İnternete erişim kolaylığı ve çevirimiçi sağlık bilgisi arama davranışı e-sağlık okuryazarlığı ve siberkondri kavramlarını gündeme getirmiştir. Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinde e- sağlık okuryazarlığı ve siberkondri ilişkisini belirlemek amacı ile gerçekleştirilmiştir.Tanımlayıcı türde olan araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’n de öğrenim gören 202 öğrenci oluşturmuştur. Katılımcılara Kişisel Bilgi Formu, E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (E-SOÖ), Siberkondri Ciddiyet Ölçeği (SCÖ) digital platform aracılığı ile uygulanmıştır. Veriler SPSS 21 paket programı ile analiz edilmiştir. Veri analizinde yüzdelik, ortalama, standart sapma, Independent Samples T Testi, One Way ANOVA ve regresyon analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin %77,7’sinin kadın, %45’inin ikinci sınıf, %40,1’inin günlük 3-4 saat internet kullandığı, %98,5’inin sosyal medya hesabına sahip olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin %55’i sağlığı hakkında karar vermede internetin “yararlı” olduğunu, %62,9’u internetteki sağlık kaynaklarına ulaşmanın “önemli” olduğunu bildirmiştir. Öğrencilerin E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği toplam puanı 28,86 (±4,09), Siberkondri Ciddiyet Ölçeği toplam puanı 81,35 (±18,20) olarak bulunmuştur. Her iki ölçek puan ortalamalarının cinsiyet, sınıf düzeyi, günlük internet kullanma süresi özelliklerine göre anlamlı farklılaşmadığı saptanmıştır (p>0,05). E-sağlık okuryazarlığının, aşırılık alt boyutunu %7,1 oranında açıkladığı belirlenmiştir (p=0,000).Öğrencilerin e-sağlık okuryazarlıklarının ve siberkondri düzeylerinin orta seviyede olduğu belirlenmiştir. E sağlık okuryazarlığının siberkondri üzerine etkisi bulunmazken, internette tekrarlanan sağlık bilgilerini aramayı temsil eden aşırılık alt boyutu üzerine etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Eğitim E-Sağlık okuryazarlığı Hemşirelik Öğrenci Siberkondri
Easier access to the internet and online health information seeking behavior have given rise to the concepts of e-health literacy and cybercondria. This study was conducted for the aim of determining the relationship between e-health literacy and cyberchondria in nursing students. This study is a descriptive study. The sample of the study consisted of 202 students studying in the nursing department of the faculty of health sciences of a state university. A personal information form, e-health literacy scale (eHEALS) and cyberchondria severity scale (CSS) were administered to the participans via digital platform. Data were analyzed using SPSS21 package program. Percentage, mean, standart deviation, independent sample T test, one way ANOVA and regression analysis were used in data analysis. According to the research findings, 77,7% of the students were female, 45% were second graders, 40,1% used the internet for 3-4 hours and 98,5% had a social media. 55% of the students reported that the internet was ‘useful’ in making decisions about their health and 62,9% reported that it was ‘important’ to access health resources via the internet. It was found that the mean scores of both scales did not show a significant difference according to gender, grade level and daily internet usage time. It was determined that e-health literacy explained the excessiveness sub-dimension by 7.1% (p=0.000). It was determined that students’ e-health literacy and cybercondria levels were at a medium level and that e-health literacy has no effect on cybercondria. However, there was an effect on the extremism subscale, which represents repeated health information seeking on the internet.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .