Sahip oldukları kırılganlıklar dolayısıyla, gelişmekte olan ülkelerin kalkınma süreçleri için kesintiye uğrama riski her zaman ihtimal dahilindedir. Orta gelir tuzağı olarak ifade edilen aşamaya gelinceye kadar -genç ve dinamik nüfus yapısı gibi- sahip oldukları göreceli avantajlarla hızlı bir kalkınma dönemi yaşayan gelişmekte olan ülkeler, belirli bir seviyeye geldikten sonra ekonomik büyüme ve sosyal gelişim bağlamında duraksama dönemine girme eğilimi göstermektedirler. Tam da bu noktada Ar-Ge’nin devreye girmesi gerekmektedir. Zira, özellikle ekonomik açıdan sahip oldukları katma değerin arttırılması ve sosyal açıdan yerinde saymaya başlayan göstergelerin yeniden ivme kazanması için Ar-Ge çalışmaları hayati bir öneme sahiptir.
Ar-Ge çalışmalarının temel kaynaklarından birisi ise doktoralı profesyonellerdir. Kendi alanlarında, beşerî sermaye bağlamında, en nitelikli insan kaynağı olarak görülen doktoralı profesyonellerin yetiştirilmesi için doktora eğitiminin de kalkınma süreci kapsamında düşünülmesi ve bu alanda tasarlanan politikaların kalkınma hedefleri göz önünde bulundurularak planlanması gerekmektedir. Bu doğrultuda, doktora eğitimi bağlamında Ar-Ge ve kalkınma ilişkisinin nasıl şekillendiği bu çalışmanın araştırma sorusunu oluşturmaktadır.
Doktora eğitimi ve Ar-Ge kapsamında en önemli göstergeler olarak öne çıkan; araştırmacı sayısının istihdama oranı, doktora programlarında eğitim alan öğrenci sayısı, doktoralı profesyonel sayısı, yükseköğretim öğrencileri içerisindeki doktora öğrencisi oranı, Ar-Ge harcamalarının toplam gelire oranı, Ar-Ge harcamalarının yükseköğretim başta olmak üzere sektörel dağılımı, patent başvuru sayıları ve akademik yayın sayıları gibi göstergeler üzerinden söz konusu araştırma sorusunu ele almak üzere en güncel veriler bu çalışmada bir araya getirilmiş ve doktora eğitimi bağlamında Ar-Ge ve kalkınma ilişkisine dair kapsamlı bir tartışma yapılmıştır.
Doktoralı profesyoneller Ar-Ge Kalkınma Sosyal inovasyon Beşeri sermaye
Due to their fragility, there is always a possibility that developing countries will be interrupted for their development processes. Developing countries that have rapid development period with relative benefits, such as the young and dynamic population structure, until the reach the stage expressed as a middle-income trap, tend to stop in the context of economic growth and social development after reaching a certain level. At this point, R&D needs to be activated. Especially, R&D activities are vital to increase the added value they have economically and regain momentum for indicators that start to be socially placed.
One of the main sources of R&D work is PhD professionals. In their fields, in the context of human capital, PhD education must also be considered as part of the development process and the policies designed in this area must be planned in consideration at development objectives in order to raise PhD professionals who are considered the most qualified human resource. Accordingly, in the context of PhD education R&D and development relationship form the questions of this study.
Standing out as the most important indicators within the scope of doctoral education and R&D; the ratio of the number of researchers to employment, the number of students studying in doctoral programs, the number of PhD professionals, the ratio of doctoral students among higher education students, the ratio of R&D expenditures to total income, the sectoral distribution of R&D expenditures, the number of patent applications and the number of academic publications. The most up-to-date data were brought together in this study to address the research question through indicators, and a comprehensive discussion was made on the relationship between R&D and development in the context of doctoral education.
PhD professionals R&D Development Social innovation Human capital
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .