training sessions, and ensuring effective communication between coaches and parents were provided. The findings from this research indicate that parents need to communicate effectively with their children and coaches and avoid displaying negative behaviors. This way, a positive sports climate can be created. Additionally, training programs should be developed and implemented to prevent negative parental behaviors.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |