Among all the students enroll the undergraduate
programs of Turkey, the number of students that already have higher education
degrees in advance is growing gradually. However, in the literature, there is
almost no research about these students. This study aims; to describe who these
students are, their demographic, economic, and social qualities, and to reveal
why they left their former educations and careers behind, and what their
motivations are to prefer their current departments. Adopting qualitative and
descriptive methods, this study revealed that the decision of enrolling
university for the second time associated with the economic or social capital
of the student and found out that the students principally blame the dominant
perception of the society about education, for their "wrong"
preference of their former departments. Further,
the motivations of the students for the preferences of the current departments
emerged as; to study for the dream occupation, to improve oneself, and to find
better job opportunities.
higher education re-enrollment drop out nontraditional students sociology of education
Türkiye üniversitelerinde açılan örgün lisans programlarına
kaydolan öğrenciler arasında önceden bir yükseköğretim kurumundan mezun olmuş
öğrencilerin oranı giderek artmaktadır. Literatürde bu öğrencilere ilişkin
araştırmalarsa yok denecek kadar azdır. Bu araştırma bu öğrencilerin; öncelikle
kim olduklarını, demografik, ekonomik ve toplumsal niteliklerini betimlemeyi,
ardından önceki eğitimlerini, kariyerlerini neden geride bıraktıklarını ve yeni
disiplinlerini hangi amaçlarla tercih ettiklerini ortaya koymayı amaçlamıştır.
Niteliksel ve betimsel bir yöntem benimsenen bu araştırmada; ikinci defa
üniversite okuma kararının öğrencinin sahip olduğu ekonomik ve toplumsal
sermaye ile ilişkili olduğu ortaya konmuş ve önceki yükseköğretim
disiplinlerine dair tercihlerini "yanlış" olarak değerlendiren
öğrencilerin bu tercihlerinde çoğunlukla eğitime dair hâkim toplumsal bakış
açısını suçladıkları anlaşılmıştır. Bu öğrencilerin yeni yükseköğretim
disiplinlerine dair tercihleriyse; idealindeki mesleğin eğitimini almak,
kendini geliştirmek ve iş olanakları yüksek bir alana geçmek olarak ortaya
çıkmıştır.
yükseköğretim ikinci üniversite okul terk yetişkin öğrenciler eğitim sosyolojisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .