Çin’de başlayıp kısa zamanda dünyadaki bütün ülkeleri etkisine alan Covid-19, insanlar arasında hızla yayılmış ve ciddi oranda can kayıplarına neden olmuştur. Bu küresel salgın sadece insan sağlığı üzerinde etkili olmamış, aynı zamanda ekonomik ve sosyal açıdan yeni bir dünya düzenini beraberinde getirmiştir. Türkiye’de sağlık sektörü başta olmak üzere, tarım ve sanayi sektörlerinde de salgının etkisi zamanla kritik boyutlara ulaşmıştır. Bu araştırmanın amacı, Covid-19 öncesi ve sürecinde tarım ve gıda ürünlerine yönelik tüketici tercihlerinin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesidir. Araştırmanın materyalini, Samsun ili kentsel alanda ikamet eden 384 tüketiciden elde edilen veriler oluşturmaktadır. Araştırma sonuçları salgın sürecinde; son kullanma tarihi, fiyat, marka, üretim tarihi ve firma adı gibi tarım ve gıda ürünleriyle ilgili en fazla dikkat edilen kriterlerde sıralamanın salgın öncesine göre değişmediğini, ancak kriterlerin önem derecelerinin arttığını göstermektedir. Araştırma sonuçlarına göre, salgın öncesine kıyasla en fazla tüketim artışı % 57.1 ile sarımsakta olup, bunu bulgur (% 45.8) ve havuç (% 42.3) takip etmektedir. Salgın sürecinde de tarım ve gıda ürünleri satın almada en etkili faktörlerin, ürünlerdeki fiyat indirimlerinin (% 49.7) ve satın alınan ürünle ilgili deneyimin (% 28.1) olduğu tespit edilmiştir. Tarım ve gıda ürünü satın alırken en fazla ürünlerdeki fiyat indirimlerin dikkate alınması, salgın sürecinde de tüketiciler açısından ekonomik kaygıların hala belirleyici bir kriter olduğunu göstermektedir.
Covid-19, which started in China and affected all countries in the world in a short time, spread rapidly among people and caused serious losses of lives. This global pandemic has not only been effective on human health but has also brought a new economic and social order to the world. In Turkey, the impact of the pandemic reached critical dimensions in time, especially in the health sector, as well as in the agriculture and industry sectors. The purpose of this research is to comparatively evaluate consumer preferences for agricultural and food products during and before the Covid-19 period. The material of the research consists of the data obtained from 384 consumers residing in the urban area of Samsun. The results of the research showed that the ranking of the most important criteria related to agricultural and food products such as expiration date, price, brand, production date, and company name during the pandemic did not change compared to the pre-epidemic period, but the importance of the criteria increased. According to the results of the research, the highest consumption increase was in garlic with 57.1% compared to the pre-pandemic period, followed by bulgur (45.8%) and carrots (42.3%). It has been determined that the most effective factors in purchasing agricultural and food products during the pandemic period are price reductions (49.7%) and experience with the purchased product (28.1%). The fact that price reductions are taken into account when purchasing agricultural and food products show that economic concerns are still a determining criterion for consumers during the pandemic period.
Covid-19 pandemic consumer behavior agriculture and food product
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi / Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1 |