Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim ve Bilim Düşüncesi

Yıl 2018, , 1 - 6, 01.04.2018
https://doi.org/10.32329/uad.371662

Öz

Örgün eğitim dünyanın her ülkesinde vatandaşlarına eşit bilgilendirme hizmeti vermek için en başta gelen bir sorumluluktur. Değişik ülkelerde bakanlıklar gibi eğitim birimleri tarafından otoriter olarak hazırlanan kitap ve eğitim örğünlüğü vasıtası ile ilkokuldan üniversite bitimine kadar olan sürede gençlere verilen dersler onların kişilik, dünya görüş, bilgi edinme, bilgili olmak gibi vasıflarını ayarlamaya odaklanmıştır. Bazı ülke ve topluluklarda eğitim öğünlüğünde düşüncenin canlı boyutları oldukça sığlaştırılmış veya pek olmayacak biçimde çerçevelenmiştir. Kişilerin en verimli olabileceği gençlik yaşlarında verilen eğitimin donuk ve durağan olması yerine canlı (dinamik) olarak verilebilmesi için düşünme yeteneklerinin artırılması gerekir. Böyle bir artırımda bilim felsefesi ve onun sonrasında veya beraberinde mantık ilke ve kurallarının kullanımının öğretilmesi çok önem arz eder. Bazı topluluklarda ve ülkelerde eğitimin sanki bir kabı doldururcasına bilgi yığınlarını hafızada ezberci bir biçimde biriktirilmesi olarak uygulanması üretken, yenilikçi ve tetikleyici akıl ürünlerine varabilmeyi engellemektedir. Bu yazıda etkin eğitimin canlı bir şekilde düşünme ile bilim felsefe ve mantık kuralları ile yapılması konularına kısaca değinilerek bazı tekliflerde bulunulmuştur. 

Kaynakça

  • Areglado, R.J., (1996), Learning for life: creating class for self-directed learning, Thousand Oaks, Ca. Corwin Press.
  • Avcı, D. E., (2007) Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarı, Tutum ve Bilgilerin Kalıcılığı Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • British Council, (2015). Türkiye’de yükseköğretim kurumlarındaki İngilizce eğitimi. 123 sayfa.
  • Karabacak, H., (2011). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ve beşinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Keskin, A., 2009. İlköğretim Düşünme Eğitimi Dersi (6.,7., ve 8. sınıf) Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, T.C. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
  • Özcan, S., (2009). Yaratıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine ve proje geliştirmelerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özden, Y., (2005), Öğrenme ve Öğretme, 7. Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Öztürk, Ç., (2013). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç, eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Saban, A., (2000), Öğrenme-Öğretme Süreci: Yeni Teori ve Yaklaşımlar, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Şen, Z., (2011a). Bilim ve Bilimsel Araştırma İlkeleri. Su Vakfı Yayınları,201 sayfa.
  • Şen, Z., (2011b). Bilimsel Araştırma Yaptırma İlkeleri. Su Vakfı Yayınları,215 sayfa.
  • Şen, Z., (2016). Bilim ve Türkiye. Türkiye Bilimsel Araştırma ve Teknoloji Kurumu, 250 sayfa).
  • Tomaç, B., (2012). Maddeyi tanıyalım ünitesinin eleştirel düşünme yöntemleriyle öğretiminin öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya Üniversitesi, Konya.

Education and Scientific Thinking

Yıl 2018, , 1 - 6, 01.04.2018
https://doi.org/10.32329/uad.371662

Öz

Systematic education is the first responsibility as equal information service to countrymen in every country in the world. Educational system is under the auspicious of various ministries in different countries and it provides to adjust from the primary school to the end of university training all the necessary and fundamental knowledge to youngsters for their personal, worldly view, knowledge gains towards enlightened individuals. In some of the countries and societies, the vivid dimensions of education has been either shallowed or surrounded by means of unbelievable circumstances. During the most productive ages of the youths instead of stagnant education system it is necessary to provide active education by improving their thinking capabilities. In such an approach apart from the science philosophy the ability to use logical principles and rules are very important. In some countries and societies the education is like accumulation of memorable knowledge in a memory cup against generative, innovative and mind triggering developments. In this article, there will be some suggestions for active and effective education based on the science philosophy and logical rule principles.

Kaynakça

  • Areglado, R.J., (1996), Learning for life: creating class for self-directed learning, Thousand Oaks, Ca. Corwin Press.
  • Avcı, D. E., (2007) Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarı, Tutum ve Bilgilerin Kalıcılığı Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • British Council, (2015). Türkiye’de yükseköğretim kurumlarındaki İngilizce eğitimi. 123 sayfa.
  • Karabacak, H., (2011). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ve beşinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Keskin, A., 2009. İlköğretim Düşünme Eğitimi Dersi (6.,7., ve 8. sınıf) Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, T.C. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
  • Özcan, S., (2009). Yaratıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine ve proje geliştirmelerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özden, Y., (2005), Öğrenme ve Öğretme, 7. Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Öztürk, Ç., (2013). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç, eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Saban, A., (2000), Öğrenme-Öğretme Süreci: Yeni Teori ve Yaklaşımlar, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Şen, Z., (2011a). Bilim ve Bilimsel Araştırma İlkeleri. Su Vakfı Yayınları,201 sayfa.
  • Şen, Z., (2011b). Bilimsel Araştırma Yaptırma İlkeleri. Su Vakfı Yayınları,215 sayfa.
  • Şen, Z., (2016). Bilim ve Türkiye. Türkiye Bilimsel Araştırma ve Teknoloji Kurumu, 250 sayfa).
  • Tomaç, B., (2012). Maddeyi tanıyalım ünitesinin eleştirel düşünme yöntemleriyle öğretiminin öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya Üniversitesi, Konya.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zekai Şen

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Şen, Z. (2018). Eğitim ve Bilim Düşüncesi. Journal of University Research, 1(1), 1-6. https://doi.org/10.32329/uad.371662

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.